• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • Jennie1987
    Elin8906 skrev 2010-05-03 17:59:12 följande:
    Idag fick jag någon konstig blödning .. Vet inte riktigt om det är en mensblödning ?Tänkte bara meddela vad som händer :)
    Härligt med lite update! Hoppas att det inte är mensblödning!

Min läkare ringde precis, och svaret på provet hade kommit, det visade svagt så han var inte säker på att jag ens haft ägglossning denna gången. Lite trist.
    Men han kunde inte säkert säga det, jag kunde lika gärna fått en ägglossning, för jag borde få en mens sa han (ingen ägglossning, ingen mens väl?).
    Om jag inte fått nån mens inom 10 dagar så skulle ja ringa.
    Om mensen kommer så ska jag börja med dubbelkur Pergotime på femte blödningsdagen.
    Så får se hur detta går.
  • valkyrie

hej vännerna

hur går det för er. något nytt på fronten barn?
    tänker på er

• Elin8906
    Jennie1987 skrev 2010-05-03 18:08:44 följande:
    Härligt med lite update! Hoppas att det inte är mensblödning! Min läkare ringde precis, och svaret på provet hade kommit, det visade svagt så han var inte säker på att jag ens haft ägglossning denna gången. Lite trist. Men han kunde inte säkert säga det, jag kunde lika gärna fått en ägglossning, för jag borde få en mens sa han (ingen ägglossning, ingen mens väl?). Om jag inte fått nån mens inom 10 dagar så skulle ja ringa. Om mensen kommer så ska jag börja med dubbelkur Pergotime på femte blödningsdagen. Så får se hur detta går.
    Jag vet inte alls vad det är för blödning ..
    Har haft sån smärta i magen hela natten ,
    men har inte blödit nå mycket alls :s
    Jätte skumt !
  • snuddi

Usch idag är jag inte på bra humör..
    La mig på sängen och kände mig så ledsen på allt.. Varför kan inte en liten börja växa i _min_ mage  någon gång? Varför fastnar aldrig någon där? Varför kommer det inga ägg? Varför får jag ingen mens. ååååh. blir så less på det. Jag som alltid har önskat mig barn. Redan som barn själv visste jag att jag ville ha barn.

tror det är ödets ironi. Bara för att jag vill så mycket så ska det vara krångligt. Skulle så gärna ha hand om barn som inte var biologiska men jag är ju för ung. det är så många år kvar innan något sådant skulle vara aktuellt.

Usch nu blir jag less på det =(

• Jennie1987
    snuddi skrev 2010-05-04 22:18:07 följande:
    Usch idag är jag inte på bra humör..La mig på sängen och kände mig så ledsen på allt.. Varför kan inte en liten börja växa i _min_ mage  någon gång? Varför fastnar aldrig någon där? Varför kommer det inga ägg? Varför får jag ingen mens. ååååh. blir så less på det. Jag som alltid har önskat mig barn. Redan som barn själv visste jag att jag ville ha barn.tror det är ödets ironi. Bara för att jag vill så mycket så ska det vara krångligt. Skulle så gärna ha hand om barn som inte var biologiska men jag är ju för ung. det är så många år kvar innan något sådant skulle vara aktuellt.Usch nu blir jag less på det =(
    Jag förstår precis hur du känner! Jag har också alltid vetat att jag kommer vilja ha barn, och så blir man vuxen, redo och så går det inte! :(

Vår unga ålder verkar inte hjälpa oss i det avseendet att vi faktiskt vill bli mammor! Jag menar, det skulle väl vara lättare att hjälpa en ung kvinna som drömmer om barn, det är ju ändå många unga mammor som blir spontant gravida, och så kommer vi, som får kämpa extra mycket, men var finns då hjälpen?

