• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • snuddi
    Elin8906 skrev 2010-05-07 12:52:30 följande:
    Testet visade negativt och var till min familjeläkare idag ..Blir troligen en operation "/Och jag vill verkligen inte gå igenom det här en gång till ,vad händer om det blir ärrbildningar då ?
    nej men gumman så tråkigt att höra.. =/
    Se till att du får all information du kan, och fråga  hellre lite för mycket -säg att du är orolig, de ska ju ta hänsyn till det.
    Önskar dig lycka till!!
  • snuddi
    Jennie1987 skrev 2010-05-05 20:22:14 följande:
    Hoppas att dom kan hjälpa dig på KK! :) Ska hålla tummarna!Jag förstår dig, och du är absolut ingen dålig flickvän! Så får du inte tänka!Du har en svår dag, mycket runt dig själv, och så ser man omgivningen gravid/nyblivna mammor, då förstärks ju denna känsla som man går och bär på.Så det är helt enkelt en naturlig reaktion, även om jag förstår hur du menar och känner.Jag kan också bli sån när man är iväg hos nån och det bara pratas "Hörde du att den och den ska ha barn och den och den fick en son igår... bla bla bla"... Så sitter man där och tänker "Men hallå??? Jag då? Glömde världen bort att JAG också skulle få bli mamma??!", nåt sånt ialla fall.Men din pojkvän är väl medveten om hur du mår? Jag menar, ni pratar väl om varför du är ledsen, varför du reagerar och gör som du gör? Min sambo vet (såklart eftersom vi får medicinsk hjälp) precis hur jag känner, han förstår mina toppar och dalar i humöret, och varför jag gråter hejdlöst ibland.Och självklart är detta även jobbigt för honom, han längtar ju också.Så kom ihåg att alltid prata med din pojkvän, om allt! Min sambo var väldigt oroad i början, när jag fått veta att jag hade PCO, jag slöt in mig och pratade inte om det direkt, då blev han orolig och ledsen och kände sig otillräcklig.Jag är på dag 25 idag, och vet faktiskt inte när jag kan testa, är nog lite tidigt än... Så förvirrande!Men enligt min läkare så borde jag få mens inom en vecka, och har inte mensen kommit om 9 dagar så skulle jag ringa honom. Då blir det nog ett VUL hos honom.Jag hoppas att den INTE kommer och att jag lyckats bli gravid! Hade varit helt fantastiskt!Men jag tvivlar på det, eftersom provsvaren var så svaga och inte ens läkarn kunde tyda dem :( Surt! :(Men får helt enkelt vänta och se, annars kör jag på med dubbelkur nästa gång och hoppas på bättre tur.
    Tack :)
    Jo han vet hur jag känner, och vi pratar. men ibland vill jag kunna låt honom få all tid utan att han ska värna och oroa sig för hur jag mår. Är väl en fix idé jag fått kanske..

Får verkligen hoppas på ett plus i alla fall eller att det tar sig näst månad för dig!!

Idag fick jag som litelitemini blod i flytningarna -har inte kommit igång mer. Kände ju av vad jag tror var en äl för 6/7 dagar sen. Undrar om mens brukar komma så snabbt efteråt? Är ju så dålig på det där med mens eftersom jag inte brukar ha det :P
  • Jennie1987
    snuddi skrev 2010-05-07 19:07:21 följande:
    Tack :)Jo han vet hur jag känner, och vi pratar. men ibland vill jag kunna låt honom få all tid utan att han ska värna och oroa sig för hur jag mår. Är väl en fix idé jag fått kanske..Får verkligen hoppas på ett plus i alla fall eller att det tar sig näst månad för dig!!Idag fick jag som litelitemini blod i flytningarna -har inte kommit igång mer. Kände ju av vad jag tror var en äl för 6/7 dagar sen. Undrar om mens brukar komma så snabbt efteråt? Är ju så dålig på det där med mens eftersom jag inte brukar ha det :P
    Jag vet faktiskt inte heller riktigt hur tätt intill ägglossningen som mensen borde komma.
    Men jag tror att jag ägglossade förra helgen (alltså ca 14 dagar sen) och min läkare sa ju att min mens borde komma som nu, nån dag här omkring. Så antar att det borde vara mens ca 2 veckor efter ägglossning, men jag är inte säker, och det kan kan säkert variera.
    Jag hoppas såklart att min mens inte kommer alls! Finns ju fortfarande en chans att jag lyckades pricka in ägglossningen och kanske kanske kanske om jag hade tur så blev det nåt :)
    Men eftersom jag har BIM typ på måndag, enligt min läkare så vill jag inte testa innan dess. Och hade inte mensen dykt upp om ytterligare 10 dagar (alltså på torsdag) så skulle jag ju ringa läkarn.
    Antingen är jag ju gravid då, eller så funkade inte Pergotime alls.
    Men jag tror ändå att det fungerade, eftersom jag hade ett så fint ägg och jag kände hela den helgen att det var något i kroppen. Så verkar konstigt om det inte vore så, men man vet ju aldrig.
    Får helt enkelt vänta och se, kan bara hoppas :)
  • snuddi
    Jennie1987 skrev 2010-05-07 23:00:00 följande:
    Jag vet faktiskt inte heller riktigt hur tätt intill ägglossningen som mensen borde komma.Men jag tror att jag ägglossade förra helgen (alltså ca 14 dagar sen) och min läkare sa ju att min mens borde komma som nu, nån dag här omkring. Så antar att det borde vara mens ca 2 veckor efter ägglossning, men jag är inte säker, och det kan kan säkert variera.Jag hoppas såklart att min mens inte kommer alls! Finns ju fortfarande en chans att jag lyckades pricka in ägglossningen och kanske kanske kanske om jag hade tur så blev det nåt :)Men eftersom jag har BIM typ på måndag, enligt min läkare så vill jag inte testa innan dess. Och hade inte mensen dykt upp om ytterligare 10 dagar (alltså på torsdag) så skulle jag ju ringa läkarn. Antingen är jag ju gravid då, eller så funkade inte Pergotime alls. Men jag tror ändå att det fungerade, eftersom jag hade ett så fint ägg och jag kände hela den helgen att det var något i kroppen. Så verkar konstigt om det inte vore så, men man vet ju aldrig. Får helt enkelt vänta och se, kan bara hoppas :)

