• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • snuddi

Tack söta du!
    Jag är så glad för det där brevet. Ligger mitt på matbordet så jag kan titta på det hur mycket jag vill :D

Är så nyfiken på att se vad läkaren säger!

Fick nyss en konstig känsla i magen att beropå något hela annat. Kändes som att något fladdrade till. Säkert bara tarmarna som spökar men konstigt kändes det. Skulle vara så mysigt om det verkligen var någon där sen en gång!

Gladast på länge för det där brevet trots att jag är sjuk idag!! :D

• Elin8906
    snuddi skrev 2010-04-29 18:45:21 följande:
    Hej! Inte varit här på ett tag. FÖRST: Hoppas för allt i världen att du får ett plus Elin8906!!! NU till mig :D:D Är så glad! Det damp ned ett brev från Kvinnokliniken idag! Jag ska få komma på undersökning den 24Maj!!! Kan man bli gladare över att få träffa läkaren?! :D Nu kanske jag äntligen får svar på vad det är för knas! (inte haft mens sen okt -09 och oskyddad sedan maj 09 -ingen bebis än så länge heller.) Funderar på ytterligare en sak.. Igår fick jag, vad jag förra hösten upplevde som ägglossningssymtom. Dvs; Ont i bröstvårtorna/brösten, högg till lite i nederdelen av magen. Fortfarande väääldigt öm i brösen. UNDRAR om det är så att jag kanske har ägglossning iaf nu?! Eller om det är något annat? Vad tror ni?

Tack så hemskt mycket (:
  • valkyrie
    snuddi skrev 2010-04-29 21:33:35 följande:
    Tack söta du!Jag är så glad för det där brevet. Ligger mitt på matbordet så jag kan titta på det hur mycket jag vill :DÄr så nyfiken på att se vad läkaren säger!Fick nyss en konstig känsla i magen att beropå något hela annat. Kändes som att något fladdrade till. Säkert bara tarmarna som spökar men konstigt kändes det. Skulle vara så mysigt om det verkligen var någon där sen en gång!Gladast på länge för det där brevet trots att jag är sjuk idag!! :D
    förstår dej gumman.
    och du gör rätt i att titta så mycket du kan på lappen. men ett tips skriv en lista över saker du vill ta upp med läkare. skriv upp efter hand för annars står du där och inte vet vad du ska säga till läkaren.
  • Jennie1987
    snuddi skrev 2010-04-29 18:45:21 följande:
    Hej!Inte varit här på ett tag. FÖRST: Hoppas för allt i världen att du får ett plus Elin8906!!!NU till mig :D:DÄr så glad! Det damp ned ett brev från Kvinnokliniken idag! Jag ska få komma på undersökning den 24Maj!!! Kan man bli gladare över att få träffa läkaren?! :D Nu kanske jag äntligen får svar på vad det är för knas! (inte haft mens sen okt -09 och oskyddad sedan maj 09 -ingen bebis än så länge heller.)Funderar på ytterligare en sak.. Igår fick jag, vad jag förra hösten upplevde som ägglossningssymtom. Dvs; Ont i bröstvårtorna/brösten, högg till lite i nederdelen av magen. Fortfarande väääldigt öm i brösen.UNDRAR om det är så att jag kanske har ägglossning iaf nu?! Eller om det är något annat? Vad tror ni?
    Härligt att du fått en tid äntligen! Då rör det på sig nu, ska hålla tummarna för att du får all hjälp du kan tänkas behöva!

Det kan mycket väl vara ägglossningssymtom (jag har känt exakt samma nu efter min första Pergokur) som du har.
    Men en sak till; om du har PCO, så kan man få såna hugg i äggstockarna och ont. Eftersom våra äggstockar hela tiden försöker få fram ett ägg, (men med PCO så vill det ju sig inte riktigt och äggblåsan spricker) och när det inte går så kan man få ont, så förklarade min läkare, när jag undrade över dessa smärtor och känslor.
    I vissa fall kan det absolut vara ägglossning! För trots PCO så kan man ägglossa ibland!

