• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • Puchiko
    valkyrie skrev 2010-05-14 11:40:03 följande:
    det låter som vi har haft en liknade resa. tyvärr har jag ingen erfarenhet av dom tableterna du fick. men tycket det är lång tid att vänta upp till 6 månader på att få mens. jag fick provera och den kom igång direkt. har du funderat på att gå till prevatgyn? många säger att det är bättre.
    Det är privat gyn jag går till...Jag kanske är för kraftig för provera för har hört att man måste vara under en viss bmi för att få det.. men jag accepterar inte i augusti att inte få någon behandling när jag väntat så länge..
  • Laisen

Oj, jag känner mig verkligen lyckligt lottad. All eran väntan, fy fan säger jag bara för att endel läkare är så ohjälpsamma!

Jag fick som sagt provera utskrivet direkt, sen två dagar efter att jag fick min "diagnos" skrev min läkare ut pergotime. Det enda vi behövde vänta på var svaren på blodproven som kom tillbaka supersnabbt :).

VAd har ni i BMI? JAg har 26 i BMI.

• Jennie1987
    Puchiko skrev 2010-05-14 11:31:57 följande:
    Då kan jag berätta lite om min resa med pco.. Är som sagt 25 år och har försökt få barn i ett år nu. Sökte gyn i februari för att jag hade haft mensvärk i två månader men ingen mens och bara MASSA negativa grav-test. Han konstaterade ganska snabbt att jag hade pco både genom det jag berättade och sen via gyn-undersökningen där jag hade det väldigt typiska pärlbandet. Fick metformin som behandling, mensen skulle komma tbx inom 3-6 månader. När den dykt upp skulle jag höra av mig så börjar vi diskutera vidare begandling men den har fortfarande inte dykt upp. Tyvärr!! Om den inte dykt upp till augusti då det gått ett halvår ska jag höra av mig. Mina symtom är kraftig behåring, pärlbandet, övervikt och väldigt oregelbunden mens.När jag var 14-18 år sökte jag vård för kraftiga blödningar men ingen tog mig på allvar. Fick till slut p-piller som hjälpte jättebra, fast i efterhand så är det p-pillrena och pco som "gett" mig min övervikt Gynekologen tror att jag antagligen haft pco sen jag var 14 år men ingen gjorde ju någon ordentlig utredning då. Man tas ju aldrig på allvar när man är så ung för alla har ju oregelbunden mens.Det var min berättelse.
    Vilken tuff resa du har/haft!
    Våra historier är iofs ganska lika.

Jag är idag 23 år, och när jag var 14 fick jag en mensvärk gånger 1000!!! Så ont!
    Fick åka akut till sjukhuset den natten och då gjordes ett VUL som visade att jag hade en halv liter blod i buken! En cysta hade spruckit.
    Jag fick opereras akut.
    Fick ju ingen direkt utredning, eftersom jag var så ung.
    I efterhand har det konstaterats att jag antagligen hade PCO redan som 14-åring.

När jag sen blev ca 17 år satte jag in en P-stav, det var ungdomsmottagningen som tyckte att det kunde passa mig, eftersom jag hade stadigt förhållande och så.
    Jag fick komma till en gynekolog som satte in staven.
    Under dom 3 åren som staven satt i, så blödde jag max 2 ggr, men det var ju lite meningen med staven, att inte få mens.

Sen blev det dags att ta ut staven, fick information om att det kunde ta uppåt 1 år innan mensen kom igång på riktigt. Så jag tog det rätt lugnt. Jag och sambon bestämde från början att när staven åker ut så skaffar vi inget annat skydd. Och vi levde efter "blir det så blir det". Ingen stress eller något.
    Så gick det 1 år, ingen mens. Jag ringde KK och frågade. Fick korta elaka svar i stil med "Du ska bara vara glad att mensen inte kommer, det är som är så jobbigt att ha mens!". Jag tyckte precis tvärtom. Jag ville ha min mens så jag visste att allt var okej!

Ringde min vårdcentral, fick göra ett VUL som konstaterade PCO.
    Sen hände ingenting. Absolut ingenting. Och på vårdcentralen var jag hösten 2008.
    Först NU april 2010 har jag träffat en läkare som verkligen vill hjälpa mig!
    Så nu har jag ätit en enkelkur Pergotime, blev inget. Fick en mens, och idag började jag med dubbelkur Pergotime. Så hoppas på det :)

Oj, ledsen om det blev lite långt...

