• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • Laisen
    snuddi skrev 2010-05-31 16:20:00 följande:
    Vad sa ni första gången ni var hos läkaren? Anledningen att jag ska dit : har alltid haft oregbunden mens. senast okt 09. Vill ju ha barn, har kört oskyddat och regelbundet sedan maj 09. -Inget resultat än. Vad tycker ni att jag ska fråga/säga/kräva svar på? Har ni tagit några prover, tittat VUL eller något annat för att utreda vad det var för "fel" på er? Kramar (börjar bli nervös, väntat så länge på det här...)
    Jag sa bara att jag hade slutat med mina p-piller för några månader  sen och inte minsta tecken på att någon mens var på väg. OCh att vi försökt bli gravida, men det är ju svårt att försöka när man inte ens har mens!

Först fick jag svara på lite frågor, sen gjorde hon ett VUL och "mätte"? omkretsen på mina äggstockar eller om det var äggen hon mätte :P. 
    Sen berättade min läkare om den misstänkta PCOn och på vägen därifrån fick jag gå in på labb och lämna blodprov. Det tog två dagar att få svaren, jag hade inga andra avvikelser förutom PCO. Hon ringde mig och berättade om provsvaren och över telen gav hon mig recept på pergotime :). Smidigt som fan!
  • Laisen
    Miraklet09 skrev 2010-05-31 15:17:32 följande:
    ja det e såna  jag lovar det känns knappt, jag fick bara ca 4 omgångar pergo, paus sommarn o 2 omgångar med sprutorna sen gick ja med på pausa under jul.... hon blev te enligt mej på julafton, fässte på nyår, fick hugg i höger sida magen o blödning, så läkarna har inte alltid rätt, haha.. jag gick ner 10kg, men långt kvar gick upp över 20kg i graviditeten men tappade 15-20kg inom 2månader, hihi,. kämpa på o tänk positivt även om de svårt, bara fråga el klaga av dej, ja lyssnar, kram
    Dom ser ju inte så hemska ut, men usch ändå :p.
    Varför pausa under sommaren? Det vill inte jag göra, vi har ju nyss startat :/.
    Det verkar vara ganska vanligt, att när man är på väg eller har fått hjälp men sen pausar så blir bebisar till :).
    Var du mkt överviktig?

Tack för att jag får fråga och gnälla, lär bli mkt sånt ;). Kram
  • Puchiko
    snuddi skrev 2010-05-31 16:20:00 följande:
    Vad sa ni första gången ni var hos läkaren? Anledningen att jag ska dit : har alltid haft oregbunden mens. senast okt 09. Vill ju ha barn, har kört oskyddat och regelbundet sedan maj 09. -Inget resultat än. Vad tycker ni att jag ska fråga/säga/kräva svar på? Har ni tagit några prover, tittat VUL eller något annat för att utreda vad det var för "fel" på er? Kramar (börjar bli nervös, väntat så länge på det här...)
    då har vi nästan samma historia, slutade med piller i maj 09 och har inte haft mens sen nov09.. Jag sökte läkare och sa att jag har inte haft mens sen november 09 och att jag hade massa mensvärk.. han misstänkte pcos och gjorde ett vul som bekräftade hans misstankar. Kramar det kommer gå bra
  • langtanefterdig
    Laisen skrev 2010-05-31 18:23:40 följande:
    Dom ser ju inte så hemska ut, men usch ändå :p. Varför pausa under sommaren? Det vill inte jag göra, vi har ju nyss startat :/. Det verkar vara ganska vanligt, att när man är på väg eller har fått hjälp men sen pausar så blir bebisar till :). Var du mkt överviktig? Tack för att jag får fråga och gnälla, lär bli mkt sånt ;). Kram
    har du varit hos gyn idag, hur gick det? :)
  • Laisen

HAha nej, jag ska dit på fredag :P.  Hur går det för dig då? Bara väntar o väntar eller? :)

• snuddi

Tack allihop för era historier om hur ni gjorde första gången hos gyn. Gjoprde mig lite självsäkrare. Ska verkligen ligga på så att jag får klarhet i det hela nu.. :)
    Bara en vecka kvar!! :D

• Puchiko
    snuddi skrev 2010-06-01 09:43:02 följande:
    Tack allihop för era historier om hur ni gjorde första gången hos gyn. Gjoprde mig lite självsäkrare. Ska verkligen ligga på så att jag får klarhet i det hela nu.. :) Bara en vecka kvar!! :D
    det är tyvärr det man måste, för man har rätt att få veta vad som felas.
  • langtanefterdig

Laisen, jasså oki hade fått för mig att du skulle dit igår .. vet inte varför :P

Jaa jag bara väntar.. dags nästa vecka, usch e nervös! Drömde typ om det inatt, läkaren typ skrattade och ba .. HA! tror du att du ska få hjälp.. . sen minns ja inge mer, shit vad det påverkar mig alltså tom så ja drömmer om det :/ dock lär inte läkaren skratta åt mig :) huuuuuuuga.

• Laisen

Hahahaha, jag tror inte heller att läkaren kommer skratta åt dig :p.
    Jobbigt när det stiger en åt huvudet sådär, men det är ju snart nästa vecka så dina drömmar kan återgå till det normala :). 

• langtanefterdig

Laisen, nej verkligen inte, ibland har man bra knasiga drömmar :P

Kanske konstig fråga men . hur känns det att gå på pergo? Vad är annorlunda fysiskt, humöret osv?

Svar på tråden vi unga med PCO