• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • Jennie1987
    valkyrie skrev 2010-05-12 23:47:50 följande:
    jag brukar säga ja det kommer vell om det kommer. men jag blir så jävla sårad när dom frågar
    Ja, jag förstår att du tycker att det är jättejobbigt.
    Jag tycker det också.
    Men jag försöker tänka såhär, att dom vet ju inte att man kämpar för allt i världen, dom vet ju inte hur dåligt man mår. Dom menar ju inte att såra.
    Det enda jag försöker tänka på är att inte själv häva ur mig såna kommentarer till människor i min omgivning, för jag vet hur det känns att vara den som vill bli gravid, men som inte blir det.

Men jag är säker på att vi kommer lyckas få våra efterlängtade barn, på ett eller annat sätt! Vi får inte ge upp :)

Har du hört något mer om den operationen som du ville göra?
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-05-13 00:10:24 följande:
    Ja, jag förstår att du tycker att det är jättejobbigt. Jag tycker det också.Men jag försöker tänka såhär, att dom vet ju inte att man kämpar för allt i världen, dom vet ju inte hur dåligt man mår. Dom menar ju inte att såra.Det enda jag försöker tänka på är att inte själv häva ur mig såna kommentarer till människor i min omgivning, för jag vet hur det känns att vara den som vill bli gravid, men som inte blir det.Men jag är säker på att vi kommer lyckas få våra efterlängtade barn, på ett eller annat sätt! Vi får inte ge upp :)Har du hört något mer om den operationen som du ville göra?
    jo du har en poäng men jag orkar inte tänka så långt iväg just när man hör det.

nej inte än. skulle ha ringt ditt denna vecka man har hatt så mycket annat att göra så glömt bort det och så vipps så är klockan för mycket.
  • Jennie1987
    valkyrie skrev 2010-05-13 00:14:08 följande:
    jo du har en poäng men jag orkar inte tänka så långt iväg just när man hör det. nej inte än. skulle ha ringt ditt denna vecka man har hatt så mycket annat att göra så glömt bort det och så vipps så är klockan för mycket.
    Nej, jag förstår att det sårar precis när man hör det, man vet ju liksom inte riktigt hur man ska ta det.

Ja, fy det blir lätt så när man har mycket annat i huvudet också.
    Rena turen att jag kom ihåg att gå till apoteket och hämta ut mina Pergotime idag!
    Imorgon är ju helgdag och på fredag ska jag ju börja med dom :)
    Vi har precis köpt hus och håller på o säljer vår lägenhet, så jag har massor i huvudet! :/
    Men det ska väl lugna ner sig snart hoppas jag :)
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-05-13 00:20:09 följande:
    Nej, jag förstår att det sårar precis när man hör det, man vet ju liksom inte riktigt hur man ska ta det. Ja, fy det blir lätt så när man har mycket annat i huvudet också.Rena turen att jag kom ihåg att gå till apoteket och hämta ut mina Pergotime idag!Imorgon är ju helgdag och på fredag ska jag ju börja med dom :)Vi har precis köpt hus och håller på o säljer vår lägenhet, så jag har massor i huvudet! :/Men det ska väl lugna ner sig snart hoppas jag :)
    precis. men man får jobba på det kanske.

ja jag ska försöka ringa på fredag.

oj grattis till huset känns det bra? då förstår jag mycket väll att du har mycket i huvudet vet själv hur det va när vi köpte huset. hehe ja i bland ska man ha tur
  • Laisen
    Jennie1987 skrev 2010-05-12 23:29:41 följande:
    Hej! Förstås inte kul att få det beskedet, jag blev väldigt chockad när jag fick veta att jag hade PCO. Och sen tog det lång tid innan jag fick någon hjälp. Men nu har jag ätit en enkelkur Pergotime, och på fredag börjar jag med en dubbelkur! :) Ska bli spännande! Låter som du träffat rätt läkare från början som är beredd att hjälpa dig! Det ska du vara glad för! :) Jag fick ingen hjälp från hösten 2008 när jag fick veta att jag hade PCO och fick hjälp först nu i april 2010, så väntan har varit lång. Men det gäller att träffa rätt läkare :) Massa lycka till!!
    Hur är det med biverkningar, vilka har du råkat ut för?

