• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-04-24 17:48:27 följande:
    Min läkare sa ialla fall att jag hade alla chanser att bli gravid :)Det var bara så just när jag tog Proveran, att min slemhinna var tunn och därför behövde jag inte blöda och kunde börja med Pergotime direkt, annars ska man ju ha mens innan man börjar med den, men jag behövde inte vänta, eftersom min slemhinna var så tunn så skulle jag ändå inte blöda.Och enligt min läkare så är den inte "onormalt" tunn, utan just denna månaden var den tunn och jag behövde därför ingen mens.Oj, är det så mycket du ska gå ner? Det måste förstås vara jobbigt :/ Hoppas att du kan få hjälp nu då så du klarar detta! :)
    okej. så då kommer din slämmhinna bli tjokare så småning om.
    hur länge har du ätigt pregro nu då?

ja det är en hell del. och det är det som  gör det ännu gjobbigare att banta ner det.
  • valkyrie
    Sally86 skrev 2010-04-24 17:52:21 följande:
    tack tack=) tråkigt med överstimlureingen jo...=( o jag har haft en jäkla molande värk i "mensmagen" ett par dagar nu o känner mig svullen...undrar vad som händer???=/ JAg tog Puregon, o det e för oregelbunden mens, slutade med p-piller i augusti o inte fått mens sen dess, hade oregelbunden mens innan p-piller oxå men det va så länge sen.....hur e det för dig då?
    men överstimulansen för så att du får ÄL va? det måste juh vata därför som du har hatt ont. har du börjat få mer regelbunden mens nu eller hjälper det dej inget.
    Puregon vad är det för något?

är du underutredning eller hur funkar det  med tanke på att ni "bara" (fel ord) försökt i mindre än ett år?

jag har ätigt provera sen januari och det har funkat jätte bra men nu denna månaden glömde jag att jag skulle ta dom men hörodagen fick jag mens utan dom känns jätte bra att jag kunnde få mens av mej själv. dock kom det jätte lite men alltid något. men jag har där i mott ingen ÄL och kan inte få det heller tråkigt nog. och läkarna vill inte ge mej pregro för att få igång det pga min vikt. så jag hoppas på att få göra GBP så att jag kan få hjälp sen när jag är "small"
  • Jennie1987
    valkyrie skrev 2010-04-24 22:20:42 följande:
    okej. så då kommer din slämmhinna bli tjokare så småning om. hur länge har du ätigt pregro nu då? ja det är en hell del. och det är det som  gör det ännu gjobbigare att banta ner det.
    Ja, den är nog olika, ibland tjockare, ibland tunnare :)
    Jag har bara ätit en kur med Pergotime, och den sista tabletten tog jag i måndags, så enligt läkaren borde jag har ägglossning nu under helgen :)
    Ska ta blodprov på torsdag för att se om jag haft ägglossning eller inte. Spännande!

Ja, fy det förstår jag verkligen! Hoppas att du kan bli hjälpt av operationen! :)
    www.jenniiiesliv.blogg.se - Jag SKA bli mamma trots PCO!
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-04-25 01:38:05 följande:
    Ja, den är nog olika, ibland tjockare, ibland tunnare :)Jag har bara ätit en kur med Pergotime, och den sista tabletten tog jag i måndags, så enligt läkaren borde jag har ägglossning nu under helgen :)Ska ta blodprov på torsdag för att se om jag haft ägglossning eller inte. Spännande!Ja, fy det förstår jag verkligen! Hoppas att du kan bli hjälpt av operationen! :)
    okej. men det är vell inte 100 att du kan ha hat ÄL? okej första kuren då har du hingen erfarenhet av dom.  får bara hoppas att dom har gett dej en ÄL.

ja jag hoppas med det. ska nog ringa i vecka och se hur dte går med det.
  • Jennie1987
    valkyrie skrev 2010-04-25 22:46:46 följande:
    okej. men det är vell inte 100 att du kan ha hat ÄL? okej första kuren då har du hingen erfarenhet av dom.  får bara hoppas att dom har gett dej en ÄL. ja jag hoppas med det. ska nog ringa i vecka och se hur dte går med det.
    Nej, nej. Det är absolut inte säkert att jag haft ägglossning.
    Det var min läkare som sa det under VUL att han skulle bli väldigt förvånad om jag inte fick nån ägglossning när jag svarat så bra på medicinen.
    Sen är det ju inte säkert att det blir befruktat, även om jag får en ägglossning.
    Men som sagt, det är inte säkert att jag får nån ägglossning alls, men jag måste tänka positivt!
    Det är ju därför jag ska ta blodprov på torsdag, för att se om jag haft det eller inte.
  • Elin8906
    Jag fick problem när jag var 16 år , mensen kom inte på 2 år ..
    Gick på kontroller ofta osv ..
    Fick diagnosen PCO när jag precis skulle fylla 18 ..
    Gjorde även  titthålsoperation dagen före jag skulle fylla 18 ,
    dom hittade ju som vanligt ingenting förutom en fick som allt blöd hamnade i
    och äggblåsorna .. Läkarna sa att jag aldrig skulle kunna bli gravid utan medicinsk hjälp .
    Men i augusti -09 till min stora förvåning blev jag gravid ..
    Gick 8 hela veckor sen fick jag en blödning och fostret var borta "/
    Dom hittade även en stor cysta som var 8 cm ..
    Men den försvann efter ett tag , men nu har jag fått tillbaka äggblåsorna igen ..
    Försöker bli gravid igen , får väl se hur det går denna gång ..

