• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • Laisen
    Jennie1987 skrev 2010-05-13 10:55:10 följande:
    Jag fick blodvallningar, och det var jättejobbigt! Sen mådde jag ganska illa, hade huvudvärk och blev väldigt trött. Ja, du har verkligen haft tur som fick hjälp direkt! Jag har hört så många olika förklaringar av olika läkare bland annat att jag måste bli 24 år innan jag kan få testa Pergotime (är 23 år), att jag behövde gå ner i vikt innan jag skulle få testa det. Men sen nu i april så träffade jag min nuvarande läkare! Han sa: "Varför ska du bli 24 år? Varför ska du gå ner i vikt? Du kan få Pergotime redan idag, och din vikt är perfekt för att bli mamma! Jag har hjälpt 20-åringar som haft problem med ägglossningen, så varför skulle du behöva vänta till 24?". Så han tog sig an mig direkt! :)
    Biverkningarna pågår bara under dom 5 dagar som man äter pergo eller? :)

Fan va surt, synd att du inte fick "rätt" läkare från början!

Käkar du provera innan varje pergokur eller måste man inte ha mens inför varje kur?
  • Laisen
    snuddi skrev 2010-05-13 20:56:32 följande:
     Kul att gruppen fått en till medlem, Leisen -välkommen!
    Tack tack :).
  • Jennie1987
    valkyrie skrev 2010-05-13 19:36:21 följande:
    ja jag hoppas att jag får det. hehe det kommer du att känna ett bar tag.japp sen ett år tillbaka. jag har bått i hus hella mitt liv så när jag och min man träffades bodde han i lägenhet så jag flyttade ditt men HATADE det. så det blev att kolla på hus :)
    Ja, samma här, både jag och sambon är uppvuxna i hus, så lägenhet har bara varit ett mellanläge, när vi flyttade ihop. Hus känns helt klart mer rätt för oss :)
  • Jennie1987
    snuddi skrev 2010-05-13 20:56:32 följande:
    Oss har inga direkt tjatat på, vi är fortfarande lite för unga i folks ögon. Däremot kan dom säga med hoppfulla ögon "jasså anna du är lite trött? Du är inte gravid då ? :D:D:D"Fick den kommentaren idag. Killen min röt ifrån rätt rejält på sin mor då så jag slapp svara. Tacksam för det.. Jag själv vart knallröd i ansiktet och fick en liten klump i halsen.Förresten, fick mens (!!!) igår. Kul att gruppen fått en till medlem, Leisen -välkommen!
    Ja, oftast är det ju bara av ren nyfikenhet som folk i ens omgivning frågar, dom menar ju inget illa, även om man kan bli sårad.
    Skönt att din kille sa ifrån så du slapp svara på det :)

Så mensen kom? Min håller på att ge med sig nu, fick ju den i måndags.
    Jag börjar med dubbelkuren idag!! Hoppas verkligen att det ska gå vägen denna gången!
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-05-14 09:43:20 följande:
    Ja, samma här, både jag och sambon är uppvuxna i hus, så lägenhet har bara varit ett mellanläge, när vi flyttade ihop. Hus känns helt klart mer rätt för oss :)
    hur länge har ni varit tillsammans?
  • Jennie1987
    Laisen skrev 2010-05-13 21:03:32 följande:
    Biverkningarna pågår bara under dom 5 dagar som man äter pergo eller? :)Fan va surt, synd att du inte fick "rätt" läkare från början! Käkar du provera innan varje pergokur eller måste man inte ha mens inför varje kur?
    Efter enkelkuren höll blodvallningarna/svettatackerna i sig ca 1 vecka efter pillerstopp.
    Så för mig var det lite längre än just dom 5 dagarna.
    Ja, det känns som bortkastade år, när man hoppat runt bland läkare som inte varit intresserade av att hjälpa mig. Så nu är jag jätteglad att jag träffat min nuvarande läkare, han är bäst! :)

