• SötFlöt

"Dagis är ingen barnpassning"

Vad är då dagis? Jag trodde det var precis det så jag kunde jobba..?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:31
    Dagis, ooops FÖRSKOLA menar jag. Vill ju inte göra någon upprörd
    Med mitt inlägg menar jag ju att förskola är mer än barnpassning men det ändå passning av min 1-åring så att jag ska kunna jobba! Det är väl inte fel?
  • Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"
  • Movie Freak
    Mad as snow skrev 2010-04-11 19:46:05 följande:
    Vilken besynnerlig replik på ett från mig ganska artigt inlägg.  Men jag ska leta upp inlägget med siffrorna så kanske du kan svara på det istället för att ta för givet att jag är emot utbildning och skola. I övrigt så undrar jag hur man mäter social kompetens. I min värld låter det sig inte göras.
    jag vet faktiskt inte...det får du fråga de som gör studier o forskning inom området.

men perosnligen tror jag du läser alldelles för mkt in i "efter i social utveckling eller social kompitens" det betyder inte mer en att barn som är hemma generellt sätt ligger efter men att de inom något år eller lite mer eller mindre tar in det o lär sig det handlar om att "knäcka" koder så väl sociala som lek koder.

läs om ämnet så får du reda på att social kompitens är ingen som man bara får det måste man öva sig på o beroend på vilken sorts person o personlighet du har o i vilken miljö du vistas i med den personligheten utgör en hel del av de förutsättnignar du har att få god social kompitens.

Det är väl med det som allt annat en läro sak.
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • nollåtta
    Pigeon skrev 2010-04-10 19:37:27 följande:
    Det förvånar mig att höra, fast ändå inte. Jag är ju medveten om att det finns föräldrar som inte vågar lita tillräckligt på sin egen förmåga och tror att enbart personer med utbildning klarar att ge barnet en bra start i livet. Fast du var ju förskollärare, så då kanske du klarar att sköta om dina egna barn trots allt.
    Jag är inte förskollärare, däremot är jag mer än nöjd med mitt barns pedagoger. Du kanske ska lära dig att läsa mina inlägg lite mer noga? Jag är fullt kapabel att ge mitt barn bra möjligheter och förutsättningar, däremot är jag inte så uppkörd i mitt föräldraskap att jag tror att jag är den enda som kan lära mitt barn någonting. Det vore att lura mig själv. Förskolan ska vara ett komplement till hemmet förstår du.
  • Plutteli
    rasajj skrev 2010-04-11 18:09:18 följande:
    Jag haller absolut med om att forskolan inte ar en 'naturlig' inrattning. Det har blivit 'tvunget' att ge personalen nagon slags utbildning, dels for att motivera att de far sapass hog lon som de far. Plus att det naturligtivs ska motivera foraldrarna att vilja lamna sina barn i deras omvardnad. Foraldrarna intalas dessutom att de inte klarar av att utfora det arbete som pedagogerna gor, och det gor att forskolan blir 'nodvandig'. Vilket jag opponerar mig emot. For jag tror det ar falsk propaganda. Helt enkelt.    Och da ar jag sjalv forskollarare.
    Hög lön? Om du är arbetande förskollärare borde du veta att Svenska förskollelärare inte har en hög lön!
    Att personalen har utbildning har INGET att göra med att det skall motivera föräldrar att arbeta istället för att vara hemma. Dels är det så att dagens samhälle i stort inte tillåter att en förälder är hemmaförälder, för många går det så klart, men långt ifrån en majoritet har den möjligheten, dels så är det faktiskt många föräldrar som helt enkelt inte har som största intresse att umgås med sina barn 24/7 utan behöver få arbeta för att må bra! Sen behövs utbildningen för att barnen skall få ett så bra bemötande som möjligt, för att verksamheten skall bli den bästa och barnen skall få ut så mycket som möjligt av det, att hävda annat är ju bara BS och jag blir fundersam på om du verkligen är förskolelärare och isf om det är i ett annat land?
  • Pigeon
    Movie Freak skrev 2010-04-11 19:36:42 följande:
    varför har vi då skola öht om vi nu kan lära allt ifrån våra föräldrar o genom att sitta hemma o läsa själv. vad är det för dum jävel som lurat i oss att vi behöver en utbildning o skola!?!
    För att när man kommer till sådant som mer avancerad matematik än plus och minus, främmande språk etc, saknar de flesta föräldrar kompetens inom något av dessa områden. Jag själv t.ex kan inte franska och är ganska dålig på tyska, och grammatiken i svenska har jag glömt. Matte ända upp i hög gymnasienivå typ till matte D eller så skulle jag dock utan problem kunna lära mina barn, och även såklart läsning och skrivning.

