• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • langtanefterdig

Lugnt , känner typ det samma..  Känns lite som att hon, jajaaa lugna sig nu du är ung .. om jag vore 30+ kanske det skulle gå undan lite mer :P Fast hon jag hade innan hon var värre, shit vilken dryg människa...... :S

• Mimmi86
    Laisen skrev 2010-05-25 20:22:16 följande:
    Sötsug varje dagkänner även jag igen, jobbigt som fan då jag har noll självdisiplin :P. När jag ska till gyn nu den 4:e så ska jag höra mig för om det, vore ju helt underbart om man kunde gå ner lite och inte behöva vara sugen jämt :).Vi började försöka i december 09, men det är svårt att försöka utan mens....till slut orkade jag inte vänta längre så bokade tid hos gyn och trodde jag skulle få något som gav mensen lite skjuts, nog fick jag provera då men jag fick även veta att jag har PCO :P.Min gyn trodde även att det skulle kvitta om jag åt provera tre omgångar i rad, min mens skulle ändå inte komma av sig själv.
    Låter precis som jag!!

Vi började smått i Dec 09. Min mens försvann i okt 09, helt spårlöst borta. Inte ätit piller eller något annat... skit skumt. Men den har varit lite si och så efter att jag slutade med piller när jag var 17-18.

Fick tid till gyn i feb (vågade inte gå dit innan, feg som jag var!) Men då fick jag utskrivet preovera...

Men din gyn läkare verkar inte klok!
    Proveran hämnar ju de sista 14dagarna efter äl, för att FÅ mens... den framkallar en blödning... oavsett om du haft mens innan eller ej...Den ser till att du får en cykel... och den har hjälpt mig =)

Nu tror min gyn att jag fått igång min egna mens igen men för säkerhetskull om inte min egna mens kommit den 27-28 ska jag knapra provera i 14 dagar, sen få en blödning sen äta prego i 5 dagar, sen ska vi ligga i och hoppas de blir bebis!! Om enkelkuren hjälper mig för att få en ÄL  vill säga =) Hoppas innerligt!!
  • Laisen
    Mimmi86 skrev 2010-05-25 23:42:41 följande:
    Låter precis som jag!! Vi började smått i Dec 09. Min mens försvann i okt 09, helt spårlöst borta. Inte ätit piller eller något annat... skit skumt. Men den har varit lite si och så efter att jag slutade med piller när jag var 17-18. Fick tid till gyn i feb (vågade inte gå dit innan, feg som jag var!) Men då fick jag utskrivet preovera... Men din gyn läkare verkar inte klok! Proveran hämnar ju de sista 14dagarna efter äl, för att FÅ mens... den framkallar en blödning... oavsett om du haft mens innan eller ej...Den ser till att du får en cykel... och den har hjälpt mig =) Nu tror min gyn att jag fått igång min egna mens igen men för säkerhetskull om inte min egna mens kommit den 27-28 ska jag knapra provera i 14 dagar, sen få en blödning sen äta prego i 5 dagar, sen ska vi ligga i och hoppas de blir bebis!! Om enkelkuren hjälper mig för att få en ÄL  vill säga =) Hoppas innerligt!!
    Haha, inte klok som i dåligt inte klok? :P
    Glömde visst nämna att jag fått pergo utskrivet också, så det ska jag börja med imorgon, enkelkur men jag hoppas det tar sig redan första gången :D. Därför jag började med proveran för att få en blödning innan pergon.

Jag hoppas också för allas vår skull att våra försök tar sig :)!
  • langtanefterdig

Hämmar de sista 14dagarna? Hur menar du? :p trög idag

• Mimmi86
    langtanefterdig skrev 2010-05-26 11:03:58 följande:
    Hämmar de sista 14dagarna? Hur menar du? :p trög idag
    alltså av mensens sista 14 dagar efter man som normal mens fått ÄL.

Svårt att förklara =)

så efter man ska ha haft äl och inget är befruktat så kommer ju mensen 14 dagar efteråt..

Men vi som inte har ÄL eller mens, så får man äta provera i 14 dagar sen får man mens... alltså under mensens sena cykel... Hängde du med? ;)
  • Mimmi86

jag hoppas vi alla får blir gravida snart!! =)

Jag bara längtar till juni så man kan börja med prego!! =)

Ska börja med provera på fredag om inte min egna mens dykt upp... sen får man ju knapra dessa i 14 dagar sen få blödning.. sen äta prego!! =)

Laisen: Har du ätit prego förut?

Eller har någon annan gjort det tidigare?

• langtanefterdig

Ahh trodde du menade ngt annat,. Har ätit primolut i över ett år , har inte fått någon annan medicin, så vet inte om min kropp repat sig. Hormonvärdena var normaliserade iaf senast ja kollade. Harinte använt äl -stickor, dels för att jag hört att de me pco inte får rätt svar alltid samt för att jag bara blir arg när det aldrig blir utslag . Har använt de i 3mån tror ja o fått utslag en gång... Hoppas så att jagfår hjälp med äl ni när jag ska til en ny gyn:)

• Mimmi86
    langtanefterdig skrev 2010-05-26 11:22:51 följande:
    Ahh trodde du menade ngt annat,. Har ätit primolut i över ett år , har inte fått någon annan medicin, så vet inte om min kropp repat sig. Hormonvärdena var normaliserade iaf senast ja kollade. Harinte använt äl -stickor, dels för att jag hört att de me pco inte får rätt svar alltid samt för att jag bara blir arg när det aldrig blir utslag . Har använt de i 3mån tror ja o fått utslag en gång... Hoppas så att jagfår hjälp med äl ni när jag ska til en ny gyn:)
    Aha hehe... vad är primolut för något?

jag använda några Äl stickor men de gav svagt hela tiden, sa det till min gyn och hon svarde på att vi med pco kunde skippa de där äl stickorna då de aldrig visar ett korrekt svar då vi med pco har de där hormonet hela tiden som gör att de stegrar med äl stickorna...

Så mina ska ja ge bort till min syster som också ska börja =)
    Fast hon och hennes karl ska börja i höst... så förhoppningsvis är vi gravida samtigt... annars blir jag smått avis ;)

Jag hoppas innerligt att det ska ta sig på första... har bakom mig 2 tidiga missfall, som tagit sig på naturlig väg... så man kan ju bara hoppas att jag behöver lite hjälp för att få igång den. Min gyn sa innan jag gick där ifrån att nästa gång jag kommer hoppas hon att jag kommer dit ny gravid :=)
    Om inte annat ska vi köra en dubbelkur... *håller mina tummar för att det ska ta sig på första* =)
  • langtanefterdig

Primolut är samma sak som provera. Oki , verkar dock olika en del gyn säger att man kan använda älstickor medan en säger nej... LuStigt det där. Glad nu iaf , har precis skrivit på kontrakt för mitt nya jobb, vantrivs som fan på mitt nuvarande där ja vart i flera år , så är en otrolig lättnad:)

• Laisen
    Mimmi86 skrev 2010-05-26 11:19:03 följande:
    jag hoppas vi alla får blir gravida snart!! =) Jag bara längtar till juni så man kan börja med prego!! =) Ska börja med provera på fredag om inte min egna mens dykt upp... sen får man ju knapra dessa i 14 dagar sen få blödning.. sen äta prego!! =) Laisen: Har du ätit prego förut? Eller har någon annan gjort det tidigare?
    Provera i 14 dagar? Jag fick bara tiopack :).

Det blir min första kur med pergo :).
Svar på tråden vi unga med PCO