• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • valkyrie
    Empiis skrev 2010-04-23 07:16:07 följande:
    Hejsan! jag lider av Poc fick veta det för ca 3 månader sen, ja och min sambo försöker bli gravida, tyvärr har ja lite extra kilon, men dom är på väg bort ( redan försvunnit 11 kg) jag har ätit båder provera och pergotime, va inne i går ( 22/4) och kollade äggblåsorna, och det hade inte hänt ett skit med dom, dom va lika små och "omogna" som innan, ska tillbaka om 5 dagar igen, det ja inte kan förstå är att dom inte vill hjälpa oss som är unga. Ung som gammal, alla har vi rätt att få samma hjälp! Tycker det är super kul att du har startat det här forumet :) Tummen upp för dig :)
    hej och välkommen. hur länge har du och din sambo försökt?
    tråkigt att pregro inte funkar för dej. men då har du inte ätigt så många kurer än?

tack för att du gillar tråden. håller tummarna för dej med
  • valkyrie
    odepark skrev 2010-04-23 08:48:28 följande:
     jupp det hoppas jag med Jag gick bara till vårcentralen och bad om en remiss så var det igång.Jodå. en liten omställning är det ju. men jag märker inte så stor skillnad då jag äter som vanligt nu. bara mindre mängd och mera ofta. Jodå jag blir ju mätt mycke snabbare nu än tidigare. Det är lugnt. om du vill kan vi ta det över mail?
    tack med det är pännande att få veta hur det gick med din opration med tanke på att jag är mitt uppe i det nu. jag går med via landstinget. och kommer väll få svar om en månad om jag får oprationen eller inte.
  • snuddi

Väntar, väntar och väntar på att remissen ska dyka ned i brevlådan så man får komma till gyn för undersökning. Man kanske kan ringa till sjukhuset för att kolla när de har avsatt en tid för mig? De sa ju att det skulle komma inom 2 månader -har gått 1 månad nu.

Eller tycker ni det är onödigt att ringa och höra efter?

• Jennie1987
    valkyrie skrev 2010-04-23 12:15:01 följande:
    okej. va tråkigt att det med dinna slämhinnor. ja det är inte roligt att får höra att man MÅSTE banta för att övethuvudtaget kunna få barn. men jag vill men det går inte. har hur svårt som hälst att gå ner. så därför kan en GBP hjälpa mej.
    Jag vet inte riktigt om det är tråkigt, enligt doktorn spelar det ingen roll att min slemhinna var tunn vid detta tillfället, eftersom jag ändå kunde starta med Pergotime :)
    Jaha, vad trist att få ett sånt besked! :( Jag har också några extrakilon, men har aldrig fått höra nåt sånt. Det måste vara jättejobbigt! Och jag vet ju hur svårt det är att gå ner i vikt när man har PCO :/
    Hoppas att du kan få en GBP! Håller dom på och utreder dig för en sån nu?
    www.jenniiiesliv.blogg.se - Jag SKA bli mamma trots PCO!
  • Jennie1987
    snuddi skrev 2010-04-23 16:50:36 följande:
    Väntar, väntar och väntar på att remissen ska dyka ned i brevlådan så man får komma till gyn för undersökning. Man kanske kan ringa till sjukhuset för att kolla när de har avsatt en tid för mig? De sa ju att det skulle komma inom 2 månader -har gått 1 månad nu.Eller tycker ni det är onödigt att ringa och höra efter?
    Tycker absolut att du ska ligga på lite, om jag vore du så skulle jag ju vilja få veta snabbt! Så om du ringer måste dom ju svara på dina frågor osv. Så jag röstar för att du borde ringa! ;)
    Hoppas att allt går bra!
  • Sally86

Hoppar oxå in här, e 24 år o har PCO, ahr försökt sen i september, började med pergo i januari, men inget hände. Började med sprutor nu i april o tog 50 ie, inget alls hände, höjde till 75 ie o blev då överstimulerad dvs. för många ägg mognad o fick avbryta behandlingen,. Inväntar nu nästa mens så jag kan börja om igen, det tar dock på krafterna o psyket tycker jag=( E dock inte överviktig så det e inget jag kan påverka=(

• valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-04-23 17:52:42 följande:
    Jag vet inte riktigt om det är tråkigt, enligt doktorn spelar det ingen roll att min slemhinna var tunn vid detta tillfället, eftersom jag ändå kunde starta med Pergotime :) Jaha, vad trist att få ett sånt besked! :( Jag har också några extrakilon, men har aldrig fått höra nåt sånt. Det måste vara jättejobbigt! Och jag vet ju hur svårt det är att gå ner i vikt när man har PCO :/Hoppas att du kan få en GBP! Håller dom på och utreder dig för en sån nu?
    men kommer dom att bli "tjoka" dina slämhinnor da? för man måste väll ha det för att äggen ska stanna eller? har inte så bra koll.

ja det är inte det roligaste man kan höra. nej jag har typ 40 kg övervikt så har en hell del att gå ner. om man går efter BMI listan. ja det är fruktansvärt att banta, finns nog inget värre.

ja utreda vet jag inte om man kan kalla det, men typ. har skickat in rimiss och fått svar på den och sen svarat på olika frågor, och nu vänra jag på att bli kalad till kirurgen för att träffa en läkare där.
  • valkyrie
    Sally86 skrev 2010-04-23 20:31:15 följande:
    Hoppar oxå in här, e 24 år o har PCO, ahr försökt sen i september, började med pergo i januari, men inget hände. Började med sprutor nu i april o tog 50 ie, inget alls hände, höjde till 75 ie o blev då överstimulerad dvs. för många ägg mognad o fick avbryta behandlingen,. Inväntar nu nästa mens så jag kan börja om igen, det tar dock på krafterna o psyket tycker jag=( E dock inte överviktig så det e inget jag kan påverka=(
    hej och välkommen hit.

tråkigt att du blev överstimulerad. vad är det för sprutor du får?

har du oregelbunden mens?
  • Jennie1987
    valkyrie skrev 2010-04-23 23:21:36 följande:
    men kommer dom att bli "tjoka" dina slämhinnor da? för man måste väll ha det för att äggen ska stanna eller? har inte så bra koll. ja det är inte det roligaste man kan höra. nej jag har typ 40 kg övervikt så har en hell del att gå ner. om man går efter BMI listan. ja det är fruktansvärt att banta, finns nog inget värre. ja utreda vet jag inte om man kan kalla det, men typ. har skickat in rimiss och fått svar på den och sen svarat på olika frågor, och nu vänra jag på att bli kalad till kirurgen för att träffa en läkare där.
    Min läkare sa ialla fall att jag hade alla chanser att bli gravid :)
    Det var bara så just när jag tog Proveran, att min slemhinna var tunn och därför behövde jag inte blöda och kunde börja med Pergotime direkt, annars ska man ju ha mens innan man börjar med den, men jag behövde inte vänta, eftersom min slemhinna var så tunn så skulle jag ändå inte blöda.
    Och enligt min läkare så är den inte "onormalt" tunn, utan just denna månaden var den tunn och jag behövde därför ingen mens.

Oj, är det så mycket du ska gå ner? Det måste förstås vara jobbigt :/
    Hoppas att du kan få hjälp nu då så du klarar detta! :)
  • Sally86
    valkyrie skrev 2010-04-23 23:23:11 följande:
    hej och välkommen hit. tråkigt att du blev överstimulerad. vad är det för sprutor du får? har du oregelbunden mens?
    tack tack=) tråkigt med överstimlureingen jo...=( o jag har haft en jäkla molande värk i "mensmagen" ett par dagar nu o känner mig svullen...undrar vad som händer???=/ JAg tog Puregon, o det e för oregelbunden mens, slutade med p-piller i augusti o inte fått mens sen dess, hade oregelbunden mens innan p-piller oxå men det va så länge sen.....hur e det för dig då?
Svar på tråden vi unga med PCO