• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • Laisen

Hej!

JAg ansluter mig till eran grupp om det är okej :).
    Jag fick veta att jag har PCO i måndas, det var inte precis vad jag hade väntat mig att få höra när jag bara ville kolla om jag kunde få provera för att min mens skulle komma igång efter p-piller stop.

Jag ska iaf få börja med Pergotime redan nu, eller när mensen kommer efter proverakuren. Inte trodde jag att det skulle gå så fort att få ordentlig hjälp :D.

Jga hoppas lyckan kommer till oss alla så snart som möjligt :)!

• valkyrie
    Laisen skrev 2010-05-12 15:49:17 följande:
    Hej!  JAg ansluter mig till eran grupp om det är okej :). Jag fick veta att jag har PCO i måndas, det var inte precis vad jag hade väntat mig att få höra när jag bara ville kolla om jag kunde få provera för att min mens skulle komma igång efter p-piller stop. Jag ska iaf få börja med Pergotime redan nu, eller när mensen kommer efter proverakuren. Inte trodde jag att det skulle gå så fort att få ordentlig hjälp :D. Jga hoppas lyckan kommer till oss alla så snart som möjligt :)!
    hej och hjärtligt välkommen hit.

har du mistenkt att du hade det eller? förstår att det va en chock aldrig kul att få veta. skönt att du får hjälp direkt. hur länge har ni försökt?
  • Laisen

Tack!

Det blev väl extra ckockartat just eftersom jag aldrig haft en tanke på att jag skulle kunna ha det. Vi har inte försökt sådär jätte aktivt särskilt länge, några månader bara. Man har ju varit lite omotiverad när man inte har en susning om man ens har ägglossning, men nu vet vi ju hur det står till :).

• valkyrie
    Laisen skrev 2010-05-12 21:35:56 följande:
    Tack! Det blev väl extra ckockartat just eftersom jag aldrig haft en tanke på att jag skulle kunna ha det. Vi har inte försökt sådär jätte aktivt särskilt länge, några månader bara. Man har ju varit lite omotiverad när man inte har en susning om man ens har ägglossning, men nu vet vi ju hur det står till :).
    okej ja då förstår jag det. har du ÄL nån gånge eller har du aldrig hatt det? jag tex har aldrig hatt det. men skönt att ni inte försökt jätte länge "i onödan" och inte vetta vad det var.
  • Laisen

JAg började med p-piller när jag var 15 så det är 8 år sedan, så jag kommer inte ihåg hur det var innan. Fick min första mens när jag var 12 år. Har du haft mens utan ägglossning eller ingen mens alls?

• valkyrie
    Laisen skrev 2010-05-12 22:05:54 följande:
    JAg började med p-piller när jag var 15 så det är 8 år sedan, så jag kommer inte ihåg hur det var innan. Fick min första mens när jag var 12 år. Har du haft mens utan ägglossning eller ingen mens alls?
    okej. jag har hatt mens utan ÄL men har en fruktansvärt oregelbunden mens. hoppas så där mellan 1 till 9 månader.

mins inte hur jag hade det heller innan började med p-piller när jag var 14 och fick mensen när jag var 9-10 (tror jag va 9½) och var för ung för att tänka på sånt hehe
  • Jennie1987
    valkyrie skrev 2010-05-12 12:12:51 följande:
    men tjejer har ni uppleft att många har börjat "tjata" på er om barn? jag kan känna det. typ på släktkalassen och så. så kommer alla och frågar ska ni inte ha barn snart? och jag blir lika ledsen varig gång jag får den frågan. och så vill man inte stå och berätta helle livshistorian för dom.
    Jag kan tycka att det kan vara jättejobbigt när folk i ens omgivning frågar så.
    Själv aktar jag mig för att fråga mina vänner och släktingar om sånt, för man vet ju själv hur ont det gör.
    Och så är det svårt att komma på vad man ska svara på den frågan!
    Men det kommer ta sig för oss också! Det är jag säker på!
  • Jennie1987
    valkyrie skrev 2010-05-12 12:09:11 följande:
    fy det låter inte som några roliga tableter! jo man får tänka så. jag får inte mågon hjälp kan jag inte påstå. jag får provera. men får inte pregro pga min vikt. och får inte göra provrör heller för vikten
    Nej, biverkningarna är inte så roliga. Men man får tänka på att det kanske leder till något bra :)

Jaså, vad synd att du inte kan få testa Pergotime eller annat.
    Får du mens av Provera?
  • Jennie1987
    Laisen skrev 2010-05-12 15:49:17 följande:
    Hej!  JAg ansluter mig till eran grupp om det är okej :). Jag fick veta att jag har PCO i måndas, det var inte precis vad jag hade väntat mig att få höra när jag bara ville kolla om jag kunde få provera för att min mens skulle komma igång efter p-piller stop. Jag ska iaf få börja med Pergotime redan nu, eller när mensen kommer efter proverakuren. Inte trodde jag att det skulle gå så fort att få ordentlig hjälp :D. Jga hoppas lyckan kommer till oss alla så snart som möjligt :)!
    Hej!

Förstås inte kul att få det beskedet, jag blev väldigt chockad när jag fick veta att jag hade PCO. Och sen tog det lång tid innan jag fick någon hjälp.
    Men nu har jag ätit en enkelkur Pergotime, och på fredag börjar jag med en dubbelkur! :) Ska bli spännande!

Låter som du träffat rätt läkare från början som är beredd att hjälpa dig! Det ska du vara glad för! :)
    Jag fick ingen hjälp från hösten 2008 när jag fick veta att jag hade PCO och fick hjälp först nu i april 2010, så väntan har varit lång. Men det gäller att träffa rätt läkare :)
    Massa lycka till!!
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-05-12 23:23:54 följande:
    Jag kan tycka att det kan vara jättejobbigt när folk i ens omgivning frågar så.Själv aktar jag mig för att fråga mina vänner och släktingar om sånt, för man vet ju själv hur ont det gör.Och så är det svårt att komma på vad man ska svara på den frågan!Men det kommer ta sig för oss också! Det är jag säker på!
    jag brukar säga ja det kommer vell om det kommer. men jag blir så jävla sårad när dom frågar
Svar på tråden vi unga med PCO