Jag är naturligtvis jättetacksam för att jag träffat den läkare som jag träffat nu, för han tar mig på allvar och ser inte min ålder som nåt bekymmer.
    Men OJ så många läkare före honom som bara sagt "Du är ung, det finns ingen anledning att sätta in nån behanling än...". VA??? Blir ledsen och arg när jag tänker på hur klumpigt dom hävt ur sig sina kommentarer, hur de sårade i sin ovisshet.

Jag önskar inget hellre än att det kunde fastna en liten knodd i magen, det vore ju fantastiskt! Och tänk om Pergotime kunde funka på mig... Nu drömmer jag visst mig bort.

Hoppas så innerligt att det löser sig för dig, och att du får din efterlängtade graviditet jättesnart!!
    Styrkekram till dig!
  • snuddi
    Jennie1987 skrev 2010-05-05 09:43:52 följande:
    Jag förstår precis hur du känner! Jag har också alltid vetat att jag kommer vilja ha barn, och så blir man vuxen, redo och så går det inte! :( Vår unga ålder verkar inte hjälpa oss i det avseendet att vi faktiskt vill bli mammor! Jag menar, det skulle väl vara lättare att hjälpa en ung kvinna som drömmer om barn, det är ju ändå många unga mammor som blir spontant gravida, och så kommer vi, som får kämpa extra mycket, men var finns då hjälpen?Jag är naturligtvis jättetacksam för att jag träffat den läkare som jag träffat nu, för han tar mig på allvar och ser inte min ålder som nåt bekymmer. Men OJ så många läkare före honom som bara sagt "Du är ung, det finns ingen anledning att sätta in nån behanling än...". VA??? Blir ledsen och arg när jag tänker på hur klumpigt dom hävt ur sig sina kommentarer, hur de sårade i sin ovisshet.Jag önskar inget hellre än att det kunde fastna en liten knodd i magen, det vore ju fantastiskt! Och tänk om Pergotime kunde funka på mig... Nu drömmer jag visst mig bort. Hoppas så innerligt att det löser sig för dig, och att du får din efterlängtade graviditet jättesnart!! Styrkekram till dig!
    Tack Jennie!
    Håller med dig i allt du skriver och måste säga att det är förkastligt hur orättvist saker kan vara ibland. Varför blir; våldtäcksmän/kvinnor, misshandlare, de som absolut inte vill, med barn?? Så orättvist ibland.

Hoppas att det kommer att ordna sig för oss alla här! Och hoppas att det kommer att ordna sig relativt snabbt -ingen vill vänta och vänta!

Nu är det bara 3 vecor kvar tills jag ska till kvinnokliniken!! :D
  • Jennie1987
    snuddi skrev 2010-05-05 09:59:47 följande:
    Tack Jennie! Håller med dig i allt du skriver och måste säga att det är förkastligt hur orättvist saker kan vara ibland. Varför blir; våldtäcksmän/kvinnor, misshandlare, de som absolut inte vill, med barn?? Så orättvist ibland.Hoppas att det kommer att ordna sig för oss alla här! Och hoppas att det kommer att ordna sig relativt snabbt -ingen vill vänta och vänta!Nu är det bara 3 vecor kvar tills jag ska till kvinnokliniken!! :D
    Ja, fy! Om man börjar tänka för mycket så blir man knäpp! Livet är jätte orättvist!

Åh, är det på kvinnokliniken du ska bli undersökt och få veta hur du ska gå vidare?

Jag har ätit min första Pergotimekur, är på dag 25.
    Och på dag 11 hade mitt ägg växt till 12 mm, så då trodde min läkare att jag skulle ägglossa 21/4-24/4 ungefär. Och det kändes hela den helgen att det var nåt på gång. Fick kramp i hela underlivet, magen gjorde ont och allt som jag hört kunde vara ägglossningssymtom hade jag.