Kanske ska nämna att min äldste son som är 6½ år läser som en mellanstadieelev, helt flytande, felfritt, snabbt och med god intonation. Han skriver med ganska ful handstil men läsligt.   Han skriver jättensbabbt på datorn och är duktig på att söka information, läser gärna nationalencyklopedin härhemma och älskar wikipedia... han kan lite engelska som han lär sig själv ur en gammal skolbok, han kan mer om geografi än jag själv från böcker han läser, osv. Han kan matte, både additon, subtraktion och multiplikation. Han är också nyfiken på division och roten ur, liksom potenser... att räkna med decimaltal är senaste flugan.

Sen den sociala biten. Nu tror du kanske att min son är nån slags aspergerskille som saknar social kompetens. Det stämmer dock inte. Han är mycket populär i sin förskoleklass, han är en riktig charmör som gillar tjejer och gillar att pussas och kramas. Han leker nästan bara med tjejerna på rasten, nån sportkille är han inte men det hade nog ingen förskola i världen kunnat ändra på.   Han är mycket trygg, det har aldrig varit några problem vid lämningen eller så, och skolbussen älskar han att åka med.

Tror du han skulle lärt sig ens bråkdelen av allt detta om jag och hans pappa hade jobbat heltid och han gått typ 45-50 timmar i veckan i förskola? Tror du de har tillgång till dator, uppslagsverk, engelskaböcker osv i en normal förskola?
    Hade vi hunnit sitta och läsa och räkna matte med honom om vi hade hämtat honom på förskolan vid fem, skyndat hem och fixat middag, ätit den, bolibompa och god natt? Och på helgen handla och städa och tvätta... Eller tror du förskollärarna skulle haft tid att sitta och lära honom sådant?
    Här kan man visst skriva något.
  • Plutteli
    Queenie70 skrev 2010-04-11 18:32:25 följande:
    Anser du på fullaste allvar att de FLESTA föräldrar inte klarar av att ge sina barn det som de behöver inför skolstart och att flertalet skadar sina barn för livet??? *mållös*
    Ja jag anser att de flesta föräldrar inte har möjligheten att ge sitt barn allt som behövs inför skolstarten eftersom skolan är uppbyggd som den är. Och jag skrev att jag KÄNNER flertalet som skadat sina barn för livet genom att hålla dem hemma till skolan startat!
  • Movie Freak
    Pigeon skrev 2010-04-11 19:44:12 följande:
    Fast jag har varit hemma med mina barn tills de varit 4 år, 4½ år respektive 3½ år. Och jag har alltid hittat kompisar de kan leka med, trots att vi inte lever på 50-talet. Jag har aktivt sökt efter kompisar åt barnen, och många barn i den åldern går bara 15 timmar i förskola eftersom de har syskon. Övriga dagar kan de dyka upp på t.ex kyrkans barntimmar eller öppna förskolan. Sen finns det jämnåriga kompisar här i grannskapet, som de har lekt med på helgerna och loven.Och, ej att förglömma - varandra! De är tre syskon nära varandra i ålder (i genomsnitt 1,5 år mellan varje) som leker oerhört mycket med varandra, och de leker väldigt bra med varandra. Invecklade fantasilekar där de inte använder särskilt mycket pedagogiska leksaker - de leker med vad som finns till hands, kan vara pinnar, papperstussar, sina egna händer. Detta trots att huset är fullt av leksaker, här finns nog minst lika mycket som i en normal förskola. Sen tror jag inte det stora sociala behovet kommer förrän just i 2½-4-årsåldern. Alltså, visst kan de leka med andra barn och uppskattar andra barn även innan dess, men behovet finns inte där på samma sätt. Så om du tror att mina barn blivit skadade för livet av sin hemmavistelse med opedagogutbildad mamma och pappa - tänk om, tänk rätt.
    var någonstans har jag sagt att barn tar skada? du kan inte ha läst något jag har skrivit.

