• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • valkyrie
    Mimmi86 skrev 2010-05-22 19:52:50 följande:
    Hejsan på er!Är rätt ny just inne på detta forum, och om just PCO.Tänkte om jag fick komma med här för en stunds prat mellan hopp och glädje och även ibland tråkigheter.Fick det konstaterat att jag hade PCO i Mars månad, gått och knaprat provera i 14 dagar sen uppehåll och sen knapra på igen.. Var hos gyn igår och hon trodde min ÄL kommit igång igen då jag hade haft en egen blödning med. Men Hon var ej säker.. Har ni hört att man kan ha blödning vid äl? Enligt min menscykel så skulle det stämma.Men fick nu utskrivet pregotime för första gången. Är lite förhoppningsfull, men också givitvis lite nervös för att de inte ska gå på första försöket.I mitt bagage har jag ett missfall då jag blivit spontan gravid. Så hoppet är inte helt släckt =)Kanske man bara behöver en knuff... Har min ena syster som suttit i samma sits, de hann aldrig äta prego, hon blev gravid innan, av sin egna ÄL som hoppat igång =) Har ju inte läst HELA tråden så jag frågar, kanske upprepar någon gamal fråga, så bli inte arga ;)Har någon av er ätit provera eller pregotime? Erfarenheter? :)
    hej och välkommer.

klart du ska få hjälp med dina frågor tyvärr kan inte jag svara på Pregro delen. men provera har jag ätit. den erfarenhetern jag har av dom är att jag fick mens direkt. och att dom hjälper.
  • Tvillingar11
    Puchiko skrev 2010-05-21 22:18:20 följande:
    Inte en aning men kan ta reda på det av min vän som varit där kostar 6000 kr per gång
    Vore tacksam för det
  • snuddi
    Puchiko skrev 2010-05-22 21:54:41 följande:
    Brukar ni ha mensvärk fast ni inte har mens?
    Nej.. inte om jag inte har vad jag tror har varit ägglossning. För då har jag haft "mensvärk". Men då har mensen kommit två-tre veckor senare. Men har aldrig haft mensvärk om det inte kommit någon mens alls någon gång..
  • Olyckssyster

Blev väldigt glad när jag hittade denna tråden, har sökt mycket på internet sen jag fick mitt besked om PCO för 2 veckor sedan. Att se att det finns fler i samma situation som faktiskt är unga men ändå har försökt ett tag med att bli gravida. Själv fick jag provera redan innan beskedet om PCO som dök ner på posten 2 veckor efter besöket på gynmottagningen. Har nu försökt få tag på läkaren som jag var hos för lite drygt 1 månad sedan men verkar vara väldigt upptagen.

Ni som har PCO har det alltid varit uteblivna ägglossningar(ute bliven mens)? Själv slutade jag med p-piller i juli 2009 och hade helt normal cykel fram till december 2009  och sen var den bara borta. Åt p-piller i ungefär 1 år och innan dess hade jag också helt normal cykel i över 1 år tidigare hade jag massa olika preventivmedel från 15-18 år.

Har sen beskedet ändrat väldigt mycket, inte för att jag är särskilt överviktig men vill verkligen göra allt för att bli mamma så snart som möjligt. Har läst lite om pregotime som ska stimulera ägglossning, har ni som ätit de varit tvugna att gå igenom någon utredning först? Vet ju inte än om provera kanske lurat igång min kropp slutade ju blöda i förra veckan så nu är de ju bara att vänta och se.

Har köpt en hög med ägglossningstest kanske dags att börja kolla kanske?

• Olyckssyster
    Puchiko skrev 2010-05-22 21:54:41 följande:
    Brukar ni ha mensvärk fast ni inte har mens?
    Hade konstant "mensvärk" nästan dagligen i 2 månader fast ingen blödning var därför jag sköte upp läkare. Värken slutade när jag tagit provera och fått igång en blödning.
  • Puchiko
    Olyckssyster skrev 2010-05-22 22:36:09 följande:
    Hade konstant "mensvärk" nästan dagligen i 2 månader fast ingen blödning var därför jag sköte upp läkare. Värken slutade när jag tagit provera och fått igång en blödning.
    Kanske ska be om det då.. har haft det mer eller mindre sen i dec.. fick konstaterat pcos i februari..
  • Laisen

Har haft en liten blödning tidigare idag som bara märktes på papperet när jag kissat. Men nu är det ingenting. Jag tog sista provera tabletten i torsdags så jag väntar nu på mensen. Men ska jag tolka blödningen idag som första mensdagen? Jag väntar ju så ivrigt på att få börja med pergotimen :).

Hur skulle ni tolka det? :).

• Mimmi86
    Olyckssyster skrev 2010-05-22 22:32:01 följande:
    Blev väldigt glad när jag hittade denna tråden, har sökt mycket på internet sen jag fick mitt besked om PCO för 2 veckor sedan. Att se att det finns fler i samma situation som faktiskt är unga men ändå har försökt ett tag med att bli gravida. Själv fick jag provera redan innan beskedet om PCO som dök ner på posten 2 veckor efter besöket på gynmottagningen. Har nu försökt få tag på läkaren som jag var hos för lite drygt 1 månad sedan men verkar vara väldigt upptagen. Ni som har PCO har det alltid varit uteblivna ägglossningar(ute bliven mens)? Själv slutade jag med p-piller i juli 2009 och hade helt normal cykel fram till december 2009  och sen var den bara borta. Åt p-piller i ungefär 1 år och innan dess hade jag också helt normal cykel i över 1 år tidigare hade jag massa olika preventivmedel från 15-18 år.Har sen beskedet ändrat väldigt mycket, inte för att jag är särskilt överviktig men vill verkligen göra allt för att bli mamma så snart som möjligt. Har läst lite om pregotime som ska stimulera ägglossning, har ni som ätit de varit tvugna att gå igenom någon utredning först? Vet ju inte än om provera kanske lurat igång min kropp slutade ju blöda i förra veckan så nu är de ju bara att vänta och se.Har köpt en hög med ägglossningstest kanske dags att börja kolla kanske?

Hejsan!

Jag fick PCO konstanterat i mars månad i år. Och fick börja med preover på en gång då..

Fick äta provera i 2 omgångar och sen utredning, och nu ska jag börja med preoveran.

Har fått till mig av min gyn att vi med PCO inte behöver använda ÄL stickor, då vi har en hormon som är lite för hög, så den visar alltid eller ofta ÄL stegring.. Så mina stickor får bara ligga och skräpa nu.. surt!

Hoppas vi snart blir på tjocken =)
  • snuddi

blä på er. Idag orkar jag inte att vara munter. Har nästan jobbat ihjäl mig i helgen och mer ska det bli. Plus att jag måste vänta till den 7:e för att få komma till gyn o se vad felet är -om jag har PCO eller vad det annars är. just nu kan jag inte glädjas alls åt er som redan fått hjälp med provera, prego mm mm.. Känner mig inte alls som någon bra människa =(

Någonstans är jag jätteglad för er skull men idag är en dum dag.. förlåt, men jag blir så avundsjuk..

Svar på tråden vi unga med PCO