• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • Jennie1987
    snuddi skrev 2010-05-11 13:50:13 följande:
    Har en fråga till er tjejer! Vet alla runt omkring er att ni vill bli med barn? Mor, far, svärföräldrar, syskon, vänner? Vilka vet?Var hos svärmor idag en liten stund och hälsade på. Ingen av våra släktingar vet, endast några av mina vänner. Svärmor frågade hur det var och jag sa att jag hde ont i magen bara. Min killes moster sa att hon tyckte jag skulle kolla upp det -berättade att jag skulle till KK om två veckor och att de skulle kolla då. Men sa inget mer om det. Då började de prata om att det var långa väntetider och att det ju kan vara farligt om det skulle vara ngt i magen som sen gör att man inte kan få barn mm mm. -De vet ju inte att just de ämnet är lite känsligt för mig. Det var min svärmor, hennes syster och min svägerska som pratade. Båda (inte svärmor) har precis fått barn..
    Jag är en öppen person, jag har berättat för mina jobbarkompisar, min familj, sambons familj och en del av mina väldigt nära vänner.
    Jag springer inte och berättar för alla, utan dom som står mig närmast bara.
    Det föll sig naturligt för oss att berätta det för våra närmaste. Dels eftersom vi försökt så länge, och det skulle knäcka mig om jag inte kunde ringa min mamma och syster och prata om allt!

Jag förstår att det är jobbigt att lyssna på pratet när folk bara går på, dom tänker inte ett steg längre alla gånger, tyvärr.
  • valkyrie
    sarsaparill skrev 2010-05-11 13:09:28 följande:
    Jag vet inte jag har ju börjat undra nu eftersom min mens försvinner i månader. Sist jag var och gjorde VUL såg de EN cysta men ja...Ja vi får se , ska till doktorn om några veckor..
    jag tycker du ska tala med din läkar och be den kolla upp om du har det räker med att dom tar ett blodprov på dej så ser dom det. stå på dej är det bästa du kan göra
  • valkyrie
    snuddi skrev 2010-05-11 13:50:13 följande:
    Har en fråga till er tjejer! Vet alla runt omkring er att ni vill bli med barn? Mor, far, svärföräldrar, syskon, vänner? Vilka vet?Var hos svärmor idag en liten stund och hälsade på. Ingen av våra släktingar vet, endast några av mina vänner. Svärmor frågade hur det var och jag sa att jag hde ont i magen bara. Min killes moster sa att hon tyckte jag skulle kolla upp det -berättade att jag skulle till KK om två veckor och att de skulle kolla då. Men sa inget mer om det. Då började de prata om att det var långa väntetider och att det ju kan vara farligt om det skulle vara ngt i magen som sen gör att man inte kan få barn mm mm. -De vet ju inte att just de ämnet är lite känsligt för mig. Det var min svärmor, hennes syster och min svägerska som pratade. Båda (inte svärmor) har precis fått barn..
    jag har bara berättat det för min lilla syster känner inte att jag kan säga det till min mamma, fast att jag skullle behöva berätta det. men hon vet att jag har PCO. min svägeska vet det men hon fick reda på det genom FL, tyvärr.
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-05-11 13:33:10 följande:
    Ingen fara :) Känns skönt att något hände efter Pergokuren ialla fall :)Jag har aldrig ätit dubbel innan, så det ska bli spännande!
    okej. kan kroppen reagera på den kuren på ett negativt sett. jag har juh själv inte ätigt dom.
  • Jennie1987
    valkyrie skrev 2010-05-11 22:07:49 följande:
    okej. kan kroppen reagera på den kuren på ett negativt sett. jag har juh själv inte ätigt dom.
    Jag mådde ganska dåligt av enkelkuren när jag tog den för ca 1 månad sen.
    Fick otroliga vallningar, typ som svettatacker!
    Och mådde ganska illa. Men det är det värt om det kan ge en finfin ägglossning! :)

Vad får du för hjälp?
  • snuddi
    Jennie1987 skrev 2010-05-11 14:53:59 följande:
    Jag är en öppen person, jag har berättat för mina jobbarkompisar, min familj, sambons familj och en del av mina väldigt nära vänner. Jag springer inte och berättar för alla, utan dom som står mig närmast bara.Det föll sig naturligt för oss att berätta det för våra närmaste. Dels eftersom vi försökt så länge, och det skulle knäcka mig om jag inte kunde ringa min mamma och syster och prata om allt! Jag förstår att det är jobbigt att lyssna på pratet när folk bara går på, dom tänker inte ett steg längre alla gånger, tyvärr.
    valkyrie skrev 2010-05-11 22:06:59 följande:
    jag har bara berättat det för min lilla syster känner inte att jag kan säga det till min mamma, fast att jag skullle behöva berätta det. men hon vet att jag har PCO. min svägeska vet det men hon fick reda på det genom FL, tyvärr.
    Okej lite intressant det där. Kul att höra hur många ni har berättat för i alla fall :) Får väl se om jag gör detsamma någon vacker dag.
  • Jennie1987
    snuddi skrev 2010-05-12 07:42:47 följande:
    Okej lite intressant det där. Kul att höra hur många ni har berättat för i alla fall :) Får väl se om jag gör detsamma någon vacker dag.
    Ja, det är ju så olika hur man gör.
    Gör det som känns bäst för dig! :)
    Det kan ju vara så att du och din man tycker att det är lättare att "jobba på" utan att familj och vänner vet något än.
    Och visst kan jag känna ibland att ingen i min familj kommer bli överraskad den dagen jag förhoppningsvis kan berätta att jag är gravid.
    Men det är ju ett val jag tagit, att berätta menar jag.
    Hoppas det går bra för er!
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-05-12 00:11:14 följande:
    Jag mådde ganska dåligt av enkelkuren när jag tog den för ca 1 månad sen.Fick otroliga vallningar, typ som svettatacker! Och mådde ganska illa. Men det är det värt om det kan ge en finfin ägglossning! :)Vad får du för hjälp?
    fy det låter inte som några roliga tableter! jo man får tänka så.

jag får inte mågon hjälp kan jag inte påstå. jag får provera. men får inte pregro pga min vikt. och får inte göra provrör heller för vikten
  • valkyrie
    snuddi skrev 2010-05-12 07:42:47 följande:
    det måste känns rätt för dej. du ska inte vara tvingad att göra det.
  • valkyrie

men tjejer har ni uppleft att många har börjat "tjata" på er om barn? jag kan känna det. typ på släktkalassen och så. så kommer alla och frågar ska ni inte ha barn snart? och jag blir lika ledsen varig gång jag får den frågan. och så vill man inte stå och berätta helle livshistorian för dom.

Svar på tråden vi unga med PCO