Pigeon skrev 2010-04-11 20:05:38 följande:
Aha, så själva lärandebiten hade de inga problem med då, läsning, skribvning, hela den biten. Utan den sociala biten. Men det låter jättekonstigt att 7-åringen skulle fått såna problem om han träffat så mycket andra barn. Men det kanske bara var i hemmiljö de träffades? Och inte så många på en gång? Vi har ju mest träffat andra barn på öppna förskolan, kyrkans barntimmar och liknande. Där är det stora grupper av barn och fullt ös hela tiden. Vi har gått runt 3-4 dagar i veckan på såna aktiviteter sedan äldste sonen var 5-6 månader gammal, de båda yngre var bara 3-4 veckor när de fick hänga med. Kanske är det där skillnaden ligger.
Nja, läsningen hade de inga problem med, skriva kunde de inte, räkningen var som sagt 1-50 men inget plus, minus eller matte på annat sätt. De hade umgåtts i både stora och små barngrupper, grejen var ju det att barnen om de en dag inte hade lust att gå på någon ÖF kunde säga det och då blev de inte tvingade, men så funkar ju inte skolan!
Rent generellt tror jag (och jag har hela tiden skrivit att jag just tror utifrån mina erfarenheter) att föräldrar hemma inte har all kunskap som krävs för att ge barnet alla verktyg som behövs innan skolstart. Dock är jag helt säker på att det finns massvis med fina undantag på pålästa föräldrar! Men som många skrivit: Förskolan skall vara ett KOMPLEMENT till hemmet, och jag tror faktiskt att det är det bästa för barn i dagens samhället. Men som sagt, när inskolning skall ske varierar ju från barn till barn eftersom alla har olika behov! Och har man då ett barn som har stort behov av att vara hemma är det ju jättebra om man har möjligheten att skjuta på inskolningen!