Jag åt Provera innan enkelkuren, för att få en mens. Man ska ju börja med Pergotime på mensdag 5 (vissa börjar på dag 3).
    Så man ska ju ha en mens innan mest för att ha en dag att utgå ifrån.
    Men inför enkelkuren fick jag ingen mens med Provera, så min läkare fick "hitta på" en startdag.
    Nu fick jag ju en mens efter Pergotime, vilket är normalt, och då börjar jag med Pergotime dubbelkur idag, på mensdag 5 :)

Hade jag inte fått någon mens nu, efter Pergotime så skulle jag ringt min läkare.
    Om mensen inte kommer efter Pergotime kan det ju bero på 1: Man är gravid. 2: Pergotime fungerade inte.
    Så jag antar att det ändå funkade på mig, annars borde jag ju inte fått nån mens?
    Men ska se om det funkar bättre med dubbelkuren nu, och hoppas på en finfin ägglossning! :)
  • valkyrie
    Puchiko skrev 2010-05-14 11:21:38 följande:
    vad är ungt? Jag är 25 år.. ung, gammal?
    du räknas om ung
  • Puchiko

Då kan jag berätta lite om min resa med pco.. Är som sagt 25 år och har försökt få barn i ett år nu. Sökte gyn i februari för att jag hade haft mensvärk i två månader men ingen mens och bara MASSA negativa grav-test. Han konstaterade ganska snabbt att jag hade pco både genom det jag berättade och sen via gyn-undersökningen där jag hade det väldigt typiska pärlbandet. Fick metformin som behandling, mensen skulle komma tbx inom 3-6 månader. När den dykt upp skulle jag höra av mig så börjar vi diskutera vidare begandling men den har fortfarande inte dykt upp. Tyvärr!! Om den inte dykt upp till augusti då det gått ett halvår ska jag höra av mig.
    Mina symtom är kraftig behåring, pärlbandet, övervikt och väldigt oregelbunden mens.

När jag var 14-18 år sökte jag vård för kraftiga blödningar men ingen tog mig på allvar. Fick till slut p-piller som hjälpte jättebra, fast i efterhand så är det p-pillrena och pco som "gett" mig min övervikt Gynekologen tror att jag antagligen haft pco sen jag var 14 år men ingen gjorde ju någon ordentlig utredning då. Man tas ju aldrig på allvar när man är så ung för alla har ju oregelbunden mens.

Det var min berättelse.

• valkyrie
    Puchiko skrev 2010-05-14 11:31:57 följande:
    Då kan jag berätta lite om min resa med pco.. Är som sagt 25 år och har försökt få barn i ett år nu. Sökte gyn i februari för att jag hade haft mensvärk i två månader men ingen mens och bara MASSA negativa grav-test. Han konstaterade ganska snabbt att jag hade pco både genom det jag berättade och sen via gyn-undersökningen där jag hade det väldigt typiska pärlbandet. Fick metformin som behandling, mensen skulle komma tbx inom 3-6 månader. När den dykt upp skulle jag höra av mig så börjar vi diskutera vidare begandling men den har fortfarande inte dykt upp. Tyvärr!! Om den inte dykt upp till augusti då det gått ett halvår ska jag höra av mig. Mina symtom är kraftig behåring, pärlbandet, övervikt och väldigt oregelbunden mens.När jag var 14-18 år sökte jag vård för kraftiga blödningar men ingen tog mig på allvar. Fick till slut p-piller som hjälpte jättebra, fast i efterhand så är det p-pillrena och pco som "gett" mig min övervikt Gynekologen tror att jag antagligen haft pco sen jag var 14 år men ingen gjorde ju någon ordentlig utredning då. Man tas ju aldrig på allvar när man är så ung för alla har ju oregelbunden mens.Det var min berättelse.
    det låter som vi har haft en liknade resa. tyvärr har jag ingen erfarenhet av dom tableterna du fick. men tycket det är lång tid att vänta upp till 6 månader på att få mens. jag fick provera och den kom igång direkt. har du funderat på att gå till prevatgyn? många säger att det är bättre.
Svar på tråden vi unga med PCO