• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • Dålig fantasi

En liten solskenshistoria...
    jag har pco och vi försökte bli gravida i ca 2 år innan vi fick hjälp. jag var 21 när vi tillslut fick hjälp och då fick jag pergotime och blev gravid på direkten och idag är vår dotter två år.
    I april i år tog mina p-piller slut och då blev det ett glapp innan jag kunde börja ta mina nya p-piller (troligen då det hände). I maj så fick jag så jäkla ont i brösten så jag slutade med p-pillerna (för jag trodde det berodde på den nya sorten) men mensen dök inte upp och då testade jag positivt. Blev minst sagt chockad. Efter att ha försökt så himla länge med ettan så behövde vi knappt anstränga oss med tvåan.

• langtanefterdig

Jobbigt att inget ägg växt, dock verkar det vanligt med dubbel o trippelkur, men man vill ju såklart att det ska funka på engång så förstår att du är upprörd. Håller tummarna för dig nästa vecka!

• Laisen
    Jennie1987 skrev 2010-06-04 13:10:13 följande:
    Vad tråkigt att inget ägg växt till sig! Förstår att det måste vara jättejobbigt :(
    Men vad bra att du ska få börja med dubbelkur så snart :) Hoppas att det funkar bättre!
    Jag har ätit en dubbelkur och är på dag 26 idag.
    Har haft jätteont i magen sen igår, konstant!
    Så jag håller på att ställa in mig på att mensen är på gång. Så jobbigt!
    När man läser runt på nätet så är ju menssymtom och gravidsymtom typ likadana... Då blir jag bara förvirrad.
    SUCK!!!! :( Jag vill verkligen inte att mensen kommer, jag vill ju vara gravid!
    Att det ska behöva vara såhär svårt???!!
    Har BIM 8 juni...Så får väl helt enkelt vänta och se om mensen kommer eller inte.
    Lycka till med allt! :)
    Mm, det känns skit :(.
    JAg hoppas också det funkar bättre med dubbel :).
    Hur går det för dig då, med smärtorna i magen och allt?
    Hoppas du är gravid iaf :)!

Man får vara glad över att PCO ägg har bättre kvalitet så när det väl blir något så är risken för missfall mindre :).

Lycka till du också :)!
  • Laisen
    langtanefterdig skrev 2010-06-04 19:19:26 följande:
    Jobbigt att inget ägg växt, dock verkar det vanligt med dubbel o trippelkur, men man vill ju såklart att det ska funka på engång så förstår att du är upprörd. Håller tummarna för dig nästa vecka!
    Jag håller tummarna för att det ska funka med dubbel för mig, men jag tänker inte hoppas.
    Pergotime funkar på ungefär 70% av oss kvinnor så vem vet :/. Du skulle också iväg den 10:e va? :)
  • Jennie1987
    Laisen skrev 2010-06-05 11:17:47 följande:
    Mm, det känns skit :(.
    JAg hoppas också det funkar bättre med dubbel :).
    Hur går det för dig då, med smärtorna i magen och allt?
    Hoppas du är gravid iaf :)!

Man får vara glad över att PCO ägg har bättre kvalitet så när det väl blir något så är risken för missfall mindre :).

Lycka till du också :)!
    Det förstår jag verkligen! :(
    Smärtorna i magen försvann lika fort som dom kom, jag hade ont konstant i lite mer än ett dygn, sen var det som bortblåst.
    Min läkare ringde igår, och sa att provresultatet visade ingenting.
    Så enligt honom så hade han räknat fel på när min ägglossning skulle varit. Så antagligen har jag missat själva ägglossningen :(
    Så får invänta mensen och börja med dubbelkur Pergotime igen sen.
    Han trodde ändå att jag haft ägglossning, fast vid ett annat tillfälle än det han trodde, så jag borde ju ha ägglossat ialla fall (Kunde även vara det jag kände när jag hade så ont i magen?).
    Känns hopplöst ibland, men samtidigt skönt att jag har en läkare som vägrar ge upp! :)
    Han sa också att jag såklart kan vara gravid, jag kan ju ha "prickat in" ägglossningen utan att jag vetat om det. Men hur stor är den sannolikheten? Noll.
    Får bli nya tag med dubbel när mensen kommer, vilket borde bli runt den 8 juni om allt är som det ska. Om jag inte ägglossat väldigt sent i denna cykeln, då förskjuts ju allt.
    Men det är bara att vänta och se.

