• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • Mimmi86
    Laisen skrev 2010-05-27 20:35:56 följande:
    Det här är ju första gången men iaf, jag har ätit provera i 10 dagar...inväntat mens, på mensdag 5 (idag) började jag äta pergo...ska till gyn den 4 för att kolla om ÄL är på väg och hur min kropp reagerat på pergon. Har det inte tagit sig två veckor efter ÄL så ska jag väl få mens...men jag vet typ inte alls hur man fortsätter efter första pergokuren, vad det är för procedur.Men du ska inte få börja med pergo efter första proverakuren utan du ska äta tre kurer först med bara provera?
    missa ju att svara på frågan.. kanske blev otydligt i förra inlägget.

nepp ska inte äta två kurer efter varandra.. utan en kur på 14 dagar, sen uppehåll och få mens och sen ta prego... oh hoppas på ÄL =)
  • Laisen
    Mimmi86 skrev 2010-05-27 23:42:10 följande:
    Har tidigare ätit provera i 2 omgångar för att kolla så mensen kom som den skulle... Nu i fredas var jag på "utvärdering" om hur det hade gått. Så fick fortsätta med provera i 2 omgångar. Och i första kuren då jag äter så då jag fått min mens ska jag ta prego för första gången =) Men det konstiga är att jag inte skulle på besök för att se om de blir ÄL eller så... och så glömde jag ju fråga naturligtvis om det verkligen var bra att äta proveran i 2 omgångar fast hon sa det.. tänkte mer på att tänk om det tar sig vid ÄL och sen tar jag preovera och vipps så kanske mitt ägg sköljs ut? Hur ska du äta? tar du provera efter prego?
    Jag tycker du ska ringa och säga till att du vill komma på återbesök 12-14 dagar efter första mensdagen, annars kan dom ju inte veta hur din kropp reagerar på dosen :/.

När menar hon att du ska börja med provera igen då efter pergon? 2-3 veckor efter beräknad ÄL, för det är ju den tid det tar innan man kan ta ett gravtest...oftast.
    VAd knepigt det lät :/!

Du, jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska göra om det inte blivit ett befruktat ägg efter första pergokuren nu :P. Jag får fråga när jag ska på återbesök, är ju inte så jätte många dagar kvar :). 
  • Mimmi86
    Laisen skrev 2010-05-27 23:56:46 följande:
    Jag tycker du ska ringa och säga till att du vill komma på återbesök 12-14 dagar efter första mensdagen, annars kan dom ju inte veta hur din kropp reagerar på dosen :/. När menar hon att du ska börja med provera igen då efter pergon? 2-3 veckor efter beräknad ÄL, för det är ju den tid det tar innan man kan ta ett gravtest...oftast. VAd knepigt det lät :/!Du, jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska göra om det inte blivit ett befruktat ägg efter första pergokuren nu :P. Jag får fråga när jag ska på återbesök, är ju inte så jätte många dagar kvar :). 
    ja jag håller med, när man läser vad jag skrivit... har liksom själv undrat "jahapp, om ägget blivit befruktat kan jag ju inte börja med proveran pga att jag inte vet om ägget följer med ut eller om det fastnar?"  Kanske ska ringa gyn imorgon.. Får nog bli så... Fega jag.. haha ;)
    Men slemhinnan blir ju ifs tjockare då man ska ha mens eller hur är det? ahh skulle lyssnat mkt bättre på biologin! haha..

nää nu ska jag se om jag hittar nogn klok sida =)

Natt på er!
  • Laisen
    Mimmi86 skrev 2010-05-28 01:08:01 följande:
    ja jag håller med, när man läser vad jag skrivit... har liksom själv undrat "jahapp, om ägget blivit befruktat kan jag ju inte börja med proveran pga att jag inte vet om ägget följer med ut eller om det fastnar?"  Kanske ska ringa gyn imorgon.. Får nog bli så... Fega jag.. haha ;) Men slemhinnan blir ju ifs tjockare då man ska ha mens eller hur är det? ahh skulle lyssnat mkt bättre på biologin! haha.. nää nu ska jag se om jag hittar nogn klok sida =) Natt på er!
    Haha, jag vet då ingenting om sånt där :P.

