• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • langtanefterdig

Jaa verkligen bra att ja hittade hit =) Vet inte om du menade som en fråga för mig att ställa till gyn eller om du undrade så jag svarar här iaf ;) Han har gjort fullständig spermaanalys , vet inte vad som ingår i det men vi har fått veta att antalet överstiger rätt gräns men att antalet framåtsimmande är under 50 % (normalgräns)

Haha nu har ja blivit helt uppeldad, sa till mannen nyss.. men vaffaan nu har vi gått o mått dåligt ett år för vi väntat på provsvar och skit istället för att kunna få pergo o testa det åtminstone.. gaaahhhhh! frustrerande , inte för att biologiska klockan tickar (är 24 år) men jag vill vara en ung mamma ju =)

Nää nu vill jag att de ska bli morgon så man kan börja ringa runt =)

• Laisen

Det var en fråga till dig :P. Nu en till fråga till dig, som du kanske inte har svar på så borde du fråga gyn :). Om det nu inte är så att ni riskerar att få defekta barn pga mannens spermier, så borde ni väl ändå fått testa pergotime för du har ju trots allt PCO. Det kan ju knappast minska era chanser att bli gravida. Vad säger läkarna om det? Jag kan inte fatta för allt i världen varför ni inte fått pergo! Onödigt lidande för eran del.

Ja, jag vill också¨vara en ung mamma så jag förstår hur du känner :).
    Haha, snart morgon...tur att vårdcentralerna öppnar tidigt ;).

Har du egen ÄL ibland?

• langtanefterdig

Jag vet inte om jag har egen ÄL ibland, fick testa via blodprov förra året men utan reslutat men var å andra sidan bara 2-3 cykler. Använde ÄL-stickor under ca två cykler förra året och fick utslag en gång. (Men har hört att de med pco kan få felaktiga utslag?)

Så som jag förstått det anser de inte att jag ska äta hormoner (pergo)  , alltså när min man ändå inte har tillräckligt med framåtsimmande spermier.

Men jag tycker ändå att någon av de miljoner spermier som simmar framåt borde hitta rätt.....

Ska ringa och vara mer frågvis imorgon, men tror dock det blir ett nej så får testa med andra.

Eftersom olika läkare tycker olika i denna fråga får ju mig att undra skälet.. har de lärt sig olika eller är det ekonomiska skäl ? För inte borde det vara medicinska skäl då, tex du fått pergo?

Jaa tur det, hoppas bara jag kan sova nu, är glad för denna "nyhet" men samtidigt arg , hur har gynekologen kunnat låta mig vänta så länge? :( 

• Laisen

Okej, ja du får pusha på som fan och kräva ordentliga och logiska svar för om alla säger nej så kanske ni kan förstå bättre och acceptera varför det är som det är.

Ja, kan en kvinna bli gravid som läkarna dömt ut att hon aldrig kommer kunna få egna barn så borde det funka med män också. Har ni googlat på det någon gång, hur många det finns som har dåligt med spermier som ändå har lyckats? Finns säkert några FL trådar som kommer dyka upp :P.

Det bör ju inte vara ekonomiska för det är ju "patienten" som betalar.

Haha, har du inte skola eller jobb som väntar imorgon kan du ju göra lite förarbete tills du blir tillräckligt trött :P. Leta reda på nr till olika vårdcentraler och såna saker ;).
    Jag är verkligen glad att jag bor i "rätt" område, annars hade jag nog varit lika frustrerad som dig :).

• langtanefterdig

Jag jobbar imorgon men börjar på eftermiddagen , så ska ägna förmiddagen åt telefonterror :D haha..

Jaa nu ska jag be om svar och mer utförligt än nej, precis som du säger för att lättare acceptera.

Min man hade någon teori om att de kanske vill att man ska gå på många besök för att ge mer klirr i kassan, än om man som du går en gång och sen är det klart. Privata kvinnokliniker vill väl tjäna pengar liksom.. men det är bara spekulationer från ett misstroget par haha ;)

• Laisen

Haahahaha, det är ingen dålig teori för det kan nog stämma på en del ställen :P.

Lycka till imorgon :). Du får gärna uppdatera om hur det gått :)!

HAr du ätit provera någon gång?

Jag ska ringa min gyn imorgon om min mens inte kommer under natten /morgonen. JAg hade en lite blödning förut idag och mensvärk större delen av eftermiddagen men sen inget mer, vad fan ska man räkna det som lixom? :P.

• langtanefterdig

Ja en kur med provera men min mens kom snabbare med primolut så jag vill ha det istället. Ska tydligen vara samma men dröjde mkt längre med provera så nåt borde det ju vara. Äter du det? Ja de är svårt det där hur man ska tolka signaler , om det är gravidkänning eller annat, ska bli så spännande när det väl h änder, även fast det innebär illamående så ser jag fram emot allt:) när har du beräknad bim?

• Laisen

jag har ätit provera, tog sista tabletten i torsdags så det är nog min mens som började igår :D. Blir att ringa till gyn för att boka vul, för på torsdag ska jag börja med pergon....som jag har längtat :D:D:D.
    Hoppas det blir något redan första kuren, men jag ska inte ha för höga förhoppningar!

Ska bi spännande att höra hur det gått för dig sen :).

• pergotezzie

jag blev gravid på kur nr1 ,nr3, nr4 nr,6, nr7...

alltså 5 graviditeter på 7 enkel kurer med pergo...

dock 2 mf men ändå

fick en kille¨på naturlig väg -98 sen började pco besvären.
    och därefter 4 barn med hjälp av pergotime...

• langtanefterdig

Ska bli spännande att höra hur det går för dig!

Ringde precis min gyn och lämnade mitt nummer så ringder de upp vid kl 13. Så blir kanske om jag har tur ett snack med min gyn senare idag.. Hon är väldigt omtänksam men har lite svårt att förstå henne då hennes svenska inte är den bästa. Blir ofta att jag får fråga flera gånger eller säga det hon sa och sen, var det de du sa? Så får hon säga ja eller nej. Blir lätt lite krångligt men den gyn jag hade innan hon var skitdryg så det känns bra iaf att min nuvarande är snäll iaf.

Nu blir det att ringa lite andra gyn, lite nervös faktiskt  är ju lite som står på spel så att säga ..... :S

Svar på tråden vi unga med PCO