• TheOnlyOne

Taskigt! Annons

Jag känner ett par, där en fått tidigare ett barn i en annan relation, nu har det fått ett gemensamt.
    Ena partnern satte en annons om att barnet fötts och där det står syskon är det blankt.
    Jag tycker det är väldigt taskigt att inte nämna storasyskonet!
    Som om det inte existerade.
    Partnern som har barnet sen förra relationen blev ledsen men den andra tycker inte h*n gjorde något fel.
    Har ni nämnt syskonen i födelseannonsen fast de varit halvsyskon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-16 00:07
    Det var en färdig blankett.
    Rutor med information.
    Där det skulle nämnas syskon var det så här:
    Syskon:

H*n var inte med vid tillfället h*n svarade på frågorna.
    De hade tidigare kommit överens hur det skulle stå men h*n ändrade det.

• Svar på tråden Taskigt! Annons
  • iolanthe
    Lillii skrev 2010-04-12 19:41:01 följande:
    Jag har aldrig sagt att barnet lider av det, för det tror inte jag heller. Men att inte ta med bonussyskonens namn i annonsen visar ganska tydligt att man inte tycker att detta barn har en självklar plats i den nya familjen. Vilket uppenbarligen sårade partnen i det hela. Med andra ord, den som satte in annonser anser att dennes familj är mamman, pappan och det nya barnet, och det som partnen har från tidigare relation inte räknas. Nu kan det ju vara så att det äldre syskonet faktiskt inte bor med den aktuella familjen (nu menar jag inte är där över huvudtaget, varken varannan vecka, varannan helg eller ens kommer på besök på lov och likande) och gör det inte det, då har jag förståelse för att man utelämnar namnet. Men jag förutsätter att eftersom partnen blev uppröd att så inte är fallet.
    Det är ju du som tycker det, alla gör inte den tolkningen. Nu har vi visserligen haft med  alla syskon i annonserna, men för mig spelade det ingen roll. Jag skulle mycket väl kunnat tänka mig att skriva bara vår dotter och datum när vi fick vårt andra barn, och lämnat bort båda syskonen, dvs. både bonusen och vår gemensamma.
  • AnnaOlsson

Om jag nu hade satt ut en annons så hade inte jag skrivit med halvsyskon från min sambos sida.
    Hade jag haft barn sedan innan hade jag troligen skrivit med det eftersom de skulle vara mina allihop.

Men jag skulle inte sätta in en annons, förstår inte poängen.

• Lillii
    iolanthe skrev 2010-04-12 20:17:54 följande:
    Det är ju du som tycker det, alla gör inte den tolkningen. Nu har vi visserligen haft med  alla syskon i annonserna, men för mig spelade det ingen roll. Jag skulle mycket väl kunnat tänka mig att skriva bara vår dotter och datum när vi fick vårt andra barn, och lämnat bort båda syskonen, dvs. både bonusen och vår gemensamma.
    Jaja, men då har du ju utelämnat båda... och då kommer ju saken i ett annat läge. Nu finns det ju inga andra sykon än bonussyskonet, så...
  • iolanthe
    Lillii skrev 2010-04-13 08:43:51 följande:
    Jaja, men då har du ju utelämnat båda... och då kommer ju saken i ett annat läge. Nu finns det ju inga andra sykon än bonussyskonet, så...
    Nä precis, och då är det ju meningslöst att sitta och dividera om hur dom gjort i det fallet, för vi vet ju inte, men i det här fallet gjorde mamman inget fel. Om hon nästa gång lägger med sitt barn och lämnar bort bonusbarnet är det självklart fel, men att ha med båda eller lämna bort båda är helt ok.
  • Felicia78

Anna Olsson:
    men om de nu var så att ni bestämt att ni ska sätta in en annons.
    Men så du menar att ifall ni skulle sätta in annons i tidningen o de var din sambo som fixade de. Så skulle de vara ok ifall han tog med bara sina egna (från förra förhållandet) i annonsen? Eftersom de ju bara är dom som är hans...
    Eller hur menar du?

• SaramedM
    AnnaOlsson skrev 2010-04-13 02:07:33 följande:
    Om jag nu hade satt ut en annons så hade inte jag skrivit med halvsyskon från min sambos sida.Hade jag haft barn sedan innan hade jag troligen skrivit med det eftersom de skulle vara mina allihop.Men jag skulle inte sätta in en annons, förstår inte poängen.
    Men varför inte? Alla barnen är lika mycket syskon till varandra?
  • SaraKlippan

Det som jag tycker är taskigt i detta är att där vad jag kan förstå stod syskon och den rutan hade lämnats blank?

Jag har aldrig satt in nån sån annons då ja inte fått några barn innan! Men tycker ändå att de borde diskuterat saken innan så att ingen skulle behöva bli ledsen! 
  • Ess

Partnern blev ledsen......................
    Då kanske partnern själv skulle ta ett intiativ att sätta in en annons och inte bara vänta på att bli servad med det och sen beklaga sig.

• iolanthe
    SaraKlippan skrev 2010-04-13 11:03:37 följande:
    Det som jag tycker är taskigt i detta är att där vad jag kan förstå stod syskon och den rutan hade lämnats blank? Jag har aldrig satt in nån sån annons då ja inte fått några barn innan! Men tycker ändå att de borde diskuterat saken innan så att ingen skulle behöva bli ledsen! 
    Jo, då är det taskigt. Men jag har aldrig sett en annons som varit utformad så, så jag tänkte mer att det är tomt där syskonen nämns om man har med dom.
Svar på tråden Taskigt! Annons