• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • Jennie1987
    odepark skrev 2010-04-22 15:59:25 följande:
    GBP är gastric bypass. alltså magsäcksoperation. Har fått höra att jag har början till pco. hur man nu bara kan ha början till det.. och genomgick en gbp i februari och håller tummarna nu får att mensen ska börja komma regelbundet.
    Aha, tack för svaret! :)
    Jag vet inte vad dom kan mena med att du har början till PCO, det verkar konstigt.
    Men har GBP något med PCO att göra? Skulle det kunna göra så att mens och ÄL kommer igång? Jag förstår inte riktigt ;P
    Vad krävs för att man ska få en GBP?
    Hoppas att du får igång mens och ÄL regelbundet!
    www.jenniiiesliv.blogg.se - Jag SKA bli mamma trots PCO!
  • odepark

Tyckte också att det lät lite konstigt. mina värden var tydligen normala men början till pco.. fattade nada men men. får ta det med dom igen om inte mensen kommer. nej nej. GBP är bara så man går ner i vikt. och på så sätt oftast slipper pco ( var svaret jag fick på gyn iaf..) man ska ha bmi över 35 och ha försökt gått ner i vikt tidigare, vara "frisk" psykiskt ,inte ha nån allvarlig sjukdom som gör att operation inte går att genomföra och ha det stabilt hemma. dom anhöriga behövs verkligen mer än man tror efter en gbp. för mig iaf.

• Jennie1987

odepark: Gjorde dom ett VUL på dig? De kanske såg på dina äggstockar att du hade det här "pärlbandet" som är så typiskt vid PCO? Jaha, då förstår jag! :) Vet ju att övervikt och PCO gärna sätts samman. Hur mår du efter operationen då? Har du gått ner något sen i februari nu sen du opererades? Stort lycka till!

• odepark

Jo det låter som det iaf. dom babblade om allt möjligt och tog in 2 läkare TILL så hade som ingen koll på nått där. jag mår jättebra. har gått ner snart 21 kg och minskat 16 cm runt midjan så det är då utan tvekan det bästa jag gjort.{#lang_emotions_laughing}

• Jennie1987
    odepark skrev 2010-04-22 20:17:24 följande:
    Jo det låter som det iaf. dom babblade om allt möjligt och tog in 2 läkare TILL så hade som ingen koll på nått där. jag mår jättebra. har gått ner snart 21 kg och minskat 16 cm runt midjan så det är då utan tvekan det bästa jag gjort.
    Oj, blev det sånt ståhej kring dig då? ;) Men tur att dom tar det på allvar ialla fall :)
    Wow! Grattis till viktnedgången! :) :) Då borde du ju må bra förstår jag!
    Är det mycket mer som du ska gå ner eller har du nått ditt mål?
    Får man bekosta den operationen själv?
  • odepark

Jo det blev ju det. så kändes lite olustigt till sist.. gick väldigt fort därifrån sen. ville ju som inte sitta i gynstolen med flera som kollar in mellan benen precis... tack {#lang_emotions_laughing} jo mår ju rätt så bra nu {#lang_emotions_laughing} jag ska ner ca 30 kg till. började på 105 och ska ner till mellan 50 och 60. men de är fixat innan jul iaf
     haha hoppas jag iaf {#lang_emotions_tongue_out} jag betalade totalt 140 kronor för alltihopa. så själva operationen fick jag av landstinget då jag vart överviktig hela mitt liv. Men vet även folk som fått betala sin. h*n fick betala 120 000. men säger att det är värt varenda öre.

• Jennie1987
    odepark skrev 2010-04-22 21:23:16 följande:
    Jo det blev ju det. så kändes lite olustigt till sist.. gick väldigt fort därifrån sen. ville ju som inte sitta i gynstolen med flera som kollar in mellan benen precis... tack  jo mår ju rätt så bra nu  jag ska ner ca 30 kg till. började på 105 och ska ner till mellan 50 och 60. men de är fixat innan jul iaf haha hoppas jag iaf  jag betalade totalt 140 kronor för alltihopa. så själva operationen fick jag av landstinget då jag vart överviktig hela mitt liv. Men vet även folk som fått betala sin. h*n fick betala 120 000. men säger att det är värt varenda öre.
    Nej, det kan jag ju förstå att du inte ville ligga där då ;) Jag tycker det räcker med att EN gynekolg ska kolla ;)
    Vad härligt att du kommit en bit på vägen nu då och hoppas att det fortsätter gå såhär bra! :)
    Fick du söka själv då för att få gå igenom detta? Eller erbjöd landstinget det eftersom du var överviktig?
    Är det inte en stor omställning, jag menar med mat, vad man ska äta och hur mycket? För du lär väl bli mätt fortare nu än innan operationen?
    Oj, förlåt om jag verkar nyfiken, men tycker att det verkar intressant!
    w
  • Empiis

Hejsan!
    jag lider av Poc fick veta det för ca 3 månader sen, ja och min sambo försöker bli gravida, tyvärr har ja lite extra kilon, men dom är på väg bort ( redan försvunnit 11 kg) jag har ätit båder provera och pergotime, va inne i går ( 22/4) och kollade äggblåsorna, och det hade inte hänt ett skit med dom, dom va lika små och "omogna" som innan, ska tillbaka om 5 dagar igen, det ja inte kan förstå är att dom inte vill hjälpa oss som är unga. Ung som gammal, alla har vi rätt att få samma hjälp!

Tycker det är super kul att du har startat det här forumet :) Tummen upp för dig :)

• odepark
    Jennie1987 skrev 2010-04-22 21:58:38 följande:
    Nej, det kan jag ju förstå att du inte ville ligga där då ;) Jag tycker det räcker med att EN gynekolg ska kolla ;)Vad härligt att du kommit en bit på vägen nu då och hoppas att det fortsätter gå såhär bra! :)Fick du söka själv då för att få gå igenom detta? Eller erbjöd landstinget det eftersom du var överviktig? Är det inte en stor omställning, jag menar med mat, vad man ska äta och hur mycket? För du lär väl bli mätt fortare nu än innan operationen? Oj, förlåt om jag verkar nyfiken, men tycker att det verkar intressant!
     jupp det hoppas jag med {#lang_emotions_smile}
    Jag gick bara till vårcentralen och bad om en remiss så var det igång.
    Jodå. en liten omställning är det ju. men jag märker inte så stor skillnad då jag äter som vanligt nu. bara mindre mängd och mera ofta. Jodå jag blir ju mätt mycke snabbare nu än tidigare. Det är lugnt. om du vill kan vi ta det över mail?
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-04-22 15:46:58 följande:
    Jag har ätit Provera vid ett tillfälle för ca 1 år sen, och då fick jag mens.Så antagligen var det just denna gången som jag inte behövde blöda.Slemhinnan var inte redo. Min läkare tror inte att det är något problem med min slemhinna, den  var bara för tunn för att jag skulle få nån mens, då tyckte han inte att det var nödvändigt.Jaha, vad jobbig att dom säger åt dig att banta, det är ju inte så lätt som sagt.GBP? Vad är det för nåt?
    okej. va tråkigt att det med dinna slämhinnor.
    ja det är inte roligt att får höra att man MÅSTE banta för att övethuvudtaget kunna få barn. men jag vill men det går inte. har hur svårt som hälst att gå ner. så därför kan en GBP hjälpa mej.
Svar på tråden vi unga med PCO