• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • snuddi
    Jennie1987 skrev 2010-05-10 21:32:33 följande:
    Jag vet inte om jag haft ägglossning eller ej. Mitt blodprov visade ingenting, min läkare kunde inte ens tyda det. Alltså har jag alla tre alternativen att "välja" bland.Jag kan ha ägglossat.Jag kan vara gravid.Medicinen kanske inte fungerade alls.Enligt läkaren så skulle mensen komma inom en vecka (alltså idag) om Pergo fungerat och jag haft ägglossning och inte blivit gravid.Men än finns ingen mens.Hade en pytteliten ljusrosa flytning idag, men det är allt. Knappast nåt man kan kalla mens... Så vet inte vad det var för något.Ska ringa till min läkare på onsdag om inte mensen kommit då.Och chansen finns ju att jag kan vara gravid, men också att Pergo inte fungerat alls.Får jag en mens nu så börjar med dubbelkur på 5:e mensdagen.Om den inte kommer så får vi se vad läkaren säger, och så får jag väl testa om det är nåt. Men tror inte det.
    Hoppas på dig!!! :D
  • Jennie1987
    snuddi skrev 2010-05-10 23:07:35 följande:
    Hoppas på dig!!! :D
    Nu ikväll, för ca 10 minuter sen, kom mensen!
    Jag är faktiskt glad, hur sjukt det än må låta.
    Men jag har inte haft mens sen i Juni 2009, så det känns så skönt att Pergotime åtminstone kunde ge mig mens, om du förstår vad jag menar?

Detta innebär att jag börjar med dubbelkur på Torsdag.
    Får hoppas att det går bättre med den :)

Åh, jag är så glad för min mens, min alldeles egna mens!
    Hur skadad är jag? ;)

Ialla fall så kom mensen på dag 30 i min cykel, och det får man väl ändå kalla "normalt"?
  • snuddi
    Jennie1987 skrev 2010-05-10 23:18:24 följande:
    Nu ikväll, för ca 10 minuter sen, kom mensen!Jag är faktiskt glad, hur sjukt det än må låta.Men jag har inte haft mens sen i Juni 2009, så det känns så skönt att Pergotime åtminstone kunde ge mig mens, om du förstår vad jag menar?Detta innebär att jag börjar med dubbelkur på Torsdag.Får hoppas att det går bättre med den :)Åh, jag är så glad för min mens, min alldeles egna mens!Hur skadad är jag? ;)Ialla fall så kom mensen på dag 30 i min cykel, och det får man väl ändå kalla "normalt"?
    Jag fattar precis vad du menar! Var glad, det är ett så otroligt gott tecken att den har kommit igång i alla fall!

30 dagar cykel är ju helt normalt så du fick nog en alldeles perfekt mens ;D

Nu satsar vi på nästa försök! Dubbelkur måste ju vara dubbelt så bra som enkelkur. Har tillochmed läst om de som tagit trippelkur. Bara att köra tjejen!
  • Jennie1987
    snuddi skrev 2010-05-10 23:55:08 följande:
    Jag fattar precis vad du menar! Var glad, det är ett så otroligt gott tecken att den har kommit igång i alla fall!30 dagar cykel är ju helt normalt så du fick nog en alldeles perfekt mens ;DNu satsar vi på nästa försök! Dubbelkur måste ju vara dubbelt så bra som enkelkur. Har tillochmed läst om de som tagit trippelkur. Bara att köra tjejen!
    Ja, jag är glad att det hände nåt ialla fall! :)
    Det måste ju betyda att nåt hänt i kroppen.
    För annars skulle jag ju inte fått nån mens, coolt att den kom precis en vecka efter att min läkare ringde och han sa ju "räkna med en mens ionom en vecka om du inte är gravid".

