• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • Laisen
    langtanefterdig skrev 2010-06-10 20:08:10 följande:
    Är på mensdag fem imorgon:) så ska knapra dag fem till nio. Sen tror ja det blir sommaruppehåll också. Men är så glad för det här , skönt att nåt händer! Men du.... Då kommer vi ligga till likadant juh ;P vet iof inte hur länge han har semester men ;p
    Verkligen kul för er :). Jag har beställt hem agnus castus nu ikväll, det bör komma i början på nästa vecka...känner att jag måste försöka med något nuunder sommaren annars går jag under :(.

Om det inte funkar för er den här kuren menar du? Så får vi börja om samtidigt? :).
    Ett ägg hade vuxit pyttelite, men inte tillräckligt för att det skulle anses att enkelkuren funkat...men jag hoppas det fortsätter ta sig fast jag skulle inte ha några förhoppningar om det. 
  • Tvillingar11

Hej tjejer!

Jag brukar också ta agnus castus under uppehållen. I början var jag lite skeptisk och är det lite grann fortfarande. Varför skulle det fungera?...tänker jag. Senast vi gjorde uppehåll från andra hormonstimuleringar och jag hade några tabletter kvar i burken så gav jag det ännu en chans, i ett par veckor då. Det gav mig inte ägglossning och jag har fortfarande min jobbiga pcos, men vad som skiljde sig denna gång var att när jag tog primolut nor så dröjde det exakt tre dagar från sista tabletten tills jag fick mens. Tidigare när jag tagit primolut och provera för att framkalla mens har det minst tagit nio dagar från sista tabletten fram till mens. det behöver inte vara munkpepparn som gjort det, men det känns så lite grann. Sen har jag hört så mycket om det. Jag kommer fortsätta äta det under sommaruppehållet då vi måste ta en paus från stimulering igen

Det känns som att dem flesta i tråden tar pergotime, stämmer det? Själv sprutar jag Gonal F eftersom pergotime fungerade inte för mig, varken enkel, dubbel eller trippel dos.

• Laisen
    Tvillingar11 skrev 2010-06-11 00:11:34 följande:
    Hej tjejer!

Jag brukar också ta agnus castus under uppehållen. I början var jag lite skeptisk och är det lite grann fortfarande. Varför skulle det fungera?...tänker jag. Senast vi gjorde uppehåll från andra hormonstimuleringar och jag hade några tabletter kvar i burken så gav jag det ännu en chans, i ett par veckor då. Det gav mig inte ägglossning och jag har fortfarande min jobbiga pcos, men vad som skiljde sig denna gång var att när jag tog primolut nor så dröjde det exakt tre dagar från sista tabletten tills jag fick mens. Tidigare när jag tagit primolut och provera för att framkalla mens har det minst tagit nio dagar från sista tabletten fram till mens. det behöver inte vara munkpepparn som gjort det, men det känns så lite grann. Sen har jag hört så mycket om det. Jag kommer fortsätta äta det under sommaruppehållet då vi måste ta en paus från stimulering igen

Det känns som att dem flesta i tråden tar pergotime, stämmer det? Själv sprutar jag Gonal F eftersom pergotime fungerade inte för mig, varken enkel, dubbel eller trippel dos.
    Jag hoppas det ska funka för mig, men jag är skeptisk...har inte haft någon egen ÄL efter p-piller stop, inte efter första pergokuren heller för den delen. Du har varken egen ÄL eller mens? Visst känner man att man måste göra någonting iaf nu under det värdelösa uppehållet?

Jag fick mens 3 dagar efter sista provera tabletten, hoppas det går lika fort nästa gång :).
  • langtanefterdig

Laisen, ja precis så menade jag, skrev lite luddigt. Var så skönt att kunna få veta lite mer, tidigare har jag inte förstått vad hon sagt. Han förklarade under VUL vad som är vad , normlstora äggstockar och där e urinblåsan ja ser att du e kissnödig hahah sa han:P tkr det va lite kul iaf. Sen fanns det några pärlor men det verkade inte vara jättetydliga pco äggstockar , lät inte så på honom iaf. Tog ju blodprov förra året ett par ggr, hde haft äl en av de ggrna iaf. Det sa inte min förra gyn, känns ju ändå kul att veta att det skett nångpng åtminstone :p sen reagerade han på att ja börjat med primolut dag 14, han tyckte det var tidigt. Vilken cykeldag börjar du med provera/primolut? Ni andra får gärnna svara oxå :)

• Laisen

haha det var lite roligt sagt :P. Okej, jag har massor med äggblåsor...typ fullt :p.
    MEn va skönt för dig att du hittat någon som du trivs med :).

Hmm, jag vet inte vilken dag...jag har ju bara haft mens en gång och det var med hjälp av proveran. Och om det inte hade varit sommaruppehåll snart så skulle vi avbrytit pergon och börjat med provera direkt igår. Så cykeldag har jag ingen aning om :P. 

• langtanefterdig

Okej:) ja det känns så skönt att ha en läkare som det känns bra med! Vilken dag ska du börja med munkpepparn?

• Laisen

När jag fått hem det :P. Man kan tydligen äta det längre än till ÄL bara, så det får bli att jag tar det fram till vecka 29 när jag ska börja med proveran igen :)

• Tvillingar11
    Laisen skrev 2010-06-11 00:26:24 följande:
    Jag hoppas det ska funka för mig, men jag är skeptisk...har inte haft någon egen ÄL efter p-piller stop, inte efter första pergokuren heller för den delen. Du har varken egen ÄL eller mens? Visst känner man att man måste göra någonting iaf nu under det värdelösa uppehållet?

Jag fick mens 3 dagar efter sista provera tabletten, hoppas det går lika fort nästa gång :).
    Hoppas det fungerar! Absolut, jag skulle också ha tagit den om jag var du. Jag kanske gör det t o m, har några tabletter kvar. Jag har varken ägglossning eller mens, vilket jag ej haft sen jag slutade med p piller. Pergotime fungerade inte för mig heller, så nu sprutar jag Gonal F och det verkar fungera, men än har det inte tagit sig
  • Laisen
    Tvillingar11 skrev 2010-06-12 00:09:39 följande:
    Hoppas det fungerar! Absolut, jag skulle också ha tagit den om jag var du. Jag kanske gör det t o m, har några tabletter kvar. Jag har varken ägglossning eller mens, vilket jag ej haft sen jag slutade med p piller. Pergotime fungerade inte för mig heller, så nu sprutar jag Gonal F och det verkar fungera, men än har det inte tagit sig
    jag köpte i flytande form men har läst att en del tycker att det smakar fan :P. Hur många omgångar med sprutor har ni gjort då? Hoppas det tar sig nästa gång för er :).
Svar på tråden vi unga med PCO