Men i torsdags tog jag det blodprovet som i efterhand skulle visa om jag ägglossat eller ej, min läkare ringde i måndags och sa att provet låg precis påå gränsen, att han inte kunde bedömma om jag ägglossat eller inte.
    Jag har sen typ 5 dagar tillbaks jätteömma bröstvårtor (bara vårtorna, inte hela brösten) och ett lätt illamående hela tiden!
    Min läkare trodde att jag skulle få mens inom en vecka, och om jag inte fått mensen om 10 dagar skulle jag ringa.
    Kommer mensen så börjar jag med en dubbelkur Pergo på dag 5.
    Men eftersom han inte visste hur min kropp betett sig så vet jag ingenting.
    Det kan ha hänt precis vad som helst.
    1. Pergotime fungerade inte, ingen ägglossning (utebliven mens?)
    2. Pergotime fungerade, får mens.
    3. Pergotime fungerade, jag är gravid.

Jättejobbig sits att sitta i nu! Man har noll koll! :(
    Oj, nu blev det mycket, men skönt att få ur sig det ibland :)
  • snuddi
    Jennie1987 skrev 2010-05-05 10:41:32 följande:
    Ja, fy! Om man börjar tänka för mycket så blir man knäpp! Livet är jätte orättvist!Åh, är det på kvinnokliniken du ska bli undersökt och få veta hur du ska gå vidare?Jag har ätit min första Pergotimekur, är på dag 25.Och på dag 11 hade mitt ägg växt till 12 mm, så då trodde min läkare att jag skulle ägglossa 21/4-24/4 ungefär. Och det kändes hela den helgen att det var nåt på gång. Fick kramp i hela underlivet, magen gjorde ont och allt som jag hört kunde vara ägglossningssymtom hade jag.Men i torsdags tog jag det blodprovet som i efterhand skulle visa om jag ägglossat eller ej, min läkare ringde i måndags och sa att provet låg precis påå gränsen, att han inte kunde bedömma om jag ägglossat eller inte.Jag har sen typ 5 dagar tillbaks jätteömma bröstvårtor (bara vårtorna, inte hela brösten) och ett lätt illamående hela tiden!Min läkare trodde att jag skulle få mens inom en vecka, och om jag inte fått mensen om 10 dagar skulle jag ringa.Kommer mensen så börjar jag med en dubbelkur Pergo på dag 5.Men eftersom han inte visste hur min kropp betett sig så vet jag ingenting.Det kan ha hänt precis vad som helst.1. Pergotime fungerade inte, ingen ägglossning (utebliven mens?)2. Pergotime fungerade, får mens.3. Pergotime fungerade, jag är gravid.Jättejobbig sits att sitta i nu! Man har noll koll! :(Oj, nu blev det mycket, men skönt att få ur sig det ibland :)
    Ja det är på kvinnokliniken i Eskiltuna jag ska bli undersökt på. Hoppas verkligen på det bästa. Denna dagen har varit hemsk.. Vaknade ensam för killen var iväg på körskola. fick beskedet i morse att han fått körkort, hela släkten och han såklart var jätteglada -jag blev naturligtvis också otroligt glad för hans skull. Men har ingen bra dag så känner mig så nere.. har försökt att dölja det men med hans släkt -(alla har precis fått barn eller är gravida) -så blir det extra jobbigt. Sa att jag mådde illa efter fikan så min älskade skjutsade hem mig.

usch vilken dålig flickvän jag känner mig som. Jag ska vara glad idag, han har tagit körkort och är upp över öronen glad! Blir besviken på mig själv att jag inte kan vara äkta glad. Vill inte ta uppmärksamheten från honom en dag som denna. Ska hålla tyst och hoppas att det går över.. förlåt, långt inlägg..

Hoppas verkligen att din kur fungerade!
    Jag har samma symtom som dig när jag (som jag tror) har äl. Annars känner jag aldrig så. Jag tror jag hade äl denna månad, eller bara andra pmsbesvär. men har inte heller fått ngn mens än så får väl vänta på den :P

När är det dags att testa sig för dig då? Ger det utslag på vanligt test eller ska du gå och göra ett VUL?