Oj, det låter som om jag hade ordentlig tur...för en gångs skull :). Varför fick du inte hjälp tidigare? Jag tycker det borde vara upp till var och en för det är ju en själv som står för alla kostnader.
  • Jennie1987
    Laisen skrev 2010-05-13 09:49:50 följande:
    Hur är det med biverkningar, vilka har du råkat ut för? Oj, det låter som om jag hade ordentlig tur...för en gångs skull :). Varför fick du inte hjälp tidigare? Jag tycker det borde vara upp till var och en för det är ju en själv som står för alla kostnader.
    Jag fick blodvallningar, och det var jättejobbigt!
    Sen mådde jag ganska illa, hade huvudvärk och blev väldigt trött.
    Ja, du har verkligen haft tur som fick hjälp direkt!
    Jag har hört så många olika förklaringar av olika läkare bland annat att jag måste bli 24 år innan jag kan få testa Pergotime (är 23 år), att jag behövde gå ner i vikt innan jag skulle få testa det.
    Men sen nu i april så träffade jag min nuvarande läkare!
    Han sa: "Varför ska du bli 24 år? Varför ska du gå ner i vikt? Du kan få Pergotime redan idag, och din vikt är perfekt för att bli mamma! Jag har hjälpt 20-åringar som haft problem med ägglossningen, så varför skulle du behöva vänta till 24?".
    Så han tog sig an mig direkt! :)
  • valkyrie

hur går det för er andra tjejer!?

jag har dyslexi för er som inte förstår!!!
  • Jennie1987
    valkyrie skrev 2010-05-13 08:58:01 följande:
    precis. men man får jobba på det kanske. ja jag ska försöka ringa på fredag. oj grattis till huset känns det bra? då förstår jag mycket väll att du har mycket i huvudet vet själv hur det va när vi köpte huset. hehe ja i bland ska man ha tur
    Jaha, vad kul om du får göra operationen :)

Ja, det känns pirrigt, underbart och läskigt, allt på samma gång! Men mest spännande :)
    Vi har varit där idag och kollat lite, kändes så overkligt, men såklart jättekul! :)
    Har du också hus? Vad roligt! Har ni bott i hus länge?
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-05-13 16:25:23 följande:
    Jaha, vad kul om du får göra operationen :)Ja, det känns pirrigt, underbart och läskigt, allt på samma gång! Men mest spännande :)Vi har varit där idag och kollat lite, kändes så overkligt, men såklart jättekul! :)Har du också hus? Vad roligt! Har ni bott i hus länge?
    ja jag hoppas att jag får det.

hehe det kommer du att känna ett bar tag.
    japp sen ett år tillbaka. jag har bått i hus hella mitt liv så när jag och min man träffades bodde han i lägenhet så jag flyttade ditt men HATADE det. så det blev att kolla på hus :)
  • snuddi
    Jennie1987 skrev 2010-05-12 23:23:54 följande:
    Jag kan tycka att det kan vara jättejobbigt när folk i ens omgivning frågar så.Själv aktar jag mig för att fråga mina vänner och släktingar om sånt, för man vet ju själv hur ont det gör.Och så är det svårt att komma på vad man ska svara på den frågan!Men det kommer ta sig för oss också! Det är jag säker på!
    Oss har inga direkt tjatat på, vi är fortfarande lite för unga i folks ögon. Däremot kan dom säga med hoppfulla ögon "jasså anna du är lite trött? Du är inte gravid då ? :D:D:D"
    Fick den kommentaren idag. Killen min röt ifrån rätt rejält på sin mor då så jag slapp svara. Tacksam för det.. Jag själv vart knallröd i ansiktet och fick en liten klump i halsen.

Förresten, fick mens (!!!) igår.

Kul att gruppen fått en till medlem, Leisen -välkommen!
Svar på tråden vi unga med PCO