Jaså, har vi bättre kvalité på äggen? Det visste jag faktiskt inte. Men det låter ju riktigt bra! :)
    Hoppas det kan ta sig nångång bara!
  • Laisen
    Jennie1987 skrev 2010-06-05 13:49:04 följande:
    Det förstår jag verkligen! :(
    Smärtorna i magen försvann lika fort som dom kom, jag hade ont konstant i lite mer än ett dygn, sen var det som bortblåst.
    Min läkare ringde igår, och sa att provresultatet visade ingenting.
    Så enligt honom så hade han räknat fel på när min ägglossning skulle varit. Så antagligen har jag missat själva ägglossningen :(
    Så får invänta mensen och börja med dubbelkur Pergotime igen sen.
    Han trodde ändå att jag haft ägglossning, fast vid ett annat tillfälle än det han trodde, så jag borde ju ha ägglossat ialla fall (Kunde även vara det jag kände när jag hade så ont i magen?).
    Känns hopplöst ibland, men samtidigt skönt att jag har en läkare som vägrar ge upp! :)
    Han sa också att jag såklart kan vara gravid, jag kan ju ha "prickat in" ägglossningen utan att jag vetat om det. Men hur stor är den sannolikheten? Noll.
    Får bli nya tag med dubbel när mensen kommer, vilket borde bli runt den 8 juni om allt är som det ska. Om jag inte ägglossat väldigt sent i denna cykeln, då förskjuts ju allt.
    Men det är bara att vänta och se.

Jaså, har vi bättre kvalité på äggen? Det visste jag faktiskt inte. Men det låter ju riktigt bra! :)
    Hoppas det kan ta sig nångång bara!
    Va värdelöst för er, bara att ta nya tag men vad hjälper det just nu :/. 
    Det är därför vi tänker köra på från dag 10 till 27 kanske, då bör vi pricka in om det funkar med dubbelkur :P.
    Jag ska hålla tummarna för att ni ska ha blivit gravid iaf :).

Skit bra ju, då gör dte inget om det skulle råka bli tvillingar ;P, haha.
    Min läkare sa även att vi är uthålligare och oftast mer glada (levnadsglada och lyckliga tolkade jag det som :P) på grund av det extra testosteronet....jag tror dte var testosteron hon sa...men iaf något vare som gjorde det :).
  • langtanefterdig

Japp den 10:e ska jag till två nya gyn, hoppas att det blir lätt att välja vem jag ska ha också ;) kan ju inte gå till båda haha :P

• Laisen

Haha, nää det går dom nog inte med på heller tror jag :P.

• Puchiko
    Dålig fantasi skrev 2010-06-04 13:33:28 följande:
    En liten solskenshistoria...
    jag har pco och vi försökte bli gravida i ca 2 år innan vi fick hjälp. jag var 21 när vi tillslut fick hjälp och då fick jag pergotime och blev gravid på direkten och idag är vår dotter två år.
    I april i år tog mina p-piller slut och då blev det ett glapp innan jag kunde börja ta mina nya p-piller (troligen då det hände). I maj så fick jag så jäkla ont i brösten så jag slutade med p-pillerna (för jag trodde det berodde på den nya sorten) men mensen dök inte upp och då testade jag positivt. Blev minst sagt chockad. Efter att ha försökt så himla länge med ettan så behövde vi knappt anstränga oss med tvåan.
    tack, såna här behövs!
  • snuddi

Idag ska jag till gyn. nervös. ville bara säga det :D

Svar på tråden vi unga med PCO