• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • snuddi
    Jennie1987 skrev 2010-05-20 19:03:09 följande:
    Har varit på VUL idag, ett ägg på 12 mm. Så beräknad ägglossning är måndag-söndag. Men vi skulle börja sexa redan ikväll, för att vara på den säkra sidan :)Får hoppas på det bästa! På söndag-måndag kommer ägget vara ca 18-20 mm, det är då det släpper. Min slemhinna var 7 mm nu, och förra månaden var den bara 4 mm, kan varit därför inget ägg fastnade. Men hoppas det går bättre nu, för doktorn sa att slemhinnan bör vara minst 7 mm för att det ska bli en bra ägglossning, och den hinner ju kanske växa till sig lite till innan söndag-måndag :)Jag kommer alltså ägglossa dag 14-15, precis som med enkelkuren.Så nu gäller det att köra på och hoppas på det bästa! :)Ska ta blodprov den 31 maj för att se om jag ägglossat eller ej.Hur går det för dig? Har du hört något om operation?
    ÅH så kul för er! :D Det låter ju lovande alltihop! Jag håller mina tummar, tår, kniper ihop ögonen och önskar er lycka till den här gången! <3

För min skull är det nu bara att vänta.. Ska vänta på att få komma till KK. Fick ett tungt samtal därifrån i förrgår -de har flyttat min tid till den 7:e juni.... =( Satt på föreläsning och viskade i mobilen. Fick tårar i ögonen men blinkade bort dom snabbt, kunde ju inte göra annat. Men fy, kändes som en kklump satt sig i halsen. Jag har ju väntat i två månader på den 24:e maj och så flyttar dom fram det... =(
    Är fortfarande ledsen, besviken och känner mig på något sätt sviken... =/
  • MalinmedPCO

Hej hej!

Jag har börjat plugga till syrra och har 2 år kvar innan utbildningen är färdig.
    Jag vill alltså ha barn om 2-3 år.
    Nu vet jag ju sedan innan att jag har PCO.
    Ska jag ta kontakt med någon klinik redan nu, vilken framförhållning behövs? Vad gör man för typ utav utredning? Jag vill ju helst inte bli gravid under utbildningen. Börjar man med pergotime eller vad det heter?
  • valkyrie
    VäntanPåEttMirakel skrev 2010-05-21 15:57:25 följande:
    Men som jag skrev till dig ... hör av dig till en rpivat klinik i ett annat län ... inte så farligt långt till malmö ju !Dom struntar i hur högt BMI du har , med tanke på att dom har gjort en hel del undersökningar som visar att vikten inte har så stor betydelse som folk tror!
    jo men jag vill hölst ha oprationen gjord först. sen blir det att kolla om jag får för hjälp efter det.
  • valkyrie

tjejer jag behöver hjälp. jag har fått ett jätte konstig kännsla. jag har börjat drika kaffe jag som ALDRIG driker kaffe. och så har jag varit illa mående. är det normalt att ha sånna konstiga saker för sig när man har PCO?

• valkyrie
    MalinmedPCO skrev 2010-05-21 20:54:05 följande:
    Hej hej! Jag har börjat plugga till syrra och har 2 år kvar innan utbildningen är färdig. Jag vill alltså ha barn om 2-3 år. Nu vet jag ju sedan innan att jag har PCO. Ska jag ta kontakt med någon klinik redan nu, vilken framförhållning behövs? Vad gör man för typ utav utredning? Jag vill ju helst inte bli gravid under utbildningen. Börjar man med pergotime eller vad det heter?
    hej

ja det skaddat aldrig att kolla vad du kan få för hjälp sen. och vad du ska tänka på.
  • Puchiko
    Tvillingar11 skrev 2010-05-19 19:38:38 följande:
    Okej, är det lång väntetid, hur länge stannar ni där varje gång? priser och kostnader?
    Inte en aning men kan ta reda på det av min vän som varit där kostar 6000 kr per gång
  • snuddi
    valkyrie skrev 2010-05-21 21:03:54 följande:
    tjejer jag behöver hjälp. jag har fått ett jätte konstig kännsla. jag har börjat drika kaffe jag som ALDRIG driker kaffe. och så har jag varit illa mående. är det normalt att ha sånna konstiga saker för sig när man har PCO?
    Du kan ju vara illamënde för att du dricker så mycket kaffe? Det är ju starkt om din mage inte är van vid det? Annars har jag ingen aning :P Visst, vi kan ju alltid hoppas på att du är gravid;) håller tummen i alla fall för säkerhets skull :D
  • Mimmi86

Hejsan på er!

Är rätt ny just inne på detta forum, och om just PCO.
    Tänkte om jag fick komma med här för en stunds prat mellan hopp och glädje och även ibland tråkigheter.

Fick det konstaterat att jag hade PCO i Mars månad, gått och knaprat provera i 14 dagar sen uppehåll och sen knapra på igen..
    Var hos gyn igår och hon trodde min ÄL kommit igång igen då jag hade haft en egen blödning med. Men Hon var ej säker.. Har ni hört att man kan ha blödning vid äl? Enligt min menscykel så skulle det stämma.

Men fick nu utskrivet pregotime för första gången. Är lite förhoppningsfull, men också givitvis lite nervös för att de inte ska gå på första försöket.

I mitt bagage har jag ett missfall då jag blivit spontan gravid. Så hoppet är inte helt släckt =)
    Kanske man bara behöver en knuff...

Har min ena syster som suttit i samma sits, de hann aldrig äta prego, hon blev gravid innan, av sin egna ÄL som hoppat igång =)

Har ju inte läst HELA tråden så jag frågar, kanske upprepar någon gamal fråga, så bli inte arga ;)

Har någon av er ätit provera eller pregotime? Erfarenheter? :)

• valkyrie
    snuddi skrev 2010-05-22 08:56:01 följande:
    Du kan ju vara illamënde för att du dricker så mycket kaffe? Det är ju starkt om din mage inte är van vid det? Annars har jag ingen aning :P Visst, vi kan ju alltid hoppas på att du är gravid;) håller tummen i alla fall för säkerhets skull :D
    hmm...illamånendet kom innan kaffe beroändet. fan är förvirad av detta. mm...nej tror inte att det är så väll tyvärr.
Svar på tråden vi unga med PCO