jag har tom sagt att det finns barn som har ett behov av att vara hemma längre o personligen tror jag de som har behovet att vara hemma till 6-7 års ålder är mkt få, utan det är föräldrana som har det behovet.

jag har tom sagt att det är barnets behov i den personlighet som de har som styr vilket som är mest lämpat vid en viss ålder, hemma eller förskolan. Men igen personligen anser jag att alla barn 4 år o äldre BEHÖVER FÖRSKOLAN.

så jag tror mer det är du som bör läsa om, o läsa rätt en jag som måste tänka om o tänka rätt för jag har inte sagt ngt av det du påstår.
  • Movie Freak
    Pigeon skrev 2010-04-11 19:57:44 följande:
    För att när man kommer till sådant som mer avancerad matematik än plus och minus, främmande språk etc, saknar de flesta föräldrar kompetens inom något av dessa områden. Jag själv t.ex kan inte franska och är ganska dålig på tyska, och grammatiken i svenska har jag glömt. Matte ända upp i hög gymnasienivå typ till matte D eller så skulle jag dock utan problem kunna lära mina barn, och även såklart läsning och skrivning. Kanske ska nämna att min äldste son som är 6½ år läser som en mellanstadieelev, helt flytande, felfritt, snabbt och med god intonation. Han skriver med ganska ful handstil men läsligt.   Han skriver jättensbabbt på datorn och är duktig på att söka information, läser gärna nationalencyklopedin härhemma och älskar wikipedia... han kan lite engelska som han lär sig själv ur en gammal skolbok, han kan mer om geografi än jag själv från böcker han läser, osv. Han kan matte, både additon, subtraktion och multiplikation. Han är också nyfiken på division och roten ur, liksom potenser... att räkna med decimaltal är senaste flugan.Sen den sociala biten. Nu tror du kanske att min son är nån slags aspergerskille som saknar social kompetens. Det stämmer dock inte. Han är mycket populär i sin förskoleklass, han är en riktig charmör som gillar tjejer och gillar att pussas och kramas. Han leker nästan bara med tjejerna på rasten, nån sportkille är han inte men det hade nog ingen förskola i världen kunnat ändra på.   Han är mycket trygg, det har aldrig varit några problem vid lämningen eller så, och skolbussen älskar han att åka med. Tror du han skulle lärt sig ens bråkdelen av allt detta om jag och hans pappa hade jobbat heltid och han gått typ 45-50 timmar i veckan i förskola? Tror du de har tillgång till dator, uppslagsverk, engelskaböcker osv i en normal förskola? Hade vi hunnit sitta och läsa och räkna matte med honom om vi hade hämtat honom på förskolan vid fem, skyndat hem och fixat middag, ätit den, bolibompa och god natt? Och på helgen handla och städa och tvätta... Eller tror du förskollärarna skulle haft tid att sitta och lära honom sådant?
    jag begriper inte varför vissa känner sig så hotad av förskolan.....att du sitter här o räknar upp allt din son kan o allt du har lärt honom, vad skall det bevisa? att du är en god förälder att du kan saker o har förmågan att lära dina barn saker?

GRATTIS!

