• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • pco

hej hej jag hoppar oxå in här..

jag har oxå mens ca 2 ggr om året och jag har inte ätit p-piller på nästan 6 år och har inte blivit gravid. 
    jag har vart hos olika läkare sedan jag va 15 år pga hårväxt och utebliven mens men alla sa att det såg bra ut osv men jag gav inte upp och i juni förra året fick jag konstaterat att det va pco ..då började jag med provera o prego i 3mån som inte gav någonting 
    nu har vi väntat på att få en remiss som nyligen är skickad och inom 3mån ska vi få en tid till IVF
    någon mer här som har/ ska göra IVF? som har lyckats .. vad har ni andra för symptom? 
    själv har jag lite hårväx, utebliven mens och övervikt..
  • valkyrie
    pergotezzie skrev 2010-05-09 18:15:53 följande:
    hej jag hittade in till er ...jag har oxå pco och har 4 pergobarn inom en 5 årsperiod.efter min första son kom försökte vi i 6 år innan vi fick hjälp och konstaterad pco.så tydligen kunde jag få ett barn av mig själv.
    pco skrev 2010-05-09 20:58:12 följande:
    hej hej jag hoppar oxå in här.. jag har oxå mens ca 2 ggr om året och jag har inte ätit p-piller på nästan 6 år och har inte blivit gravid.  jag har vart hos olika läkare sedan jag va 15 år pga hårväxt och utebliven mens men alla sa att det såg bra ut osv men jag gav inte upp och i juni förra året fick jag konstaterat att det va pco ..då började jag med provera o prego i 3mån som inte gav någonting  nu har vi väntat på att få en remiss som nyligen är skickad och inom 3mån ska vi få en tid till IVF någon mer här som har/ ska göra IVF? som har lyckats .. vad har ni andra för symptom?  själv har jag lite hårväx, utebliven mens och övervikt..
    välkommna hitt kul att ni hittade oss. ni har försökt länge ser jag.

grattis pergotezzie till dina barn. kul att du har lykats med pregro.

pco. då har du kommit lång till att få göra en IVF närföst kan jag tänka mej.
  • valkyrie

snuddis och jennie hur går det för er ni är aktiva och skriver. har inte hunnit läsa igenom allt ni har skrivigt än. nån som att ÄL än? jag KANSKE kan ha hatt nu i helgen ska göra ett ÄL-test i kväll och se. han inte kännt nåt men jag hade mens för 14 dagar sen så möjligheten finns. men hoppas inte på för mycket.

• pco

valkyrie: jovisst har jag kommit långt men det har tagit lång tid också. Jag har inte så stora förväntningar på detta faktiskt ifall man skulle bli besviken men såklart så hoppas man lite iaf.

hoppas att du haft/ har ÄL nu denna helgen :) håller en tumme för er!
  • Elin8906
    snuddi skrev 2010-05-07 19:01:04 följande:
    nej men gumman så tråkigt att höra.. =/ Se till att du får all information du kan, och fråga  hellre lite för mycket -säg att du är orolig, de ska ju ta hänsyn till det. Önskar dig lycka till!!

Jo , det var tråkigt "/
    Jo jag tänkte att jag skulle skriva ner lite frågor som jag har ..
    Typ om man kan frysa in ägg eller nått ?
    Tack så jätte mycket ! :)
  • valkyrie
    pco skrev 2010-05-09 22:04:56 följande:
    valkyrie: jovisst har jag kommit långt men det har tagit lång tid också. Jag har inte så stora förväntningar på detta faktiskt ifall man skulle bli besviken men såklart så hoppas man lite iaf. hoppas att du haft/ har ÄL nu denna helgen :) håller en tumme för er!
    ja det förstår jag att det har tagit lång tid., hur gammal var du när det började planera barn? håller tummarna för att det ska gå bra för dej.

nej det var ingen ÄL i helgen. SUCK! men men har aldrig hatt någon så hoppades inte på det heller.
  • snuddi
    valkyrie skrev 2010-05-09 21:06:21 följande:
    snuddis och jennie hur går det för er ni är aktiva och skriver. har inte hunnit läsa igenom allt ni har skrivigt än. nån som att ÄL än? jag KANSKE kan ha hatt nu i helgen ska göra ett ÄL-test i kväll och se. han inte kännt nåt men jag hade mens för 14 dagar sen så möjligheten finns. men hoppas inte på för mycket.
    Sett vad du har skrivit. Synd att det inte var som du trodde med ÄL..
    Själv har jag haft supertunga och ömma bröst, lite mensvärkliknande känslor och en liten miniblödning (kom på morgonen slutade vid lunch) i fredags. Annars har inget mer hänt alls. Ska ju till KK om två veckor. Får väl se då vad de säger.

Nu är jag mest nyfiken på _om_ det var en ÄL jag hade för 1,5 vecka sen eller om kroppen lurar mig. Om jag hade det så finns ju chansen att det kanske kan ha blivit något. Men tror att kroppen spelar mig ett spratt :)
  • snuddi
    pco skrev 2010-05-09 22:04:56 följande:
    valkyrie: jovisst har jag kommit långt men det har tagit lång tid också. Jag har inte så stora förväntningar på detta faktiskt ifall man skulle bli besviken men såklart så hoppas man lite iaf. hoppas att du haft/ har ÄL nu denna helgen :) håller en tumme för er!
    Ser att du är i startgroparna för IVF. Har ni funderat kring adoption, familjehem eller andra sätt att bli med barn? Tänkte höra vad andra har tänkt ang allt sånt här. Ni har ju trots allt kämpat ett tag vad jag har förstått? Menar absolut inte att någon ska ge upp, tänkte mer i allmänhet om någon mer än jag funderar kring andra alternativ.
  • Miraklet09

Hej tjejer vet inte om jag vart här inne skrivit innan

ville bara ge er lite hopp om framtiden, bara för man har pco, pco-s så ska man inte låta läkarna el någon annan trampa på en. Sedan så har jag tagit både
     provera, pergotime och sprutorna gonal-f

bara att fråga om ni undrar något. har en 9månaders dotter (snart 9månad)
     efter mycket svett och tårar, nästan 4år tog det, men det gick utan medicinerna,
     ja gick ner 10kg och ja hade inga tankar alls på att ja kunde vara gravid,
     vågade ine hoppas, var så inställd på ifv/troligen adoption

KRAM PÅ ER ALLA

Isabelle
  • Jennie1987
    valkyrie skrev 2010-05-09 21:06:21 följande:
    Jag vet inte om jag haft ägglossning eller ej. Mitt blodprov visade ingenting, min läkare kunde inte ens tyda det.
    Alltså har jag alla tre alternativen att "välja" bland.
    Jag kan ha ägglossat.
    Jag kan vara gravid.
    Medicinen kanske inte fungerade alls.

Enligt läkaren så skulle mensen komma inom en vecka (alltså idag) om Pergo fungerat och jag haft ägglossning och inte blivit gravid.
    Men än finns ingen mens.
    Hade en pytteliten ljusrosa flytning idag, men det är allt. Knappast nåt man kan kalla mens... Så vet inte vad det var för något.

Ska ringa till min läkare på onsdag om inte mensen kommit då.
    Och chansen finns ju att jag kan vara gravid, men också att Pergo inte fungerat alls.
    Får jag en mens nu så börjar med dubbelkur på 5:e mensdagen.
    Om den inte kommer så får vi se vad läkaren säger, och så får jag väl testa om det är nåt. Men tror inte det.
Svar på tråden vi unga med PCO