Kramar!!
  • Jennie1987
    snuddi skrev 2010-05-05 15:41:02 följande:
    Ja det är på kvinnokliniken i Eskiltuna jag ska bli undersökt på. Hoppas verkligen på det bästa. Denna dagen har varit hemsk.. Vaknade ensam för killen var iväg på körskola. fick beskedet i morse att han fått körkort, hela släkten och han såklart var jätteglada -jag blev naturligtvis också otroligt glad för hans skull. Men har ingen bra dag så känner mig så nere.. har försökt att dölja det men med hans släkt -(alla har precis fått barn eller är gravida) -så blir det extra jobbigt. Sa att jag mådde illa efter fikan så min älskade skjutsade hem mig. usch vilken dålig flickvän jag känner mig som. Jag ska vara glad idag, han har tagit körkort och är upp över öronen glad! Blir besviken på mig själv att jag inte kan vara äkta glad. Vill inte ta uppmärksamheten från honom en dag som denna. Ska hålla tyst och hoppas att det går över.. förlåt, långt inlägg..Hoppas verkligen att din kur fungerade!Jag har samma symtom som dig när jag (som jag tror) har äl. Annars känner jag aldrig så. Jag tror jag hade äl denna månad, eller bara andra pmsbesvär. men har inte heller fått ngn mens än så får väl vänta på den :PNär är det dags att testa sig för dig då? Ger det utslag på vanligt test eller ska du gå och göra ett VUL?Kramar!!
    Hoppas att dom kan hjälpa dig på KK! :) Ska hålla tummarna!

Jag förstår dig, och du är absolut ingen dålig flickvän! Så får du inte tänka!
    Du har en svår dag, mycket runt dig själv, och så ser man omgivningen gravid/nyblivna mammor, då förstärks ju denna känsla som man går och bär på.
    Så det är helt enkelt en naturlig reaktion, även om jag förstår hur du menar och känner.
    Jag kan också bli sån när man är iväg hos nån och det bara pratas "Hörde du att den och den ska ha barn och den och den fick en son igår... bla bla bla"... Så sitter man där och tänker "Men hallå??? Jag då? Glömde världen bort att JAG också skulle få bli mamma??!", nåt sånt ialla fall.

Men din pojkvän är väl medveten om hur du mår? Jag menar, ni pratar väl om varför du är ledsen, varför du reagerar och gör som du gör?
    Min sambo vet (såklart eftersom vi får medicinsk hjälp) precis hur jag känner, han förstår mina toppar och dalar i humöret, och varför jag gråter hejdlöst ibland.
    Och självklart är detta även jobbigt för honom, han längtar ju också.
    Så kom ihåg att alltid prata med din pojkvän, om allt!
    Min sambo var väldigt oroad i början, när jag fått veta att jag hade PCO, jag slöt in mig och pratade inte om det direkt, då blev han orolig och ledsen och kände sig otillräcklig.

Jag är på dag 25 idag, och vet faktiskt inte när jag kan testa, är nog lite tidigt än... Så förvirrande!
    Men enligt min läkare så borde jag få mens inom en vecka, och har inte mensen kommit om 9 dagar så skulle jag ringa honom. Då blir det nog ett VUL hos honom.
    Jag hoppas att den INTE kommer och att jag lyckats bli gravid! Hade varit helt fantastiskt!
    Men jag tvivlar på det, eftersom provsvaren var så svaga och inte ens läkarn kunde tyda dem :( Surt! :(
    Men får helt enkelt vänta och se, annars kör jag på med dubbelkur nästa gång och hoppas på bättre tur.
  • Elin8906

Testet visade negativt och var till min familjeläkare idag ..
    Blir troligen en operation "/
    Och jag vill verkligen inte gå igenom det här en gång till ,
    vad händer om det blir ärrbildningar då ?

Svar på tråden vi unga med PCO