Man får väl vänta och se, men håller tummarna för dig!! :)
    Mycket fakta kring allt detta som någon borde reda ut i en liten bok eller något, så att alla fattar!

Nu blir det sängdags!

• Jennie1987
    snuddi skrev 2010-05-08 00:00:56 följande:
    Man får väl vänta och se, men håller tummarna för dig!! :)Mycket fakta kring allt detta som någon borde reda ut i en liten bok eller något, så att alla fattar! Nu blir det sängdags!  
    Ja, jag håller med dig! Någon borde reda ut allt detta för oss som inte riktigt hänger med i allt vad som borde hända, vad som händer.

Idag är hela brösten ömma (om man kommer åt dom). Menssymtom?
  • snuddi
    Jennie1987 skrev 2010-05-08 08:37:20 följande:
    Ja, jag håller med dig! Någon borde reda ut allt detta för oss som inte riktigt hänger med i allt vad som borde hända, vad som händer.Idag är hela brösten ömma (om man kommer åt dom). Menssymtom?
    Kan ju vara menssymtom. Men jag har kännt så i samband med äl och sedan fram till ca 1:a mensdag. alltså PMS symtom.
    Kan ju ocksp vara så att du är gravid och kroppen ställer in sig? Allt är ju möjligt :)
    Bara jobbigt att man måste vänta och vänta ibland.. *hoppashoppas*
  • snuddi

åh idag har jag bara gått och funderat.
    Fick litelite mens igår. Men den slutade direkt och idag har jag inte haft ngn. Har lite molnande värk i magen och tunga o ite ömma bröst.
    Nu väntar o väntar jag på mensen.

Men läste nyss om sån där nidationsblödning. de kunde man få 2-8 dagar efter äl. Mensen brukade komma 11 dagar efter. fick ju blödning 6/7 dagar dagar efter. tänktänktänk om det är det? :O

Äh nu hoppas jag igen :P

• pergotezzie

hej jag hittade in till er ...

jag har oxå pco och har 4 pergobarn inom en 5 årsperiod.

efter min första son kom försökte vi i 6 år innan vi fick hjälp och konstaterad pco.

så tydligen kunde jag få ett barn av mig själv.

• Jennie1987
    snuddi skrev 2010-05-08 14:35:51 följande:
    Kan ju vara menssymtom. Men jag har kännt så i samband med äl och sedan fram till ca 1:a mensdag. alltså PMS symtom. Kan ju ocksp vara så att du är gravid och kroppen ställer in sig? Allt är ju möjligt :)Bara jobbigt att man måste vänta och vänta ibland.. *hoppashoppas*
    Ja, det är helt hemskt att vänta, och inte riktigt veta vad det är jag väntar på.
    Är det mensen som ska komma? Blir det ingenting? Är jag gravid?
    Många frågor och inga svar :/
    Men får bara vänta och se. Har inte mensen kommit på onsdag så ringer jag min doktor, så får vi se vad han säger.
  • Jennie1987
    snuddi skrev 2010-05-08 21:09:32 följande:
    åh idag har jag bara gått och funderat. Fick litelite mens igår. Men den slutade direkt och idag har jag inte haft ngn. Har lite molnande värk i magen och tunga o ite ömma bröst.Nu väntar o väntar jag på mensen. Men läste nyss om sån där nidationsblödning. de kunde man få 2-8 dagar efter äl. Mensen brukade komma 11 dagar efter. fick ju blödning 6/7 dagar dagar efter. tänktänktänk om det är det? :OÄh nu hoppas jag igen :P
    Håller tummarna för dig!! Hoppas att det var en nidblödning! :) Hade ju varit perfekt!
Svar på tråden vi unga med PCO