• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • Miraklet09
    valkyrie skrev 2010-05-15 19:39:38 följande:
    vilka har PCO och vilka har PCOs här? jag har alltså PCOs den starka varianten
    pco-s
    Isabelle
  • snuddi
    valkyrie skrev 2010-05-15 19:39:38 följande:
    vilka har PCO och vilka har PCOs här?
    Ingen aning om vad jag har, om jag har något av det. Det lär visa sig nästa måndag om de kan ge svar på det. Är det någon skillnad i hur lätt/svårt det är att få barn med PCO eller PCOs?

Längtar efter en liten nu..
  • pergotezzie

jag har pco och har blivit gravid på 5 av 7 enkla pergokurer,
    medans min kompis har ätit trippel och inte blviit gravid.

• snuddi
    pergotezzie skrev 2010-05-16 13:17:59 följande:
    jag har pco och har blivit gravid på 5 av 7 enkla pergokurer,medans min kompis har ätit trippel och inte blviit gravid.
    aha okej. Fasen nu är jag nyfiken på vad det är jag har..
    Då finns det iaf hopp vad det verkar. Stackars din kompis =/
  • valkyrie
    pergotezzie skrev 2010-05-16 13:17:59 följande:
    jag har pco och har blivit gravid på 5 av 7 enkla pergokurer,medans min kompis har ätit trippel och inte blviit gravid.
    det lätt inte så hoppfult för mej :(
    snuddi skrev 2010-05-16 15:09:18 följande:
    aha okej. Fasen nu är jag nyfiken på vad det är jag har..Då finns det iaf hopp vad det verkar. Stackars din kompis =/
    förstår det vännen. inte lägge till nu.
  • pergotezzie

jag har en mildare form av pco. dvs att jag inte får ägglossning, sen har jag bukfetman och mer muskelmassa en normala.

min kompis har en pojk på 20 år som enligt ALLA läkare är ett mirakel.sen har hon försökt och försökt men inget, sen fick hon en flicka med hjälp av provrör ,ella är nu 11 månader

det är så invididuellt och ingen kropp är den andra lik.....
    jag fick en pojk -98 sen försökte vi men inget hände. fick hjälp -04 och lilla vilde kom till på en enkelkur pergo och han är nu 5. sen kom tvillingarna nov-06 och lilla
    melvin juli-09

dom bara ploppar ut med hjälp av pergo....hehe

• VäntanPåEttMirakel

Så glad jag blev att jag hittade en tråd för unga PCO:are

Jag fick beskedet för ett par veckor sedan och vi är nu i gång med en privat IVF behandling, blev ordenligt nedtryckt i stövlarna från vårdcentraler så vi beslöt oss för att bekosta kalaset själv.

{#lang_emotions_sunny}

Några fler som planerar barn?

• valkyrie
    VäntanPåEttMirakel skrev 2010-05-16 18:10:29 följande:
    Så glad jag blev att jag hittade en tråd för unga PCO:areJag fick beskedet för ett par veckor sedan och vi är nu i gång med en privat IVF behandling, blev ordenligt nedtryckt i stövlarna från vårdcentraler så vi beslöt oss för att bekosta kalaset själv.Några fler som planerar barn?
    välkommen hitt

hur länge har ni försökt? ja vårdcentralen är bra på att klanka ner.

jag är en av oss i gruppen som försöker få barn men tyvär går det inte så bra. väntar på att få en tid till en GBP
  • snuddi
    VäntanPåEttMirakel skrev 2010-05-16 18:10:29 följande:
    Så glad jag blev att jag hittade en tråd för unga PCO:areJag fick beskedet för ett par veckor sedan och vi är nu i gång med en privat IVF behandling, blev ordenligt nedtryckt i stövlarna från vårdcentraler så vi beslöt oss för att bekosta kalaset själv.Några fler som planerar barn?
    Började du med IVF som första grej? Har läst så mycket om de som börjat med äggstimulernade mediciner så som pregotime och att det har funkat bra -hoppade ni över det eller är det också en del i IVF-behandlingarna?

Önskar er jättelycka till i vilket fall som helst. 

Vi planerar så smått att skaffa smått och jag ska till KK nästa måndag. Då ska de börja utreda vad som är fel. :) Fram tills jag vet får vi se vad som händer.
  • Tvillingar11

Här är en till med pcos. Fick min diagnos för ca ett år sedan efter att mensen inte kom igång när jag slutat med p piller. Fick hjälp direkt. Tog pergotime enkel, dubbel och trippel dos och fick inte ägglossning. Under tiden och därefter tog allt så lång tid, det var sommarstängt på kliniken, jag var tvungen att framkalla mensen efter varje kur för att jag ej fick ägglossning och då heller ingen mens.
    I december förra året fick jag börja med sprutor- gonal F. Det ger mig ägglossning så jag fungerar som en "normal" kvinna. Har nu sprutat i tre omgångar och ej blivit gravid- än. Detta tar också lång tid, har gjort en spolning och kliniken har varit stängd emellanåt. Så nu är vi framme i maj månad och jag väntar på att få spruta min fjärde och sista omgång innan sommaren. Fick inte börja spruta direkt förra menscykeln för jag hade två blåsor som låg kvar, så nu måste jag ta primolut nor och framkalla mensen för att sen börja spruta någon gång i början på juni.

Min läkare är väldigt positiv och tror att detta kommer fungera för jag har svarat så bra på behandlingen. Men jag har inte tålamod längre!

Skillnaden mellan pco och pcos är att om man har den sistnämnda så har man fler symtomer så som ökad behåring och akne. Tror jag. Däremot så kan man bli gravid, med rätt hjälp. Även om allt känns hopplöst just nu!

Svar på tråden vi unga med PCO