Lika bra du ringer, hellre fråga för mkt än för lite :).
  • Mimmi86
    Laisen skrev 2010-05-28 09:31:01 följande:
    Haha, jag vet då ingenting om sånt där :P. Lika bra du ringer, hellre fråga för mkt än för lite :).
    Ska ringa på Måndag, jag antar nästan att jag fattat helt galet... Blir det ingen ÄL eller utebliven mens och där inte finns något så ska jag nog köra på provera igen annars inte...

Du äter prego nu va?

Själv tog jag första tabletten provera idag =)
    Min gyn snackade om att min mens ev var på ingång men känner inte ett skit, och orkar inte vänta... Hon sa att jag skulle vänta ett par dagar, och det har jag gjort.. ;)

Så nu kör vi igång!! =) Spännande!

Hur går det för er andra i tråden?
  • Laisen

Japp, jag är pergo nu...känner mig tröttare och liiite känsligare :P.

Haha, otåligheten känner man ju igen ;P. Men det är ju klart att du inte ska behöva vänta på den hur länge som helst :).

Lycka till :)!

• Mimmi86
    Laisen skrev 2010-05-29 10:25:11 följande:
    Japp, jag är pergo nu...känner mig tröttare och liiite känsligare :P. Haha, otåligheten känner man ju igen ;P. Men det är ju klart att du inte ska behöva vänta på den hur länge som helst :).Lycka till :)!
    Härligt, när tror du att ÄL kommer? Hoppas hoppas du plussar!!!

Att vi plussar!!! Vill vill vill... Längtar ju halvt ihjäl sig nu...
    Var inne på blocket nyss, hittade en vagn jag blev såå sugen på.. men känns liiiite väl tidigt, ska nog vara plus på stickan. Men jag längtar tills man får gå och handla lite smått.. och allt runt omkring =)
  • langtanefterdig

hej på er hoppas ni har en skön dag/kväll ;P

Själv rullar det på.. längtar ihjäl mig till mina gynbesök , vill att ngt ska hända! Knaprar primolut nu som vanligt, inne i mitten av kuren med magont då o då. Ringt min gamla gyn och skulle egenligen hämtat journalerna i fredags men hann inte , så gör det på måndag iställlet......

• Laisen
    Mimmi86 skrev 2010-05-29 20:00:18 följande:
    Härligt, när tror du att ÄL kommer? Hoppas hoppas du plussar!!! Att vi plussar!!! Vill vill vill... Längtar ju halvt ihjäl sig nu... Var inne på blocket nyss, hittade en vagn jag blev såå sugen på.. men känns liiiite väl tidigt, ska nog vara plus på stickan. Men jag längtar tills man får gå och handla lite smått.. och allt runt omkring =)
    Jadu, om den inträffar mellan dag 12-14 så torsdag-lördag någon gång...fast man vet ju aldrig. Nog lär väl äggen växa även om man inget känner? :/.

Haha, jag har redan köpt några plagg ;P.

langtanefterdig skrev 2010-05-29 21:16:38 följande:
    hej på er hoppas ni har en skön dag/kväll ;P Själv rullar det på.. längtar ihjäl mig till mina gynbesök , vill att ngt ska hända! Knaprar primolut nu som vanligt, inne i mitten av kuren med magont då o då. Ringt min gamla gyn och skulle egenligen hämtat journalerna i fredags men hann inte , så gör det på måndag iställlet......
    När var det du hade tid? :).
    Skönt att det gick smidigt med journalerna!
  • langtanefterdig

Den 10e , hos både Claes JUllig och Octavia ;) Direkt efter varandra också haha :D

Svar på tråden vi unga med PCO