• Annika Süss

Decemberbebis 2010

Är det någon som har plussat nyligen och då har BF i december?
    Jag är i v.5 (4+3). Skulle vara kul om några fler vill hänga på denna tråden som oxå ska ha bebis i december.

Själv är det min andra graviditet, (3:e igentligen...hade missfall i v.16 dec -09) Håller alla tummar och tår för denna gång.

• Svar på tråden Decemberbebis 2010
  • Ela

q cat - Ja, jag förstår att det måste vara väldigt skönt att det gick så pass snabbt att bli gravid igen efter MA. Och fy vad jobbigt inför RUL denna gång. Skönt att allt såg bra ut - grattis till lillkillen! Vi hoppas givetvis att både vi och barnen kommer att ha glädje av att det är så tätt mellan syskonen men nog är det intensivt. Första graviditeten kunde jag ju ligga på soffan och äta praliner. Om jag lägger mig på soffan nu har jag genast en unge som tycker att gravidmagen är ett bra trappsteg att kliva på och en annan som sätter sig och hoppar på foglossningshöfterna. Har varit gravid och/eller ammande sedan februari 2007 så det börjar fresta på kroppen.

Mrs T - Ingen erfarenhet av Emmaljunga tyvärr. Här kör vi Teutonia Fun eller BabyTravels syskonvagn.

På tal om "åkfordon" måste jag för övrigt slå ett slag för trikåsjal och ergonomisk sele. Lillasyster åkte knappt vagn under sitt första halvår och det var så skönt med en bebis som nästan alltid var nöjd och smidig framkomlighet.

Myzan07 - Kul med "två kullar". Vi kör nog också jul här hemma. Känns som att det blir smidigast att vara på plats.

Två är dubbelt så bra
  • Myzan07

Min syster har Emmaljunga Citycross vi ska ha en likadan! Super smidig! har beställt en 2010, fanns bara en kvar kollade av en slump för ville veta vad de kostade då sa de att 2011 var bra att beställa redan nu !? då de inte brukar komma förrän sep/okt å brukar ta slut fort! Men då fanns inte den svarta i skinn nästa år, men de hade en kvar av årets modell! TUR! Betalade handp å får hämta när jag vill, känns bra, vill inte ta hem grejer än, allfall inte vagn, kläder tänkte jag shopa lite i Ullared 2 aug, men de kan jag stoppa undan... lite skrokig ju.,..

• q cat

Lallan - läste din presentation, vilken fruktansvärd upplevelse, upp och ner verkligen!! Shit, man blir ju mörkrädd när det ska ges cytotec utan att de är säkra!! För oss var det två barnmorskor + en läkare som kollade ultraljudet innan jag fick medicin och läggas in. Samt att vi själva såg att fostret verkade så stilla.. Det var verkligen skillnad mot nu, när lillkillen sprattlade runt som en fisk Jag kan faktiskt på ett sätt tycka det är skönt att det är flera med dåliga erfarenheter här i tråden. Inte för att jag önskar någon det förstås, men för att det inte känns som en lika stor grej då, med min egen erfarenhet. Hur som helst, grattis till tvillingarna i magen!! Så coolt! Min man drömmer om tvillingar, jag vet inte om jag tycker det verkar lika roligt, framför allt inte själva graviditeten...

Ela - känner igen det där med att ligga på soffan och äta praliner under första graviditeten Och somna i soffan direkt efter jobbet... det händer inte nu precis. Fast nu har jag börjat ta de svagaste järntabletterna (Hemofer) för att hålla mig pigg, får kanske gå över till Niferex om några veckor, men det känns som en bra mjukstart, och igår lyckades jag baka bröd på kvällen till och med!!

Jag har också funderat på sele, men tänker att eftersom det kommer vara vinter så vill man kanske bädda ner bebisen i åkpåse i vagnen? Vi hade ingen åkpåse till stora killen, men det kommer införskaffas nu för att slippa mecka med overall på en nyfödd!

Jag ska backa i tråden någon dag och se om det finns nån lista på var ni bor och har för barn osv, för jag har faktiskt inte tjuvläst innan, förutom precis i början då

Vi ska nog också fira jul hos oss, min mamma pratar redan om att åka upp (hon bor på västkusten, vi bor i Stockholm), och min mans familj bor alla kring Stockholm. Mig spelar det inte så stor roll vad man gör just på julafton, det viktiga är att det blir någon dag när man liksom har ett julfirande, men det kan lika gärna vara någon dag före som någon dag efter...