Hoppas att din mens kommer igång så ni kan fortsätta behandlingen!
  • Jennie1987
    Puchiko skrev 2010-05-14 11:51:25 följande:
    Det är privat gyn jag går till...Jag kanske är för kraftig för provera för har hört att man måste vara under en viss bmi för att få det.. men jag accepterar inte i augusti att inte få någon behandling när jag väntat så länge..
    Tror inte att du är för kraftig för Provera.
    Prata med din gyn, det borde vara värt att testa!
    Första gången jag åt dom kom mensen direkt.
    Nu andra gången fick jag ingen mens av dom, men det verkar funka riktigt bra på många! Lycka till!
  • Puchiko
    Jennie1987 skrev 2010-05-14 15:52:07 följande:
    Vilken tuff resa du har/haft! Våra historier är iofs ganska lika. Jag är idag 23 år, och när jag var 14 fick jag en mensvärk gånger 1000!!! Så ont! Fick åka akut till sjukhuset den natten och då gjordes ett VUL som visade att jag hade en halv liter blod i buken! En cysta hade spruckit. Jag fick opereras akut. Fick ju ingen direkt utredning, eftersom jag var så ung. I efterhand har det konstaterats att jag antagligen hade PCO redan som 14-åring. När jag sen blev ca 17 år satte jag in en P-stav, det var ungdomsmottagningen som tyckte att det kunde passa mig, eftersom jag hade stadigt förhållande och så. Jag fick komma till en gynekolog som satte in staven. Under dom 3 åren som staven satt i, så blödde jag max 2 ggr, men det var ju lite meningen med staven, att inte få mens. Sen blev det dags att ta ut staven, fick information om att det kunde ta uppåt 1 år innan mensen kom igång på riktigt. Så jag tog det rätt lugnt. Jag och sambon bestämde från början att när staven åker ut så skaffar vi inget annat skydd. Och vi levde efter "blir det så blir det". Ingen stress eller något. Så gick det 1 år, ingen mens. Jag ringde KK och frågade. Fick korta elaka svar i stil med "Du ska bara vara glad att mensen inte kommer, det är som är så jobbigt att ha mens!". Jag tyckte precis tvärtom. Jag ville ha min mens så jag visste att allt var okej! Ringde min vårdcentral, fick göra ett VUL som konstaterade PCO. Sen hände ingenting. Absolut ingenting. Och på vårdcentralen var jag hösten 2008. Först NU april 2010 har jag träffat en läkare som verkligen vill hjälpa mig! Så nu har jag ätit en enkelkur Pergotime, blev inget. Fick en mens, och idag började jag med dubbelkur Pergotime. Så hoppas på det :) Oj, ledsen om det blev lite långt... Hoppas att din mens kommer igång så ni kan fortsätta behandlingen!
    Jag hade ingen som helst mensvärk innan jag började med p-pillrena men då resonerade jag att hellre mensvärk än flera liter mens om dagen, kunde lätt göra av med ett paket bindor om dagen.. på ett år hade jag väl INTE mens ungefär en månad sammanlagt. Fruktansvärt var det!!

Nu vill jag inget hellre än att ha mens precis som du säger, så jag vet att jag funkar.
    Skönt ändå att du till slut fått någon som tar dig på allvar. Hoppas pergo hjälper dig!!
    Jennie1987 skrev 2010-05-14 15:53:55 följande:
    Tror inte att du är för kraftig för Provera. Prata med din gyn, det borde vara värt att testa! Första gången jag åt dom kom mensen direkt. Nu andra gången fick jag ingen mens av dom, men det verkar funka riktigt bra på många! Lycka till!
    Fråga skadar ju inte iofs. Men han var så himla bestämd att jag skulle vänta ett halvår. Så väntar till augusti.. behöver gå ner i vikt så egentligen är det ju bara bra att en graviditet väntar ett tag till.. men väntan är jobbig. När man bestämt sig att man vill ha barn så vill man ju ha det NU :P
  • valkyrie
    Puchiko skrev 2010-05-14 11:51:25 följande:
    det tor jag inte att du är. jag har ca 35 till 40 kg övervikt och jag fick dom. men var på dom mer att du vill ha hjälp det är nog det bästa du kan.
  • valkyrie
    Laisen skrev 2010-05-14 13:13:02 följande:
    Oj, jag känner mig verkligen lyckligt lottad. All eran väntan, fy fan säger jag bara för att endel läkare är så ohjälpsamma! Jag fick som sagt provera utskrivet direkt, sen två dagar efter att jag fick min "diagnos" skrev min läkare ut pergotime. Det enda vi behövde vänta på var svaren på blodproven som kom tillbaka supersnabbt :). VAd har ni i BMI? JAg har 26 i BMI.
    jag har ett BMI på 40 men det pändlar för jag går upp och ner 5 kg
  • snuddi
    valkyrie skrev 2010-05-14 16:19:40 följande:
    jag har ett BMI på 40 men det pändlar för jag går upp och ner 5 kg
    Jag hoppas verkligen att du blir beviljad operationen!! håller alla mina tummar och tår för dig för det är en riktig nära-döden-jobbig-kamp om du inte skulle bli beviljad den...

Efter helgen är det bara en vecka tills jag ska till KK :D Hoppas så att de kan komma på vad som är fel!! Har varit på VUL för två månader sedan då tittade de lite snabbt på äggstockarna och livmodern (hade livmodersinflammation då). Läkaren jag träffade då sa att "här är äggstockarna, de ser bra ut". Om de letar efter pärlband, är de mer noggranna då? har större förstoring? eller tittar på ngt annat sätt? Måste man ha pärlband för att ha PCO? Någon som vet?

kramar till er mina tappra tjejer!
  • pergotezzie

till er som äter pergotime.

äter ni varje månad eller varannan månad??????

• Puchiko
    snuddi skrev 2010-05-14 21:17:43 följande:
    Jag hoppas verkligen att du blir beviljad operationen!! håller alla mina tummar och tår för dig för det är en riktig nära-döden-jobbig-kamp om du inte skulle bli beviljad den... Efter helgen är det bara en vecka tills jag ska till KK :D Hoppas så att de kan komma på vad som är fel!! Har varit på VUL för två månader sedan då tittade de lite snabbt på äggstockarna och livmodern (hade livmodersinflammation då). Läkaren jag träffade då sa att "här är äggstockarna, de ser bra ut". Om de letar efter pärlband, är de mer noggranna då? har större förstoring? eller tittar på ngt annat sätt? Måste man ha pärlband för att ha PCO? Någon som vet? kramar till er mina tappra tjejer!
    Jag har bara hört talas om PCO med pärlband.. hoppas dem hittar vad som är fel!
Svar på tråden vi unga med PCO