• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • valkyrie
    snuddi skrev 2010-05-19 22:28:50 följande:
    Jag är i skolan jättemycket och så jobbar jag häcken av mig just nu för att allt ska gå ihop sig innan sommaren. :) Väntar och räknar ned dagarna tills måndag då jag ska till KK. Äntligen, äntligen, snart dags.. :)
    håller tummarna jätte hårt för dej gumman
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-05-19 22:12:25 följande:
    Nej, det är vi verkligen inte! Många som har samma eller liknande.
    precis. hur går det för dej nu?
  • Laisen
    Jennie1987 skrev 2010-05-20 09:37:18 följande:
    Hoppas din mens kommer igång fort så du kan börja med Pergo! :) Jag kan inte annat än hålla med dig, jag tänker också så. Är ju jätteskönt att bli kollad regelbundet, få veta när man lättast kan lyckas, när man bör undvika sex. Jag ska p VUL idag och kolla om nåt ägg växt till sig efter dubbelkur med Pergotime. Hoppas verkligen det! :)
    Det hoppas jag också :). Det är så kul att ha saker att se fram emot typ hela tiden nu :P.

Hur gick det? Hade du några braiga ägg? :).
    valkyrie skrev 2010-05-20 16:14:28 följande:
    jag kan inte säga att jag har fått den hjälpen tyvär. visst har fått göra VUL men inte mer.
    Verkligen tråkigt för din skull :(. Det är alltså för att du har för högt BMI?
  • valkyrie
    Laisen skrev 2010-05-20 16:36:58 följande:
    Det hoppas jag också :). Det är så kul att ha saker att se fram emot typ hela tiden nu :P. Hur gick det? Hade du några braiga ägg? :). Verkligen tråkigt för din skull :(. Det är alltså för att du har för högt BMI?
    ja. för dom har tydligen högre jrav i blekinge än i övriga sverige.
  • Jennie1987
    valkyrie skrev 2010-05-20 16:15:21 följande:
    precis. hur går det för dej nu?
    Har varit på VUL idag, ett ägg på 12 mm. Så beräknad ägglossning är måndag-söndag. Men vi skulle börja sexa redan ikväll, för att vara på den säkra sidan :)
    Får hoppas på det bästa! På söndag-måndag kommer ägget vara ca 18-20 mm, det är då det släpper. Min slemhinna var 7 mm nu, och förra månaden var den bara 4 mm, kan varit därför inget ägg fastnade. Men hoppas det går bättre nu, för doktorn sa att slemhinnan bör vara minst 7 mm för att det ska bli en bra ägglossning, och den hinner ju kanske växa till sig lite till innan söndag-måndag :)
    Jag kommer alltså ägglossa dag 14-15, precis som med enkelkuren.
    Så nu gäller det att köra på och hoppas på det bästa! :)
    Ska ta blodprov den 31 maj för att se om jag ägglossat eller ej.

Hur går det för dig? Har du hört något om operation?
  • Jennie1987
    Laisen skrev 2010-05-20 16:36:58 följande:
    Det hoppas jag också :). Det är så kul att ha saker att se fram emot typ hela tiden nu :P. Hur gick det? Hade du några braiga ägg? :)
    Jag hade ett ägg som var 12 mm, så beräknad ägglossning på söndag-måndag när ägget är 18-20 mm.
    Så vi skulle börja sexa redan ikväll, får hoppas att det funkar nu!
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-05-20 19:04:32 följande:
    Jag hade ett ägg som var 12 mm, så beräknad ägglossning på söndag-måndag när ägget är 18-20 mm. Så vi skulle börja sexa redan ikväll, får hoppas att det funkar nu!
    okej det låter spänande. håller tummarna jätte hårt!!
  • pergotezzie

förra gången jag tog enkel kur med pergo fick jag 4 stora ägg. och de kändes.
    precis som nu,kunde inte gå upprätt på hela dagen igår så jag får väl se om de blir 4 ungar om jag skulle bli gravid nu hehehe...

då dör jag.

hoppas verkligen de lyckas för alla härinne.
    dom 5 åren vi kämpade innan jag fick pergo mådde jag riktigt dåligt psykiskt av all press...

men sen fick vi pergo och hjälp av läkarhuset så sen dess har allt funkat.

• Laisen
    valkyrie skrev 2010-05-20 17:45:36 följande:
    ja. för dom har tydligen högre jrav i blekinge än i övriga sverige.
    Jaha, men om du inte får göra en magoperation...kan du inte få hjälp av en dietist?
    JAg har en klasskompis i gymnasiet som var kraftigt överviktig och hon fick träffa en dietist på sjukhuset gratis och hon fick även ett gymkort gratis.
  • Laisen
    Jennie1987 skrev 2010-05-20 19:04:32 följande:
    Jag hade ett ägg som var 12 mm, så beräknad ägglossning på söndag-måndag när ägget är 18-20 mm. Så vi skulle börja sexa redan ikväll, får hoppas att det funkar nu!
    Håller tummarna för er (dig och din partner) :D!
Svar på tråden vi unga med PCO