JustUs85 - skönt att känna att jobbtakterna sitter i! Jag gick tillbaks till jobbet i april 2009 och har jobbat sen dess. Nu tänkte jag gå hem i början av december, hoppas att lillkillen kommer ut innan jul, och sen vara hemma fram till september ungefär. Planen är att min man börjar sin föräldraledighet i juli, så att vi är föräldralediga för varsitt barn under juli-augusti nästa år - härligt!! Sen är han nog hemma till januari kanske, allt beror på när vi får förskoleplats.

• Lallan
    q cat skrev 2010-07-22 10:00:31 följande:
    Lallan - läste din presentation, vilken fruktansvärd upplevelse, upp och ner verkligen!! Shit, man blir ju mörkrädd när det ska ges cytotec utan att de är säkra!! För oss var det två barnmorskor + en läkare som kollade ultraljudet innan jag fick medicin och läggas in. Samt att vi själva såg att fostret verkade så stilla.. Det var verkligen skillnad mot nu, när lillkillen sprattlade runt som en fisk Jag kan faktiskt på ett sätt tycka det är skönt att det är flera med dåliga erfarenheter här i tråden. Inte för att jag önskar någon det förstås, men för att det inte känns som en lika stor grej då, med min egen erfarenhet. Hur som helst, grattis till tvillingarna i magen!! Så coolt! Min man drömmer om tvillingar, jag vet inte om jag tycker det verkar lika roligt, framför allt inte själva graviditeten...

Ela - känner igen det där med att ligga på soffan och äta praliner under första graviditeten Och somna i soffan direkt efter jobbet... det händer inte nu precis. Fast nu har jag börjat ta de svagaste järntabletterna (Hemofer) för att hålla mig pigg, får kanske gå över till Niferex om några veckor, men det känns som en bra mjukstart, och igår lyckades jag baka bröd på kvällen till och med!!

Jag har också funderat på sele, men tänker att eftersom det kommer vara vinter så vill man kanske bädda ner bebisen i åkpåse i vagnen? Vi hade ingen åkpåse till stora killen, men det kommer införskaffas nu för att slippa mecka med overall på en nyfödd!

Jag ska backa i tråden någon dag och se om det finns nån lista på var ni bor och har för barn osv, för jag har faktiskt inte tjuvläst innan, förutom precis i början då

Vi ska nog också fira jul hos oss, min mamma pratar redan om att åka upp (hon bor på västkusten, vi bor i Stockholm), och min mans familj bor alla kring Stockholm. Mig spelar det inte så stor roll vad man gör just på julafton, det viktiga är att det blir någon dag när man liksom har ett julfirande, men det kan lika gärna vara någon dag före som någon dag efter...

JustUs85 - skönt att känna att jobbtakterna sitter i! Jag gick tillbaks till jobbet i april 2009 och har jobbat sen dess. Nu tänkte jag gå hem i början av december, hoppas att lillkillen kommer ut innan jul, och sen vara hemma fram till september ungefär. Planen är att min man börjar sin föräldraledighet i juli, så att vi är föräldralediga för varsitt barn under juli-augusti nästa år - härligt!! Sen är han nog hemma till januari kanske, allt beror på när vi får förskoleplats.
    Q cat:Ja det var nog det som var det jobbigaste att det hela tiden var hopp mellan hopp och förtvivlan. Började pusta ut lite när det sen bara poff var slut. Var på ul nu i  v15 och tyckte först att ena fostret låg sådär otäckt stilla men som tur var varade det bara någon millisekund sedan var det full fart.
    Förstår vad du menar med att många här inne har liknande erfarenheter, ett stöd bara i sig.

När min misting föddes så stannade smbon hemma hela första sommaren och tog då ut föräldraledighet för stora sonen och det är något som verkligen kan rekomenderas.
  • ÄlskadeGryn
    Mrs TH skrev 2010-07-21 12:09:16 följande:
    Jag skulle behöva lite hjälp! Jag har hittat en jättefin emmaljunga, men har INGEN som helst koll på emmaljunga. Det är en emmaljunga smart duo combi, jag hade ju siktat in mig på kronan, men den här är verkligen jättefin. Har sett en sådan här förut på blocket och ångrade att jag valde bort den pga att det var en emmaljunga.

www.blocket.se/gavleborg/Emmaljunga_smart_duo...

