• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • langtanefterdig

Hej , har också PCO (eller pcos?) och mannens spermier har inte tillräckligt antal framåtsimmande, någon i samma sits? Jag är 24 år...

• Laisen
    snuddi skrev 2010-05-23 21:20:55 följande:
    blä på er. Idag orkar jag inte att vara munter. Har nästan jobbat ihjäl mig i helgen och mer ska det bli. Plus att jag måste vänta till den 7:e för att få komma till gyn o se vad felet är -om jag har PCO eller vad det annars är. just nu kan jag inte glädjas alls åt er som redan fått hjälp med provera, prego mm mm.. Känner mig inte alls som någon bra människa =( Någonstans är jag jätteglad för er skull men idag är en dum dag.. förlåt, men jag blir så avundsjuk..
    Jag förstår dig helt och hållet, alla dagar kan inte vara bra dagar :).
  • Laisen
    langtanefterdig skrev 2010-05-23 21:40:29 följande:
    Hej , har också PCO (eller pcos?) och mannens spermier har inte tillräckligt antal framåtsimmande, någon i samma sits? Jag är 24 år...
    Hej, hur lång tid fick ni lov att försöka bli med barn innan ni fick kolla upp mannens förmåga att skaffa barn?
  • langtanefterdig

Nästan ett år ungefär

• langtanefterdig

Förresten, visste inte förrän nu att jag har PCo alltså, det kom fram för ca ett år sen

• langtanefterdig

Just nu äter jag primolut-nor, senare spermareslutatet kom i fredags där det står att mannen kommer kontaktas för vidare koll.

Vill helst av allt ha pergo , men min gyn vill inte skriva ut då mannens spermier inte är helt ok. Men , det verkar vara så olika för folk det där? En del undersöker ju inte ens mannen? SKulle gärna ha tips på gynekologer som är villiga att skriva ut pergo, bor i stockholms län men kan ta mig utåt landet för det här =)

• Jennie1987
    blä på er. Idag orkar jag inte att vara munter. Har nästan jobbat ihjäl mig i helgen och mer ska det bli. Plus att jag måste vänta till den 7:e för att få komma till gyn o se vad felet är -om jag har PCO eller vad det annars är. just nu kan jag inte glädjas alls åt er som redan fått hjälp med provera, prego mm mm.. Känner mig inte alls som någon bra människa =( Någonstans är jag jätteglad för er skull men idag är en dum dag.. förlåt, men jag blir så avundsjuk..
    Så får man känna! Det gör jag också, ofta!
    Så du behöver inte känna att du inte är någon bra människa, för det är du alldeles säkert!
    Hoppas att du får hjälp jättefort när du väl varit hos gyn!

Tillåt dig själv att ha såna här dagar, utan att känna dig dum, för såhär känner alla någon gång.
    Styrkekram till dig!
  • Puchiko
    Så känner jag väldigt ofta, jag fick inte pergo eller liknande vid första besöket som många verkar få.. Så jag vet exakt hur du känner!!
  • Laisen
    langtanefterdig skrev 2010-05-23 22:08:32 följande:
    Just nu äter jag primolut-nor, senare spermareslutatet kom i fredags där det står att mannen kommer kontaktas för vidare koll. Vill helst av allt ha pergo , men min gyn vill inte skriva ut då mannens spermier inte är helt ok. Men , det verkar vara så olika för folk det där? En del undersöker ju inte ens mannen? SKulle gärna ha tips på gynekologer som är villiga att skriva ut pergo, bor i stockholms län men kan ta mig utåt landet för det här =)
    Jag fick veta för 2 veckor sen att jag har pco och då fick jag provera utskrivet direkt eftersom jag inte haft någon mens sen jag slutade med p-piller i december. Så lämnade jag ju blodprov som vi skulle vänta på, det dröjde två dagar sen ringde hon och frågade om jag ville börja med pergo direkt :).
    Det har inte varit tal om undersökning av min karl.

Haha neråt landet då? :P. För här var det inga problem, det gick fort som attans för mig :). 
Svar på tråden vi unga med PCO