• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • Laisen

Nu får du allt göra så att jag kan komma in på din medlemssida snart, langtanefterdig ;P.

• langtanefterdig

oj är det blockat? haha har ingen koll trodde alla på FL kunde komma in?

Då ska jag fixa det.. dock finns det inget intressant på presentationssidan :P hehe

Jaa alltså jag försökte med min gyn att få ställa oss i kö men det var då hon blev argsint.. Eftersom spermaproverna visade på 20% o 39% får hon heller inte skriva ut pergo. Frågade rakt ut -får du inte skriva ut pergo? -Nej.
    Då hade ja lust att säga, men du ja har hittat andra som är villiga :D

Hört mkt gott om octavia men nu läste jag om nån som inte var nöjd :S Faan nästa MÅSTE liksom vara bra, orkar inte flaxa runt och låta tiden gå..

Mama mia skulle ringa imorgon men det känns som att boka in tre besök är lite väl mkt.. eller? haha...

Annars blir det en privat gyn och octavia. Min nuvarande måste väl lämna ut kopior på journalerna? De borde väl inte kunna vägra? :-O

Med min tur så blir man nojig ju :P

• langtanefterdig

Nu så Laisen är det fixat :)

• Laisen
    langtanefterdig skrev 2010-05-24 21:14:38 följande:
    oj är det blockat? haha har ingen koll trodde alla på FL kunde komma in? Då ska jag fixa det.. dock finns det inget intressant på presentationssidan :P hehe Jaa alltså jag försökte med min gyn att få ställa oss i kö men det var då hon blev argsint.. Eftersom spermaproverna visade på 20% o 39% får hon heller inte skriva ut pergo. Frågade rakt ut -får du inte skriva ut pergo? -Nej. Då hade ja lust att säga, men du ja har hittat andra som är villiga :D Hört mkt gott om octavia men nu läste jag om nån som inte var nöjd :S Faan nästa MÅSTE liksom vara bra, orkar inte flaxa runt och låta tiden gå.. Mama mia skulle ringa imorgon men det känns som att boka in tre besök är lite väl mkt.. eller? haha... Annars blir det en privat gyn och octavia. Min nuvarande måste väl lämna ut kopior på journalerna? De borde väl inte kunna vägra? :-O Med min tur så blir man nojig ju :P
    Haha okej :P.

Men hur är det annars tänkt att ni ska kunna bli med barn om ni inte får testa pergo eller IVF? Finns det något som gör spermierna och spermieproduktionen bättre?

Som jag skrev förut i något annat inlägg, man kan alltid avboka om man hittar något ställe som passar, det kostar ju lixom inget om man avbokar i tid :).

Jag vet faktiskt inte hur det är, du får ringa och höra eller skriv en tråd här och fråga :).

Måste vara skönt att ni är påväg någonstans nu istället för att bara stå och trampa och må dåligt :). 
  • langtanefterdig

När vi bytt ska jag se till att de ställer i landstingskön. Den privata ivf kliniken hade inga väntetider , kunde få tid om en vecka redan. Sommarstängt i juli var det ända, men efter det kunde ivfbehandlingen vara igång.
    De kunde även hjälpa me pergo om det skulle funka annars kör de på sprutor direkt. Men då kostar de ett par tusen varje gång så vill testa genom landstinget först. Om det nu blir så att vi måste göra ivf, hoppas jag så innerligt att vi får lån genom human finans , annars blir det snällt att vänta på kön. Klart vi kommer spara men min man är arbetslös och jag går på deltidslön ..

• langtanefterdig
    Laisen skrev 2010-05-24 21:28:15 följande:
    Haha okej :P. Men hur är det annars tänkt att ni ska kunna bli med barn om ni inte får testa pergo eller IVF? Finns det något som gör spermierna och spermieproduktionen bättre? Som jag skrev förut i något annat inlägg, man kan alltid avboka om man hittar något ställe som passar, det kostar ju lixom inget om man avbokar i tid :). Jag vet faktiskt inte hur det är, du får ringa och höra eller skriv en tråd här och fråga :). Måste vara skönt att ni är påväg någonstans nu istället för att bara stå och trampa och må dåligt :). 
    Absolut, aldrig att jag kommer vara så här godtrogen mot en läkare igen heller ..

Hon sa tom idag , eller ska ni göra spermadonation? Något min man inte vill vilket jag har full förstålse för. Själv kan jag nog tänka mig äggdonation.. men nu ska jag inte måla fan på väggen :P

Tror inte min mans spermier mår så dåligt, tror det mest beror på stress. Sen röker han tyvärr , svårt att lägga av men tror han kommer göra det om det står o väger på det
  • langtanefterdig

Beror nog på vad som är fel, en del får bättre spermier av pencillin för att de visar sig att det är någon inflammtion typ.. men har ingen aning... hoppas mannen får gå på återbesök snart så man får veta

• Laisen

Är det human finans som lånar ut just för IVF? Det har väl gått en reklam på tv om det eller har jag drömt kanske ;/.

• langtanefterdig
    Japp , på alla ställen jag kikat har det varit human finans (som verkar vara en del av Nordea)

Om vi inte får vet ja inte vad jag gör alltså..
    Förutom att vänta tills vi kommer fram i landstingskön , och spara pengar såklart :P

Här i sthlm blir det ca 55 laxar att låna.... men blir det en bebis så är det mer än värt det :D
  • Laisen

Det är ju en jävligt stor grej det handlar om så var kräsen den här gången så inte mer tid går till spillo :).

Jag kan också förstå honom :P.

Min sambo snusar ganska mkt men jag hoppas att det inte orsakar några problem för oss :/, men lite tänker man helt klart på att han kanska också borde kollas redan nu.

Svar på tråden vi unga med PCO