Har sån fruktansvärd smärta i magen och har haft det i ungefär 2 veckor
    och illamående .. Har ingen aning om vad det kan vara .
    Man kan ju hoppas att det bor ett litet liv i min mage :)
    Får väl se , ska ha mens på onsdag . Så jag skriver mer då ;D
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-04-26 10:08:48 följande:
    Nej, nej. Det är absolut inte säkert att jag haft ägglossning.Det var min läkare som sa det under VUL att han skulle bli väldigt förvånad om jag inte fick nån ägglossning när jag svarat så bra på medicinen.Sen är det ju inte säkert att det blir befruktat, även om jag får en ägglossning.Men som sagt, det är inte säkert att jag får nån ägglossning alls, men jag måste tänka positivt!Det är ju därför jag ska ta blodprov på torsdag, för att se om jag haft det eller inte.
    okej då förstår jag har inte hatt koll på hur pregro fungerar med tanke på att jag inte har ätigt dom. då håller jag tummarna att du har att ÄL och att det har blivigt bifruktat
  • valkyrie
    Elin8906 skrev 2010-04-26 14:29:33 följande:
    Jag fick problem när jag var 16 år , mensen kom inte på 2 år .. Gick på kontroller ofta osv .. Fick diagnosen PCO när jag precis skulle fylla 18 ..Gjorde även  titthålsoperation dagen före jag skulle fylla 18 ,dom hittade ju som vanligt ingenting förutom en fick som allt blöd hamnade i och äggblåsorna .. Läkarna sa att jag aldrig skulle kunna bli gravid utan medicinsk hjälp .Men i augusti -09 till min stora förvåning blev jag gravid .. Gick 8 hela veckor sen fick jag en blödning och fostret var borta "/Dom hittade även en stor cysta som var 8 cm .. Men den försvann efter ett tag , men nu har jag fått tillbaka äggblåsorna igen ..Försöker bli gravid igen , får väl se hur det går denna gång ..Har sån fruktansvärd smärta i magen och har haft det i ungefär 2 veckoroch illamående .. Har ingen aning om vad det kan vara . Man kan ju hoppas att det bor ett litet liv i min mage :)Får väl se , ska ha mens på onsdag . Så jag skriver mer då ;D
    hej och välkommen.
    oj då fick du reda på det tidigt. har du fått tableter eller något som hjälpt dej?
    vad har du för symtom på PCO?

håller tummarna för att du har en liten i magen.
  • Jennie1987
    Elin8906 skrev 2010-04-26 14:29:33 följande:
    Jag fick problem när jag var 16 år , mensen kom inte på 2 år .. Gick på kontroller ofta osv .. Fick diagnosen PCO när jag precis skulle fylla 18 ..Gjorde även  titthålsoperation dagen före jag skulle fylla 18 ,dom hittade ju som vanligt ingenting förutom en fick som allt blöd hamnade i och äggblåsorna .. Läkarna sa att jag aldrig skulle kunna bli gravid utan medicinsk hjälp .Men i augusti -09 till min stora förvåning blev jag gravid .. Gick 8 hela veckor sen fick jag en blödning och fostret var borta "/Dom hittade även en stor cysta som var 8 cm .. Men den försvann efter ett tag , men nu har jag fått tillbaka äggblåsorna igen ..Försöker bli gravid igen , får väl se hur det går denna gång ..Har sån fruktansvärd smärta i magen och har haft det i ungefär 2 veckoroch illamående .. Har ingen aning om vad det kan vara . Man kan ju hoppas att det bor ett litet liv i min mage :)Får väl se , ska ha mens på onsdag . Så jag skriver mer då ;D
    Hoppas verkligen att det är en liten knodd i magen som stannar kvar!!
    Skriv gärna igen när du haft BIM! :)
  • BillyX

Hej!
    Jag är född -87 och har PCO. Försöker inte få barn men nån gång ska det ju ske, och jag oroar mig tyvärr mycket inför det, eftersom jag knappt får mens på egen hand. Äter p-piller nu eftersom jag förstått att många blir spontant gravida direkt efter att avslutat en p-pillerkarta, och det känns ju bra att få regelbunden blödning.

Svar på tråden vi unga med PCO