• TheOnlyOne

Taskigt! Annons

Jag känner ett par, där en fått tidigare ett barn i en annan relation, nu har det fått ett gemensamt.
    Ena partnern satte en annons om att barnet fötts och där det står syskon är det blankt.
    Jag tycker det är väldigt taskigt att inte nämna storasyskonet!
    Som om det inte existerade.
    Partnern som har barnet sen förra relationen blev ledsen men den andra tycker inte h*n gjorde något fel.
    Har ni nämnt syskonen i födelseannonsen fast de varit halvsyskon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-16 00:07
    Det var en färdig blankett.
    Rutor med information.
    Där det skulle nämnas syskon var det så här:
    Syskon:

H*n var inte med vid tillfället h*n svarade på frågorna.
    De hade tidigare kommit överens hur det skulle stå men h*n ändrade det.

• Svar på tråden Taskigt! Annons
  • Towanda

Jag vet inte hur annonser brukar se ut, är det väldigt vanligt att man har med syskonen, eller är det lika vanligt att man bara har föräldrarnas namn? Jag kan förstå om de valde bort syskonets namn om de inte hade haft med det oavsett om det var ett "helsyskon", men inte om de gjorde det bara för att det var ett "halvsyskon".

Jag vet ett barn som mår oerhört psykiskt dåligt för att pappans nya behandlar honom som något katten släpat in. Sen är det säkert svårt att bo ihop med ett bonusbarn (kanske olika syn på uppfostran jämfört med biomamman, barnet är utåtagerande p.g.a. skilsmässo-kämslor, m.m.). Men om det är så svårt att man bara känner att bonusen är en börda och man inte kan lösa problemen alls, hur kan man då välja att flytta ihop med pappan och skaffa barn? Det mår ju varken bonusbarnet eller bonusföräldern bra av.

• AnniPanni

Här används aldrig ord som halv, hel, bonus osv om barnen. De är syskon *punkt*.. och det görs ingen skillnad.

• rightbackatyou
    Towanda skrev 2010-04-11 12:04:29 följande:
    Jag vet inte hur annonser brukar se ut, är det väldigt vanligt att man har med syskonen, eller är det lika vanligt att man bara har föräldrarnas namn? Jag kan förstå om de valde bort syskonets namn om de inte hade haft med det oavsett om det var ett "helsyskon", men inte om de gjorde det bara för att det var ett "halvsyskon".Jag vet ett barn som mår oerhört psykiskt dåligt för att pappans nya behandlar honom som något katten släpat in. Sen är det säkert svårt att bo ihop med ett bonusbarn (kanske olika syn på uppfostran jämfört med biomamman, barnet är utåtagerande p.g.a. skilsmässo-kämslor, m.m.). Men om det är så svårt att man bara känner att bonusen är en börda och man inte kan lösa problemen alls, hur kan man då välja att flytta ihop med pappan och skaffa barn? Det mår ju varken bonusbarnet eller bonusföräldern bra av.
    Problem kan uppstå en bit IN i förhållandet men det är förhoppningsvis ingen nyhet?

Sedan är det det som skiljer agnarna från vetet, det finns de som tror att man löser allt genom att rasera det man byggt upp och spara på skärvorna och så finns det de som väljer att få en bra relation i EN familj trots yttre omständigheter.
  • rightbackatyou
    AnniPanni skrev 2010-04-11 12:08:11 följande:
    Här används aldrig ord som halv, hel, bonus osv om barnen. De är syskon *punkt*.. och det görs ingen skillnad.
    Bara för att de inte "görs" någon skillnad är inte det samma sak som att det inte ÄR skillnad
  • Towanda
    rightbackatyou skrev 2010-04-11 12:08:37 följande:
    Problem kan uppstå en bit IN i förhållandet men det är förhoppningsvis ingen nyhet? Sedan är det det som skiljer agnarna från vetet, det finns de som tror att man löser allt genom att rasera det man byggt upp och spara på skärvorna och så finns det de som väljer att få en bra relation i EN familj trots yttre omständigheter.
    Jag som trodde att det var huruvida man kallar ett barn för en skärva eller inte som skiljer agnarna från vetet.
  • Umbrageous

Är det missuppfattnings VM här i tråden?

• AnniPanni
    rightbackatyou skrev 2010-04-11 12:09:33 följande:
    Bara för att de inte "görs" någon skillnad är inte det samma sak som att det inte ÄR skillnad
    Ok det varken görs eller ÄR någon skillnad
  • rightbackatyou
    AnniPanni skrev 2010-04-11 14:12:15 följande:
    Ok det varken görs eller ÄR någon skillnad
    Mycket bestämmer du säkert men jo, det är skillnad vare sig du vill eller inte.

Att de sedan BEHANDLAS som riktiga syskon är en annan sak, men det förändrar inte genetiken för det
  • rightbackatyou
    Towanda skrev 2010-04-11 13:03:18 följande:
    Jag som trodde att det var huruvida man kallar ett barn för en skärva eller inte som skiljer agnarna från vetet.
    Då trodde du fel
  • SaramedM
    rightbackatyou skrev 2010-04-11 15:34:00 följande:
    Mycket bestämmer du säkert men jo, det är skillnad vare sig du vill eller inte.Att de sedan BEHANDLAS som riktiga syskon är en annan sak, men det förändrar inte genetiken för det
    nej men med det resonemanget kan man ju heller inte älska adoptivbarn lika mycket vilket man kan!

Det är ett val att älska de man lever med
Svar på tråden Taskigt! Annons