Hoppas att det ska gå bra allting!
  • snuddi
    Jennie1987 skrev 2010-04-30 13:47:55 följande:
    Härligt att du fått en tid äntligen! Då rör det på sig nu, ska hålla tummarna för att du får all hjälp du kan tänkas behöva!Det kan mycket väl vara ägglossningssymtom (jag har känt exakt samma nu efter min första Pergokur) som du har.Men en sak till; om du har PCO, så kan man få såna hugg i äggstockarna och ont. Eftersom våra äggstockar hela tiden försöker få fram ett ägg, (men med PCO så vill det ju sig inte riktigt och äggblåsan spricker) och när det inte går så kan man få ont, så förklarade min läkare, när jag undrade över dessa smärtor och känslor. I vissa fall kan det absolut vara ägglossning! För trots PCO så kan man ägglossa ibland! Hoppas att det ska gå bra allting!
    Tack :D

Får se vad de säger. Okej, visste inte att man kunde känna så om man inte hade äl. men nu vet jag. Tack för informtionen. Ska fråga läkarna vad de tror.

Tack valkyrie för tipset. ska göra så så har jag lite mer koll på läget :)

Jennie, hur gåt det för dig? funkade din pregokur?
  • Jennie1987
    snuddi skrev 2010-04-30 17:17:26 följande:
    Tack :DFår se vad de säger. Okej, visste inte att man kunde känna så om man inte hade äl. men nu vet jag. Tack för informtionen. Ska fråga läkarna vad de tror. Tack valkyrie för tipset. ska göra så så har jag lite mer koll på läget :)Jennie, hur gåt det för dig? funkade din pregokur?
    Ja, det bästa är alltid att höra med sin läkare :)

Detta var min första Pergokur, och jag vet inte än om det har funkat eller ej. Tog ett blodprov i torsdags som ska visa om jag ägglossat eller ej :)
    Så nu är det bara att invänta mens eller graviditet, det är ju dom två alternativen som finns om medicinen fungerat. Om Pergo inte funkade så hör min läkare av sig i början av veckan, för då får jag ta dubbelkur nästa gång. Så just nu känns väntan bara lång.
  • snuddi
    Jennie1987 skrev 2010-05-01 00:28:47 följande:
    Ja, det bästa är alltid att höra med sin läkare :)Detta var min första Pergokur, och jag vet inte än om det har funkat eller ej. Tog ett blodprov i torsdags som ska visa om jag ägglossat eller ej :)Så nu är det bara att invänta mens eller graviditet, det är ju dom två alternativen som finns om medicinen fungerat. Om Pergo inte funkade så hör min läkare av sig i början av veckan, för då får jag ta dubbelkur nästa gång. Så just nu känns väntan bara lång.
    Okej så spännande! Förstår att väntan är lång. Men du får se det som att nu vet du att du åtminstånde får hjälp och att du ju får dubbel hjälp nästa gång om det inte "fungerade" denna gången =) Läste endel i PCOforumet att många har plussat redan efter 1-3 pregokurer. Det låter ju lovande i alla fall! =)

Jag hoppas jättemycket på att det verkligen är en riktig äl jag har haft nu dessa dagar. sexade 24-27 april och 30-1 maj. men inte 28/29 då jag var så sjuk. Det kaaan ju ha blivit något i alla fall. 28:e började jag känna av symtom, 29 var de som starkast.. Så frågan är om det var riktig äl så kaanske det kan ha gått om vi inte missade precis :)
  • Fillesmamma

hej!
    är ny/gammal på fl. Har en son på 5 år och nu för 2 år sen fått konstaterat att jag har PCO. är 26 år.....

• snuddi
    Fillesmamma skrev 2010-05-02 22:26:23 följande:
    hej!är ny/gammal på fl. Har en son på 5 år och nu för 2 år sen fått konstaterat att jag har PCO. är 26 år.....
    Hej och välkommen =)
    Är du i barntagen igen?
    Hur gick det att få sonen? Antar att du hade PCO redan då eller?

Hälsningar Anna
  • Elin8906

Idag fick jag någon konstig blödning ..
    Vet inte riktigt om det är en mensblödning ?
    Tänkte bara meddela vad som händer :)

Svar på tråden vi unga med PCO