Puchiko skrev 2010-05-14 11:31:57 följande:
Då kan jag berätta lite om min resa med pco.. Är som sagt 25 år och har försökt få barn i ett år nu. Sökte gyn i februari för att jag hade haft mensvärk i två månader men ingen mens och bara MASSA negativa grav-test. Han konstaterade ganska snabbt att jag hade pco både genom det jag berättade och sen via gyn-undersökningen där jag hade det väldigt typiska pärlbandet. Fick metformin som behandling, mensen skulle komma tbx inom 3-6 månader. När den dykt upp skulle jag höra av mig så börjar vi diskutera vidare begandling men den har fortfarande inte dykt upp. Tyvärr!! Om den inte dykt upp till augusti då det gått ett halvår ska jag höra av mig. Mina symtom är kraftig behåring, pärlbandet, övervikt och väldigt oregelbunden mens.När jag var 14-18 år sökte jag vård för kraftiga blödningar men ingen tog mig på allvar. Fick till slut p-piller som hjälpte jättebra, fast i efterhand så är det p-pillrena och pco som "gett" mig min övervikt Gynekologen tror att jag antagligen haft pco sen jag var 14 år men ingen gjorde ju någon ordentlig utredning då. Man tas ju aldrig på allvar när man är så ung för alla har ju oregelbunden mens.Det var min berättelse.
Vilken tuff resa du har/haft!
Våra historier är iofs ganska lika.
Jag är idag 23 år, och när jag var 14 fick jag en mensvärk gånger 1000!!! Så ont!
Fick åka akut till sjukhuset den natten och då gjordes ett VUL som visade att jag hade en halv liter blod i buken! En cysta hade spruckit.
Jag fick opereras akut.
Fick ju ingen direkt utredning, eftersom jag var så ung.
I efterhand har det konstaterats att jag antagligen hade PCO redan som 14-åring.
När jag sen blev ca 17 år satte jag in en P-stav, det var ungdomsmottagningen som tyckte att det kunde passa mig, eftersom jag hade stadigt förhållande och så.
Jag fick komma till en gynekolog som satte in staven.
Under dom 3 åren som staven satt i, så blödde jag max 2 ggr, men det var ju lite meningen med staven, att inte få mens.
Sen blev det dags att ta ut staven, fick information om att det kunde ta uppåt 1 år innan mensen kom igång på riktigt. Så jag tog det rätt lugnt. Jag och sambon bestämde från början att när staven åker ut så skaffar vi inget annat skydd. Och vi levde efter "blir det så blir det". Ingen stress eller något.
Så gick det 1 år, ingen mens. Jag ringde KK och frågade. Fick korta elaka svar i stil med "Du ska bara vara glad att mensen inte kommer, det är som är så jobbigt att ha mens!". Jag tyckte precis tvärtom. Jag ville ha min mens så jag visste att allt var okej!
Ringde min vårdcentral, fick göra ett VUL som konstaterade PCO.
Sen hände ingenting. Absolut ingenting. Och på vårdcentralen var jag hösten 2008.
Först NU april 2010 har jag träffat en läkare som verkligen vill hjälpa mig!
Så nu har jag ätit en enkelkur Pergotime, blev inget. Fick en mens, och idag började jag med dubbelkur Pergotime. Så hoppas på det :)
Oj, ledsen om det blev lite långt...
Hoppas att din mens kommer igång så ni kan fortsätta behandlingen!