Movie Freak skrev 2010-04-11 19:36:42 följande:
varför har vi då skola öht om vi nu kan lära allt ifrån våra föräldrar o genom att sitta hemma o läsa själv. vad är det för dum jävel som lurat i oss att vi behöver en utbildning o skola!?!
För att när man kommer till sådant som mer avancerad matematik än plus och minus, främmande språk etc, saknar de flesta föräldrar kompetens inom något av dessa områden. Jag själv t.ex kan inte franska och är ganska dålig på tyska, och grammatiken i svenska har jag glömt. Matte ända upp i hög gymnasienivå typ till matte D eller så skulle jag dock utan problem kunna lära mina barn, och även såklart läsning och skrivning.
Kanske ska nämna att min äldste son som är 6½ år läser som en mellanstadieelev, helt flytande, felfritt, snabbt och med god intonation. Han skriver med ganska ful handstil men läsligt.

Han skriver jättensbabbt på datorn och är duktig på att söka information, läser gärna nationalencyklopedin härhemma och älskar wikipedia... han kan lite engelska som han lär sig själv ur en gammal skolbok, han kan mer om geografi än jag själv från böcker han läser, osv. Han kan matte, både additon, subtraktion och multiplikation. Han är också nyfiken på division och roten ur, liksom potenser... att räkna med decimaltal är senaste flugan.
Sen den sociala biten. Nu tror du kanske att min son är nån slags aspergerskille som saknar social kompetens. Det stämmer dock inte. Han är mycket populär i sin förskoleklass, han är en riktig charmör som gillar tjejer och gillar att pussas och kramas. Han leker nästan bara med tjejerna på rasten, nån sportkille är han inte men det hade nog ingen förskola i världen kunnat ändra på.

Han är mycket trygg, det har aldrig varit några problem vid lämningen eller så, och skolbussen älskar han att åka med.
Tror du han skulle lärt sig ens bråkdelen av allt detta om jag och hans pappa hade jobbat heltid och han gått typ 45-50 timmar i veckan i förskola? Tror du de har tillgång till dator, uppslagsverk, engelskaböcker osv i en normal förskola?
Hade vi hunnit sitta och läsa och räkna matte med honom om vi hade hämtat honom på förskolan vid fem, skyndat hem och fixat middag, ätit den, bolibompa och god natt? Och på helgen handla och städa och tvätta... Eller tror du förskollärarna skulle haft tid att sitta och lära honom sådant?