• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • sarsaparill
    valkyrie skrev 2010-05-11 10:54:50 följande:
    det finns många symtom på PCO. tex: Oregelbunden menstruation med långa intervall eller utebliven mens (gäller alla kvinnor med PCO-S) Infertilitet till följd av utebliven ägglossning Ökad tendens till acne i vuxen ålder Ökad behåring av manlig typ Tunt huvudhår hos unga kvinnor eller håravfall av manlig typ (ovanligt) Minskad känslighet i vävnaderna för insulin, något som kan leda till typ 2-diabetes Övervikt med framför allt bålfetma (midja/höft förhållandet > 0,8) Ätstörningar Godissug/sockersug, egentligen sug efter kolhydrater får lätt flåtigt hår behöver duscha ofta läkaren kan se det på blodprov för att man kan ha hög testosteron halt i kroppen. eller att man gör ett VUL, på mej såg läkaren att jag hade det klassiska "pärlbandet" det är små blåsor/cystor som sitter som ett band. blåsorna är ca ½-2 cm stor.
    oj..
    Kan man få det efter man fått barn?
  • Jennie1987
    valkyrie skrev 2010-05-11 10:49:35 följande:
    oj då finns det ju en stor chans att du är någon liten i magen. men bodde inte läkarna kunna se det redan nu? håller mina tummar stenhårt för dej. vill veta vad dom säger om du ringen och inte fått någon mens. dock lite skumt att inte läkaren kunde läsa ut om du hade hatt det eller ej. men läkate är juh som dom är.
    Denna gången blev det ingen liten knodd i magen.
    Mensen kom igår. Så på fredag börjar jag med dubbelkur Pergotime. Får hoppas det funkar med den :)

Jo, det är lite konstigt att dom inte kunde se på provsvaren, men tydligen så var det precis på gränsen för att det inte kunde bli något egentligt svar.
    Hoppas svaren blir bättre efter dubbelkuren!
  • valkyrie
    sarsaparill skrev 2010-05-11 11:01:48 följande:
    oj..Kan man få det efter man fått barn?
    det kan jag tyvärr inte svara på. men teknist sett borde men ha det innan med. men det är något som aldrig försvinner. man har alltid det. tror du att du har det?
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-05-11 11:26:44 följande:
    Denna gången blev det ingen liten knodd i magen.Mensen kom igår. Så på fredag börjar jag med dubbelkur Pergotime. Får hoppas det funkar med den :)Jo, det är lite konstigt att dom inte kunde se på provsvaren, men tydligen så var det precis på gränsen för att det inte kunde bli något egentligt svar.Hoppas svaren blir bättre efter dubbelkuren!
    uch beklagar. men skönt att få svar kanske. har du ätit dubbel innan?
  • sarsaparill
    valkyrie skrev 2010-05-11 13:02:39 följande:
    det kan jag tyvärr inte svara på. men teknist sett borde men ha det innan med. men det är något som aldrig försvinner. man har alltid det. tror du att du har det?
    Jag vet inte jag har ju börjat undra nu eftersom min mens försvinner i månader. Sist jag var och gjorde VUL såg de EN cysta men ja...
    Ja vi får se , ska till doktorn om några veckor..
  • snuddi
    sarsaparill skrev 2010-05-11 13:09:28 följande:
    Jag vet inte jag har ju börjat undra nu eftersom min mens försvinner i månader. Sist jag var och gjorde VUL såg de EN cysta men ja...Ja vi får se , ska till doktorn om några veckor..
    Bra att du har fått en tid. De kan säkert svara på dina frågor och hjälpa dig. :)
  • snuddi

Hej tappra tjejer!

Idag har jag sådan extrem mensliknande värk.. Har frusit hela dagen idag och igår, i söndags däremot svettades jag som en gris -och jag svettas aldrig annars! Tror förresten mina bröst har växt till din dubbla storlek -ömma är dom också..

Inte ngt tecken på mens än däremot, helt genomskinliga flytningar.. och det är fortfarande nästan 2v till jag ska till KK.. Blir lite trött på det här..

• Jennie1987
    valkyrie skrev 2010-05-11 13:03:56 följande:
    uch beklagar. men skönt att få svar kanske. har du ätit dubbel innan?
    Ingen fara :) Känns skönt att något hände efter Pergokuren ialla fall :)
    Jag har aldrig ätit dubbel innan, så det ska bli spännande!
  • Jennie1987
    snuddi skrev 2010-05-11 13:23:43 följande:
    Hej tappra tjejer!Idag har jag sådan extrem mensliknande värk.. Har frusit hela dagen idag och igår, i söndags däremot svettades jag som en gris -och jag svettas aldrig annars! Tror förresten mina bröst har växt till din dubbla storlek -ömma är dom också..Inte ngt tecken på mens än däremot, helt genomskinliga flytningar.. och det är fortfarande nästan 2v till jag ska till KK.. Blir lite trött på det här..
    Tänker på dig!
  • snuddi

Har en fråga till er tjejer! Vet alla runt omkring er att ni vill bli med barn? Mor, far, svärföräldrar, syskon, vänner? Vilka vet?

Var hos svärmor idag en liten stund och hälsade på. Ingen av våra släktingar vet, endast några av mina vänner. Svärmor frågade hur det var och jag sa att jag hde ont i magen bara. Min killes moster sa att hon tyckte jag skulle kolla upp det -berättade att jag skulle till KK om två veckor och att de skulle kolla då. Men sa inget mer om det. Då började de prata om att det var långa väntetider och att det ju kan vara farligt om det skulle vara ngt i magen som sen gör att man inte kan få barn mm mm.

-De vet ju inte att just de ämnet är lite känsligt för mig. Det var min svärmor, hennes syster och min svägerska som pratade. Båda (inte svärmor) har precis fått barn..

Svar på tråden vi unga med PCO