Skrev ju fel igår, det är ju på fredag jag får börja med Pergotime dubbelkur :)
    Jag tycker också att det borde vara dubbelt så stor chans med dubbelkur, haha! :)

Hur går det för dig?
  • sarsaparill

vilka är symtpmten för PCO och hur ställer läkare den diagnosen?

• valkyrie
    snuddi skrev 2010-05-10 16:01:35 följande:
    Sett vad du har skrivit. Synd att det inte var som du trodde med ÄL..Själv har jag haft supertunga och ömma bröst, lite mensvärkliknande känslor och en liten miniblödning (kom på morgonen slutade vid lunch) i fredags. Annars har inget mer hänt alls. Ska ju till KK om två veckor. Får väl se då vad de säger.Nu är jag mest nyfiken på _om_ det var en ÄL jag hade för 1,5 vecka sen eller om kroppen lurar mig. Om jag hade det så finns ju chansen att det kanske kan ha blivit något. Men tror att kroppen spelar mig ett spratt :)
    håller tummarna för dej att det va en ÄL du hade gumman. jag kan tyvärr inte svara på hur man känner sig när man har det. nej jag var instäld på att det inte skulle vara någon ÄL
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-05-10 21:32:33 följande:
    Jag vet inte om jag haft ägglossning eller ej. Mitt blodprov visade ingenting, min läkare kunde inte ens tyda det. Alltså har jag alla tre alternativen att "välja" bland.Jag kan ha ägglossat.Jag kan vara gravid.Medicinen kanske inte fungerade alls.Enligt läkaren så skulle mensen komma inom en vecka (alltså idag) om Pergo fungerat och jag haft ägglossning och inte blivit gravid.Men än finns ingen mens.Hade en pytteliten ljusrosa flytning idag, men det är allt. Knappast nåt man kan kalla mens... Så vet inte vad det var för något.Ska ringa till min läkare på onsdag om inte mensen kommit då.Och chansen finns ju att jag kan vara gravid, men också att Pergo inte fungerat alls.Får jag en mens nu så börjar med dubbelkur på 5:e mensdagen.Om den inte kommer så får vi se vad läkaren säger, och så får jag väl testa om det är nåt. Men tror inte det.
    oj då finns det ju en stor chans att du är någon liten i magen. men bodde inte läkarna kunna se det redan nu? håller mina tummar stenhårt för dej. vill veta vad dom säger om du ringen och inte fått någon mens. dock lite skumt att inte läkaren kunde läsa ut om du hade hatt det eller ej. men läkate är juh som dom är.
  • valkyrie
    sarsaparill skrev 2010-05-11 10:39:42 följande:
    vilka är symtpmten för PCO och hur ställer läkare den diagnosen?
    det finns många symtom på PCO.
    tex: Oregelbunden menstruation med långa intervall eller utebliven mens (gäller alla kvinnor med PCO-S) Infertilitet till följd av utebliven ägglossning Ökad tendens till acne i vuxen ålder Ökad behåring av manlig typ Tunt huvudhår hos unga kvinnor eller håravfall av manlig typ (ovanligt) Minskad känslighet i vävnaderna för insulin, något som kan leda till typ 2-diabetes Övervikt med framför allt bålfetma (midja/höft förhållandet > 0,8) Ätstörningar Godissug/sockersug, egentligen sug efter kolhydrater får lätt flåtigt hår behöver duscha ofta

läkaren kan se det på blodprov för att man kan ha hög testosteron halt i kroppen. eller att man gör ett VUL, på mej såg läkaren att jag hade det klassiska "pärlbandet" det är små blåsor/cystor som sitter som ett band. blåsorna är ca ½-2 cm stor.

• valkyrie
    Emma05 skrev 2010-05-10 21:37:51 följande:
    vad är pco?
    en sjukdom som gör att man har svårate till mycker svårare att få barn än vad en "frisk" kvinna. hoppas du är nöjd med svaret. annars finns det mycket att läsa på nätet
Svar på tråden vi unga med PCO