Vad har det med förskolans duglighet, barnets behov att göra?
  • Mad as snow
    Movie Freak skrev 2010-04-11 19:56:09 följande:
    jag vet faktiskt inte...det får du fråga de som gör studier o forskning inom området. men perosnligen tror jag du läser alldelles för mkt in i "efter i social utveckling eller social kompitens" det betyder inte mer en att barn som är hemma generellt sätt ligger efter men att de inom något år eller lite mer eller mindre tar in det o lär sig det handlar om att "knäcka" koder så väl sociala som lek koder. läs om ämnet så får du reda på att social kompitens är ingen som man bara får det måste man öva sig på o beroend på vilken sorts person o personlighet du har o i vilken miljö du vistas i med den personligheten utgör en hel del av de förutsättnignar du har att få god social kompitens. Det är väl med det som allt annat en läro sak.
    Jo jag är rätt påläst när det gäller den mänskliga naturen och social kompetens är ett begrepp som man inte bör använda sig av alls när det kommer till barn. Oavsett hur man ställer sig till förskola (jag själv är ingen motståndare till fenomenet, annat än att jag tycker att det är extremt överdrivet att tro att små ettåringar behöver lära sig självständighet och demokrati på en institution) så tycker jag att det är beklämmande att det är så viktigt för somliga att kunskapsnivåer och "social kompetens" ska ligga högt när det gäller barn så små som sex år. Det hade varit fint om folk kunde lugna sig lite på den punkten anser jag.
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Pigeon
    Plutteli skrev 2010-04-11 19:52:15 följande:
    Ja, de har läst massor för sina barn. Barnen kunde läsa innan de började skolan samt räkna 1-50. Jag gick i förskola och lärde mig läsa på svenska och engelska när jag var 4, räkna till 100 när jag var 5 samt + och -, klockan, m.m. när jag var 6. De var mycket med andra barn också, den stora skillnaden var dock att deras barn kunde säga nej till att vara med andra barn om de inte ville, de drog sig undan om de ändå var i närheten av andra barn och de behövde inte följa några specifika scheman förutom mattider och sovtider. Detta skapade stora problem när de startade i skolan, framförallt det ena barnet jag känner har fått gå i specialklass hela sin skolgång för att han inte klarar av att vara med för många barn på samma gång! Sin första vecka i skolan som 7 åring bröt han ihop totalt och bara grät hysteriskt för att han inte fixade så många barn i sin omgivning direkt utan möjlighet att gå ifrån som han kände för.
    Aha, så själva lärandebiten hade de inga problem med då, läsning, skribvning, hela den biten. Utan den sociala biten.

Men det låter jättekonstigt att 7-åringen skulle fått såna problem om han träffat så mycket andra barn. Men det kanske bara var i hemmiljö de träffades? Och inte så många på en gång?
    Vi har ju mest träffat andra barn på öppna förskolan, kyrkans barntimmar och liknande. Där är det stora grupper av barn och fullt ös hela tiden. Vi har gått runt 3-4 dagar i veckan på såna aktiviteter sedan äldste sonen var 5-6 månader gammal, de båda yngre var bara 3-4 veckor när de fick hänga med. Kanske är det där skillnaden ligger.
  • Pigeon
    Movie Freak skrev 2010-04-11 19:59:51 följande:
    var någonstans har jag sagt att barn tar skada? du kan inte ha läst något jag har skrivit. jag har tom sagt att det finns barn som har ett behov av att vara hemma längre o personligen tror jag de som har behovet att vara hemma till 6-7 års ålder är mkt få, utan det är föräldrana som har det behovet. jag har tom sagt att det är barnets behov i den personlighet som de har som styr vilket som är mest lämpat vid en viss ålder, hemma eller förskolan. Men igen personligen anser jag att alla barn 4 år o äldre BEHÖVER FÖRSKOLAN. så jag tror mer det är du som bör läsa om, o läsa rätt en jag som måste tänka om o tänka rätt för jag har inte sagt ngt av det du påstår.
    Ojdå jag blandade ihop dig med plutteli. Ursäkta.
Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"