• TheOnlyOne

Taskigt! Annons

Jag känner ett par, där en fått tidigare ett barn i en annan relation, nu har det fått ett gemensamt.
    Ena partnern satte en annons om att barnet fötts och där det står syskon är det blankt.
    Jag tycker det är väldigt taskigt att inte nämna storasyskonet!
    Som om det inte existerade.
    Partnern som har barnet sen förra relationen blev ledsen men den andra tycker inte h*n gjorde något fel.
    Har ni nämnt syskonen i födelseannonsen fast de varit halvsyskon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-16 00:07
    Det var en färdig blankett.
    Rutor med information.
    Där det skulle nämnas syskon var det så här:
    Syskon:

H*n var inte med vid tillfället h*n svarade på frågorna.
    De hade tidigare kommit överens hur det skulle stå men h*n ändrade det.

• Svar på tråden Taskigt! Annons
  • Ts Mamma
    AnnaOlsson skrev 2010-04-18 09:33:27 följande:
    Enligt dig.För mig är en mamma förälder nummer ett eftersom det är hennes kropp som skapat barnet, burit, fött och troligen ammat. Barn med samma mamma och särskilt ifall de bott tillsammans heltid som en riktig familj är mer syskon för mig än ett barn på vift från pappans sida som dyker upp då och då i ett boende där en familj bor fast och heltid.Men du får tycka vad du vill, skönt att inte jag lägger någon press i hur du ska tycka och känna?Kanske prova låta andra göra samma sak
    Vilket underligt resonemang, barnet bär ju på lika mycket från båda föräldrarna oavsett vem som burit på det...

TS: Jag hålle rmed dig, tycker det är taskigt.

Precis så gjorde förrresten min Pappas sambo då mina småsyskon på "deras" sida föddes, min Mamma & hennes sambo gjorde inte så utan slrev med oss när mina syskon på "deras" sida föddes.

För mig är det ovesäntligt om man har blodsband helt och fullt ut eller er, mins syskon är mina syskon oavsett, precis som min dotter ser sina bonusbröder som sina bröder.

Jag kan bli så irriterad på alla hel, halv, bonus, styv tillägg innan ordet syskon, det är vad man gör det till och att skapa en klyfta och hela tiden höja några av barnen till skyarna tror jag är förödande, ser barnen sig som syskon är de syskon, vad fan omvärlden än tycker och lever man ihop med någon som har barn sedan innan är denne förälder alltid, dygnet runt även om inte barnet är närvarande dygnet runt, varje dag. Det är min åsikt och jag har väldigt svårt att köpa en del andras resonemang då det är de vuxna som är vuxna, inte barnen men det ibland är barnen som beter sig mer vuxet än de vuxna...

Fast å andra sidan förstår jag inte hur det kan vara en så himla stor och svår grej att acceptera de barn som fanns innan då de ju faktiskt fanns där innan man själv kom in i bilden.
  • AnnaOlsson
    Ts Mamma skrev 2010-04-18 09:41:07 följande:
    Vilket underligt resonemang, barnet bär ju på lika mycket från båda föräldrarna oavsett vem som burit på det...TS: Jag hålle rmed dig, tycker det är taskigt.Precis så gjorde förrresten min Pappas sambo då mina småsyskon på "deras" sida föddes, min Mamma & hennes sambo gjorde inte så utan slrev med oss när mina syskon på "deras" sida föddes.För mig är det ovesäntligt om man har blodsband helt och fullt ut eller er, mins syskon är mina syskon oavsett, precis som min dotter ser sina bonusbröder som sina bröder.Jag kan bli så irriterad på alla hel, halv, bonus, styv tillägg innan ordet syskon, det är vad man gör det till och att skapa en klyfta och hela tiden höja några av barnen till skyarna tror jag är förödande, ser barnen sig som syskon är de syskon, vad fan omvärlden än tycker och lever man ihop med någon som har barn sedan innan är denne förälder alltid, dygnet runt även om inte barnet är närvarande dygnet runt, varje dag. Det är min åsikt och jag har väldigt svårt att köpa en del andras resonemang då det är de vuxna som är vuxna, inte barnen men det ibland är barnen som beter sig mer vuxet än de vuxna...Fast å andra sidan förstår jag inte hur det kan vara en så himla stor och svår grej att acceptera de barn som fanns innan då de ju faktiskt fanns där innan man själv kom in i bilden.
    Du får tycka det är underligt om du vill, härligt va

Och sedan för egen del handlar det inte om att inte "acceptera" att ett barn fanns sedan innnan, det handlar om att inte tycka det är en "bonus" utan snarare moms, en kostnad man får räkna med för att få det man EGENTLIGEN vill ha
  • hej att

Givetvis skrev vi med alla barn. Även om de är för små nu för att förstå så sparas ju annonserna.