Någon som har haft emmaljunga? Som har koll på just dne här modellen? Har kikat runt i trådar men inte hittat ngn bra tråd här.

Vi har en Emmaljunga citycross som vi ÄLSKAR den har verkligen vart kanon till dottern så den får hänga med även till nästa barn. Duo tror jag oxå är bra men den är lite större och klumpigare än citycrossen. Mitt tips är att besöka en barnvagnsaffär som har Emmaljunga och provdra några vagnar innan du köper nån på blocket. När vi köpte vår vagn talade försäljaren om att Emmaljunga var de vagnarna de hade minst reklamationer på tillskillnad från Brio som de fick massa reklamationer på!

• Minifer

nu vhar vi varit på Rul! :D Allt såg fint ut förutom en prick i hjärtat som är mjuk markör för kromosomfel, men det räknas bara som något om man har fler markörer så det spelar ingen roll. Förra gången hade vi två och fick göra fvp men pojken var frisk som väl är. JÄTTEskönt att allt annat såg bra ut, hurra!! OCH nu vet vi att det är, precis som vi asolut INTE trodde, en liten tjej!!! :D:D:D:D är överlyckliga, en av varje på två år, hurra!

• Ett två tre
    Minifer skrev 2010-07-22 18:31:08 följande:
    nu vhar vi varit på Rul! :D Allt såg fint ut förutom en prick i hjärtat som är mjuk markör för kromosomfel, men det räknas bara som något om man har fler markörer så det spelar ingen roll. Förra gången hade vi två och fick göra fvp men pojken var frisk som väl är. JÄTTEskönt att allt annat såg bra ut, hurra!! OCH nu vet vi att det är, precis som vi asolut INTE trodde, en liten tjej!!! :D:D:D:D är överlyckliga, en av varje på två år, hurra!
    Grattis!

Vi får oxå en av varje
    Mons april 2008 - BF 13 Dec 2010
  • Mrs TH

Grattis Minifer!
    Hej till alla nya!

Vi köpte emmaljungan, vi var runt och kikade igår, och jag gillar att den är stor och hög. Jag har ju ingen aning om vilka barnvagnar som är bra eller inte, eftersom vi aldrig haft barn förut. Men den här var i otroligt bra skick, dvs ser helt ny ut. Jag gillar färgerna och så tror jag att Julle kommer att sussa gott i den. Jag gillar att gå, mkt... Och vill ha en vagn som främst det är bra gung i, sen om den är lite klumpig det gör inget alls. Vi prutade dock inte, eftersom det var ett ungt par som sålde vagnen och det rör sig ändå inte om några stora pengar,( om vi rent hypotetiskt prutat ner den 500kr) inte för att vi simmar i pengar men jag  betalar gärna fullt pris om jag tycker att nått är värt det

Snart är det dags för nytt rul, hoppas att vi har större tur den här gången
    Det har varit så jävla drygt på jobbet idag, jag har haft så ont i fogarna att jag var tvungen och gråta en skvätt i mejerikylen. Sen gör det ont i magen, långt ner, spänner och stretar, hugger rent av till ibland. men det är väl normalt att det gör lite ont?

Har fått 5 flyttlådor med barnkläder av min svägerska, ska gå igenom dem och se om det är nått som vi vill låna. Många som har barn verkar tycka att vi ska hämta allt och sen ha det på lager i typ 7 år haha. Det kommer inte att hända, då köper jag hellre allt nytt. Vi har väldigt dåligt med förvaringsutrymme, så jag är itne otacksam. Bara praktisk

Har precis kollat på Snabba Cash, mmm Joel kinnaman är inte så pjåkig...

• TvåBlir3

Är så förväntansull över att få ett litet knyte till jul! Tomte
    Var på ultraljud förra veckan och jag är helt överväldigad. Drömmer Det är nu det har uppenbarat sig att jag har en liten knodd inne i mig. Baby Vill ha december nu!!! Hjärta
    Och så har magen börjat växa på riktigt nu Gravid

• Lallan

MrsT: Ni lär helt klart bli nöjda med den. Vilken färg var det på den?

Svar på tråden Decemberbebis 2010