• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • langtanefterdig

Shit vad skumt.. haha ja mannen sa igår när jag berättade att jag läst om att många fått pergo utan undersökning av mannen. Mannen-var ska vi åka på minisemester? ;) haha han är HELT på att åka iväg o ragga pergo haha ;)

Vilken gyn har du?
    Får du bara utskrivet eller är det massa koller också?

Oooohh om man ändå vetat detta för ett år sen redan, har varit en tung tid för oss båda

har du mild pco / svår pco?

• snuddi
    Jennie1987 skrev 2010-05-23 22:09:16 följande:
    Så får man känna! Det gör jag också, ofta! Så du behöver inte känna att du inte är någon bra människa, för det är du alldeles säkert!Hoppas att du får hjälp jättefort när du väl varit hos gyn! Tillåt dig själv att ha såna här dagar, utan att känna dig dum, för såhär känner alla någon gång. Styrkekram till dig!
    Puchiko skrev 2010-05-23 22:13:50 följande:
    Så känner jag väldigt ofta, jag fick inte pergo eller liknande vid första besöket som många verkar få.. Så jag vet exakt hur du känner!!
    Tack för stöttningen. orkar knappt gå in här mer för att det känns som att alla har kommit så mycket längre än mig. Jag som inte ens vet vad det är frågan om i min kropp.. Kan inte beskriva de känslor som bubblade upp bara av att de sköt fram min gyn-tid..

Ni betyder mycket  i alla fall. =)
  • Laisen

Hahaha, skönt att han är lika angelägen som dig så det inte behöver bli massa tjaffs ;).

Jag är på vårdcentralen Gripen i Karlstad.
    Jag har bara gjort ett VUL än så länge, då det konstaterades att jag har PCO. Men jag måste på VUL varje gång efter att pergokuren är slut, om det nu inte tar sig på första försöket ;).

Öhm, jag har inte PCOS iaf...det enda jag vet typ :P. Men jag är inte mkt överviktig, har ett BMI på 26. Men jag har rätt mkt akne. Sen vet jag inte om jag har egen ÄL någon gång :P.

• Laisen
    snuddi skrev 2010-05-23 22:28:28 följande:
    Tack för stöttningen. orkar knappt gå in här mer för att det känns som att alla har kommit så mycket längre än mig. Jag som inte ens vet vad det är frågan om i min kropp.. Kan inte beskriva de känslor som bubblade upp bara av att de sköt fram min gyn-tid.. Ni betyder mycket  i alla fall. =)
    Det kan inte gå fortare om du ringer någon annan vårdcentral eller om du ringer någon privat gyn? :)
  • langtanefterdig

Okej vårdcentral alltså, kanske ska testa min här i sthlm då? Är nog lite svårt att byta vårdcentral till karlstad hur gärna ja än vill... :D men verkligen så skumt att det skiljer sig så mycket med hur de skriver ut pergo.. lova att berätta hur det går sen :) Hoppas det blir en bulle i ugnen ;)

Nä tror jag får ringa runt imorgon till massa gyn och fråga villkoren för att få pergo haha :D

Själv vet ja inte skillanden pco pcos , mannen säger hela tiden "spo" haha svårt att hålla koll på de där ;) Själv har ja inte akne men små blämmor på armarna (knott?) och liite ökad behåring, men bara enstaka strån.. som plockas me pincett

• Laisen

Alltså, det är ju gyn jag går till fast alltihopa där heter Gripen :P. Går ni till privat gyn eller landstinget?  Hahaha, jaa...lite svårt ;P. Aaa, det är verkligen skit skumt.... synd för er som inte har lika "tur" som en del av oss :/.
    Jag lovar, det lär ju dröja en månad innan vi vet men jag kommer nog vilja berätta för alla om det blir något :D.

Då gör du ju något iaf istället för att bara sitta och vänta, man måste försöka med allt :).

Jag hade hellre haft liiite ökad behåring istället för skit akne :P.

• langtanefterdig

Jaa nu när man vet att det inte är omöjligt kommer jag ringa runt som en tok =) Faan att man är så godtrogen och tror att allt ens gyn säger är lag, har ju mått skit verkligen :(

Jaja nu ska ja försöka se framåt istället, men hmm.. tror du de svarar på telefon om hur de går tillväga med pergo? Låt säga att jag säger så här-

"har konstaterad PCO och skulle vilja få pergotime utskrivet. Vad krävs för att jag ska få det ? Undersöker ni mannen också?"

Är ju alltid någon annan är själva gyn som svarar, annars får jag väl boka tid hos flera olika gyn , blir lite meckigt kanske men vad gör man.......

• langtanefterdig

Förresten går till en privat fast de tar ju emot högkostnadskort så det är väl landstingsansluten det heter då kanske?

• snuddi
    Laisen skrev 2010-05-23 22:35:46 följande:
    Det kan inte gå fortare om du ringer någon annan vårdcentral eller om du ringer någon privat gyn? :)
    Nej det funkar inte så här. Det är bara den gyn som har den utrustningen i närheten. Skulle ju kunna ringa annan stad. men den stad jag ska till ligger nog långt bort så vill helst inte behöva åka till en annan krånglig stad senare om jag behöver ka dit oftare..
  • Laisen

Ja, det var ju tur att du hittade till den här tråden :).

Så kan du ju helt klart fråga :).
    Om den som svarar inte kan svara på dina frågor så kan du ju höra om man kan boka telefontid med någon gynläkare slipper du åka till alla :).

Men hur är det med hans spermier, skulle ni bli med barn nu så kan dom få någon sorts handikapp eller vad spelar det för roll?

INgen aning om vad det kallas :P.

Svar på tråden vi unga med PCO