• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • Puchiko

dum fråga kanske men är primolut, provera och pergo samma sak? :S

Blev så glad igår, kom lite rosa på pappret.. men sen inget mer

• Mimmi86
    langtanefterdig skrev 2010-05-26 13:22:10 följande:
    Primolut är samma sak som provera. Oki , verkar dock olika en del gyn säger att man kan använda älstickor medan en säger nej... LuStigt det där. Glad nu iaf , har precis skrivit på kontrakt för mitt nya jobb, vantrivs som fan på mitt nuvarande där ja vart i flera år , så är en otrolig lättnad:)
    grattis till nya jobbet!! vad jobbar du som? =)

oki, inte hört talas om primolut tidigare, men nu vet jag vad det är =) tack.
  • Mimmi86
    Laisen skrev 2010-05-26 16:33:04 följande:
    Provera i 14 dagar? Jag fick bara tiopack :). Det blir min första kur med pergo :).
    Många verkar få olika... vanligast är nog 10 dagars kur...

men jag fick 14 dagar..

äta 14 dagar, sen utan och får mens, sen äta igen..

gör du likadant fast du har 10 dagar?
  • Mimmi86
    Puchiko skrev 2010-05-27 18:07:30 följande:
    dum fråga kanske men är primolut, provera och pergo samma sak? :SBlev så glad igår, kom lite rosa på pappret.. men sen inget mer
    primolut och proverar= gör så du får mens, den hämnar mencykels sista 14 dagar. utan ägglossning. 

pregotime= gör så du får ägglossning

finns inga dumma frågor här inne =)
  • Laisen
    Mimmi86 skrev 2010-05-27 18:46:14 följande:
    Många verkar få olika... vanligast är nog 10 dagars kur... men jag fick 14 dagar.. äta 14 dagar, sen utan och får mens, sen äta igen.. gör du likadant fast du har 10 dagar?
    Det här är ju första gången men iaf, jag har ätit provera i 10 dagar...inväntat mens, på mensdag 5 (idag) började jag äta pergo...ska till gyn den 4 för att kolla om ÄL är på väg och hur min kropp reagerat på pergon. Har det inte tagit sig två veckor efter ÄL så ska jag väl få mens...men jag vet typ inte alls hur man fortsätter efter första pergokuren, vad det är för procedur.

Men du ska inte få börja med pergo efter första proverakuren utan du ska äta tre kurer först med bara provera?
  • langtanefterdig

Jag ska börja förskola, mitt nuvarande är något heeelt annat:p

• Mimmi86
    Laisen skrev 2010-05-27 20:35:56 följande:
    Det här är ju första gången men iaf, jag har ätit provera i 10 dagar...inväntat mens, på mensdag 5 (idag) började jag äta pergo...ska till gyn den 4 för att kolla om ÄL är på väg och hur min kropp reagerat på pergon. Har det inte tagit sig två veckor efter ÄL så ska jag väl få mens...men jag vet typ inte alls hur man fortsätter efter första pergokuren, vad det är för procedur.Men du ska inte få börja med pergo efter första proverakuren utan du ska äta tre kurer först med bara provera?
    Har tidigare ätit provera i 2 omgångar för att kolla så mensen kom som den skulle...

Nu i fredas var jag på "utvärdering" om hur det hade gått. Så fick fortsätta med provera i 2 omgångar. Och i första kuren då jag äter så då jag fått min mens ska jag ta prego för första gången =)

Men det konstiga är att jag inte skulle på besök för att se om de blir ÄL eller så... och så glömde jag ju fråga naturligtvis om det verkligen var bra att äta proveran i 2 omgångar fast hon sa det.. tänkte mer på att tänk om det tar sig vid ÄL och sen tar jag preovera och vipps så kanske mitt ägg sköljs ut?

Hur ska du äta? tar du provera efter prego?
  • Mimmi86
    langtanefterdig skrev 2010-05-27 21:44:49 följande:
    Jag ska börja förskola, mitt nuvarande är något heeelt annat:p
    vad skoj!! mitt drömmjobb... men föööör lat för att plugga till förskolelärare.. hehe..
    Är undersköterska och jobbar på ett boende för äldre =) Trivs bra med det också.. som tur är! =)
Svar på tråden vi unga med PCO