• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • langtanefterdig

haha Jag tror och hoppas det jag me! Känns så skönt att äntligen va på väg nånstans !! :D

• Laisen

Hur går det för er andra här? :)

• Mimmi86

Bor själv i sthlm och går hos gyn i solna... skit bra är hon!
    Fast även fast jag har en mild form av pco, men hon är super duktig och tar både mig och sambon på allvar, och det känns skönt!

Hon frågade mig ifall hon skulle skicka mig vidare till sophiahemmet, men känns inte aktuellt just nu då jag inte testat med prego ännu.. Är jag dum eller? Alltså som inte gör det?

Fick utskrivet prego och provera i fredags..

Ätit provera förut, då två kurer, fungerade perfekt!

Fått även metformin.. hjälper mot sötsuget.
    Vi med PCO har en tendes att vara mkt sugen på saker som inehåller socker tydligen. Och detta ska göra så blodsockernivån ligger jämt under hela dagen..

Får man fråga ifall ni är normalviktiga eller har en liten övervikt?

And ifall många i min närhet har barn? jo två av mina bästa vänner har det.. fatta att man är avis! Ibland får jag nästan dåligt samvete för att jag missunnar dem..
    Men de är väl förståenligt då de inte hade planerat grav. Och här sitter en själv och kämpar... inte kul och höra varannan dag om hur duktiga lilla *** är och vad h*n kan... Fast sen ena vännen fick reda på att jag hade PCO har hon iaf inte tjatat om NÄR vi ska skaffa barn... Skönt det!

• valkyrie

hej alla nya i tråden. har inte hunit läsa allt ni har skrivet. men hoppas att allt är bra med er annars

• langtanefterdig
    Mimmi86 skrev 2010-05-25 17:27:49 följande:
    Bor själv i sthlm och går hos gyn i solna... skit bra är hon!Fast även fast jag har en mild form av pco, men hon är super duktig och tar både mig och sambon på allvar, och det känns skönt!Hon frågade mig ifall hon skulle skicka mig vidare till sophiahemmet, men känns inte aktuellt just nu då jag inte testat med prego ännu.. Är jag dum eller? Alltså som inte gör det?Fick utskrivet prego och provera i fredags..Ätit provera förut, då två kurer, fungerade perfekt!Fått även metformin.. hjälper mot sötsuget.Vi med PCO har en tendes att vara mkt sugen på saker som inehåller socker tydligen. Och detta ska göra så blodsockernivån ligger jämt under hela dagen..Får man fråga ifall ni är normalviktiga eller har en liten övervikt?And ifall många i min närhet har barn? jo två av mina bästa vänner har det.. fatta att man är avis! Ibland får jag nästan dåligt samvete för att jag missunnar dem..Men de är väl förståenligt då de inte hade planerat grav. Och här sitter en själv och kämpar... inte kul och höra varannan dag om hur duktiga lilla *** är och vad h*n kan... Fast sen ena vännen fick reda på att jag hade PCO har hon iaf inte tjatat om NÄR vi ska skaffa barn... Skönt det!
    Förstår precis hur du känner, många i min närhet som säger.. dags snart ..? osv .. är lite jobbigt.
    Ååh jag skulle också vilja testa metformin. har faktiskt inte vägt mig på länge, tror jag ligger liite över normal, med nå enstaka kilo.. Känner igen det där me sötsug verkligen!
  • langtanefterdig

Förresten, får man fråga hur din vikt är? Är det inom normal? Är på väg ner lite i vikt nu, har moffat för mkt godis på senaste så det är en liten bulle på maggen ;P

• Mimmi86
    langtanefterdig skrev 2010-05-25 18:32:14 följande:
    Förstår precis hur du känner, många i min närhet som säger.. dags snart ..? osv .. är lite jobbigt.Ååh jag skulle också vilja testa metformin. har faktiskt inte vägt mig på länge, tror jag ligger liite över normal, med nå enstaka kilo.. Känner igen det där me sötsug verkligen!
    Men det kan du be din gyn skriva ut..
    de är super! Min sambo tycker jag är mer normal nu ;)
    hade såda humörsvängningar och sug hela tiden efter sött.. men kunde ju hejda mig som tur är! Kände ju att något var lite galet, och de var det ju med. Men nu rä läget under kontroll.. Jag är lite överviktig, så med dessa tabletter lyckades ajg gå ner ett par kilo.. Är lite lättare att gå ner i vikt då man äter dessa. Kanske bara är vissa som får det utskrivet?

Hur har du det, med mens  och äl? Har ni försökt länge? Fler får gärna svara på den frågan =)
  • Laisen

Sötsug varje dagkänner även jag igen, jobbigt som fan då jag har noll självdisiplin :P.
    När jag ska till gyn nu den 4:e så ska jag höra mig för om det, vore ju helt underbart om man kunde gå ner lite och inte behöva vara sugen jämt :).

Vi började försöka i december 09, men det är svårt att försöka utan mens....till slut orkade jag inte vänta längre så bokade tid hos gyn och trodde jag skulle få något som gav mensen lite skjuts, nog fick jag provera då men jag fick även veta att jag har PCO :P.

Min gyn trodde även att det skulle kvitta om jag åt provera tre omgångar i rad, min mens skulle ändå inte komma av sig själv.

• langtanefterdig

Själv får ja inte metformin heller utskrivet av min nuvarnde gyn men ska fråga på nästa ställe :)

• Laisen

HAhaha, förlåt för att jag skrattade till, men vafan du får ju inget av din nuvarande gyn :/!!! Inte ens en handlingsplan om jag fattat det rätt?!

Svar på tråden vi unga med PCO