www.ietthuspaeno.se - Blogg om en motivatoriskt utmanad vaginalsvensk.
  • Ts Mamma
    AnnaOlsson skrev 2010-04-18 09:50:58 följande:
    Du får tycka det är underligt om du vill, härligt va Och sedan för egen del handlar det inte om att inte "acceptera" att ett barn fanns sedan innnan, det handlar om att inte tycka det är en "bonus" utan snarare moms, en kostnad man får räkna med för att få det man EGENTLIGEN vill ha
    Ja, visst, så kan du ju se det, men frågan är väl egentligen hur barnet ser det och upplever det, det barn som redan finns alltså för det nyfödda skjiter nog faktiskt i vilket...

Ett barn som känner sig åsidosatt är inget lyckligt barn, varför ska man genom att särskilja barnen redan från början?

Är det så jävla viktigt vad det står på annonsen egentligen, eller måste man ens ha en annosn om man inet kanvara vuxen nog att se till de barn som redan finns där och låta dem ta del i lyckan?
  • Ess
    AnnaOlsson skrev 2010-04-18 09:50:58 följande:
    Du får tycka det är underligt om du vill, härligt va Och sedan för egen del handlar det inte om att inte "acceptera" att ett barn fanns sedan innnan, det handlar om att inte tycka det är en "bonus" utan snarare moms, en kostnad man får räkna med för att få det man EGENTLIGEN vill ha
    Jag håller med dig. Jag valde min man TROTS att han hade barn sen innan.
  • AnnaOlsson
    Ts Mamma skrev 2010-04-18 11:14:23 följande:
    Ja, visst, så kan du ju se det, men frågan är väl egentligen hur barnet ser det och upplever det, det barn som redan finns alltså för det nyfödda skjiter nog faktiskt i vilket... Ett barn som känner sig åsidosatt är inget lyckligt barn, varför ska man genom att särskilja barnen redan från början? Är det så jävla viktigt vad det står på annonsen egentligen, eller måste man ens ha en annosn om man inet kanvara vuxen nog att se till de barn som redan finns där och låta dem ta del i lyckan?
    Jag förstår inte heller grejen med annons men anser fortfarande att det handlar om FÖRÄLDRARNA och inte barnen.

Bioföräldern kan sätta in en "syskonannons" om det nu är så fantastiskt viktigt att inte deras stackars barn går under av olycka för att en kvinna fött ett barn.

Tar äldre barn illa upp så har man misslyckats som bioförälder och bör fokusera på att skapa en bättre självsäkerhet hos det barnet, om barn mår så fruktansvärt illa av en ANNONS gällande två föräldrar som fått ett gemensamt barn så är det inte där själva problemet ligger anser jag.
  • AnnaOlsson
    Ts Mamma skrev 2010-04-18 11:14:23 följande:
    Ja, visst, så kan du ju se det, men frågan är väl egentligen hur barnet ser det och upplever det, det barn som redan finns alltså för det nyfödda skjiter nog faktiskt i vilket... Ett barn som känner sig åsidosatt är inget lyckligt barn, varför ska man genom att särskilja barnen redan från början? Är det så jävla viktigt vad det står på annonsen egentligen, eller måste man ens ha en annosn om man inet kanvara vuxen nog att se till de barn som redan finns där och låta dem ta del i lyckan?
    ...f.ö växer även en nyfödd upp och kanske inte alls vill ha med halvsyskon i SIN födelseannaons
  • Ts Mamma
    AnnaOlsson skrev 2010-04-18 14:50:36 följande:
    ...f.ö växer även en nyfödd upp och kanske inte alls vill ha med halvsyskon i SIN födelseannaons
    AnnaOlsson skrev 2010-04-18 14:48:37 följande:
    Jag förstår inte heller grejen med annons men anser fortfarande att det handlar om FÖRÄLDRARNA och inte barnen.Bioföräldern kan sätta in en "syskonannons" om det nu är så fantastiskt viktigt att inte deras stackars barn går under av olycka för att en kvinna fött ett barn.Tar äldre barn illa upp så har man misslyckats som bioförälder och bör fokusera på att skapa en bättre självsäkerhet hos det barnet, om barn mår så fruktansvärt illa av en ANNONS gällande två föräldrar som fått ett gemensamt barn så är det inte där själva problemet ligger anser jag.
    Fast det är väl en FAMILJEMEDLEM som födds och inte en Föräldraegendom???
  • pussgurkan86

tycker det är väldigt taskigt gjort. jag hade skällt ut min partner så enormt mycket om det hade varit jag.

även om det är halvsyskon så är det ändå syskon. jag älskar min halvbror lika mycket som jag älskar min helbror.

Svar på tråden Taskigt! Annons