• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • snuddi

Bra initiativ att starta denna tråden Valkyrie!

Kort om mig;
    20 år i juli. Väntar på att bli kallad till inom den närmsta månaden för att kolla varför jag har så oregelbunden mens. 2-3 ggr/ per år kommer den..

Längtar något så oerhört efter barn och lever med min kille sedan 4 år tillbaka. Varit utan preventivmedel sedan maj 09 och inte har det blivit något plus än.

Misstänker starkt att jag har något litet "fel" då många symtom verkar passa in.
    Intressant att se vad de säger. 

Hoppas vi blir fler i tråden!

• valkyrie

välkommern hitt Snuddis kul att du med hittade hitt hoppas på att vi blir fler.

sanske skulle ha en symtom lista ? vad tycker du?

• valkyrie
    Oregelbunden menstruation med långa intervall eller utebliven mens (gäller alla kvinnor med PCO-S)   

Infertilitet till följd av utebliven ägglossning
    Ökad tendens till acne i vuxen ålder
    Ökad behåring av manlig typ
    Tunt huvudhår hos unga kvinnor eller håravfall av manlig typ (ovanligt)
    Minskad känslighet i vävnaderna för insulin, något som kan leda till typ 2-diabetes
    Övervikt med framför allt bålfetma (midja/höft förhållandet > 0,8)
    Ätstörningar
    Godissug/sockersug, egentligen sug efter kolhydrater

är det någon mer som kommer på fler så skriv gärna in dom.
  • Jennie1987

Jag hoppar in här!
    Jag är 23 år, fick min PCO konstaterad hösten 2008.

Jag känner verkligen igen mig att inte bli tagen på allvar när man är ung...
    Jag har inte fått gehör från någon läkare jag pratat med, de ha bara antytt att jag varit så ung och inte behöver stressa med att få barn.

Jag lever sen 4 år tillsammans med min sambo, och vi har varit utan preventivmedel sen mars 2007.

Det jag kan glädja med är att allt handlar om att träffa RÄTT läkare som är beredda att hjälpa er!
    Jag har precis träffat min rätta läkare! Han tyckte inte alls att jag var för ung, han ville hjälpa mig direkt! Och det gjorde han.
    Jag har ätit min första kur med Pergotime nu, och idag när jag var på VUL var mitt ägg 12 mm stort :) Så dom närmaste dagarna borde jag ha ägglossning!

Kan säga att jag har mens max 2 gånger/år.

Det finns massor med hjälp att få, bara man träffar rätt som sagt!
    Hoppas, hoppas att ni kan få hjälp!
    Och om ni inte redan gjort det, så sök till en privat läkare!! De är oftast mer tillmötesgående!

Lycka till! :)

www.jenniiiesliv.blogg.se - Jag SKA bli mamam trots PCO!
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-04-21 21:35:37 följande:
    Jag hoppar in här! Jag är 23 år, fick min PCO konstaterad hösten 2008.Jag känner verkligen igen mig att inte bli tagen på allvar när man är ung...Jag har inte fått gehör från någon läkare jag pratat med, de ha bara antytt att jag varit så ung och inte behöver stressa med att få barn.Jag lever sen 4 år tillsammans med min sambo, och vi har varit utan preventivmedel sen mars 2007.Det jag kan glädja med är att allt handlar om att träffa RÄTT läkare som är beredda att hjälpa er! Jag har precis träffat min rätta läkare! Han tyckte inte alls att jag var för ung, han ville hjälpa mig direkt! Och det gjorde han. Jag har ätit min första kur med Pergotime nu, och idag när jag var på VUL var mitt ägg 12 mm stort :) Så dom närmaste dagarna borde jag ha ägglossning!Kan säga att jag har mens max 2 gånger/år.Det finns massor med hjälp att få, bara man träffar rätt som sagt! Hoppas, hoppas att ni kan få hjälp! Och om ni inte redan gjort det, så sök till en privat läkare!! De är oftast mer tillmötesgående!Lycka till! :)
    hej och välkommern in i gruppen.

håller hellt och hållet med dej om att det handlar om att hittar rätt läkare. och det har jag med gjort. och han har gjälpt mej jätte mycket.

äter du inte provera? så att du får regelbunden mens.

va roligt att höra att du ska ha ÄL snart.
  • snuddi

Jennie1987   hur länge tog det från stt du fick veta att du hade PCO tills du fick hjälp med pregotime?  

(om du räknar bort "dötiden" när du var hos dumma läkare)
    Alltså, hur länge tror du det normalt bör ta?

Den där dumma längtan är jobbig värre. inte ett dugg rolig någonstans.

Valkyrie; hur skriver man in sig i symtomlistan? testar, men gör jag fel så får du säga till :D

• Jennie1987
    valkyrie skrev 2010-04-21 21:39:50 följande:
    hej och välkommern in i gruppen. håller hellt och hållet med dej om att det handlar om att hittar rätt läkare. och det har jag med gjort. och han har gjälpt mej jätte mycket. äter du inte provera? så att du får regelbunden mens. va roligt att höra att du ska ha ÄL snart.
    Tack snälla!
    Jaa, visst är det så, och vad skönt att även du träffat rätt läkare!
    Vad har du fått för hjälp?
    Jag åt Provera innan jag skulle börja med Pergotime, men fick ingen mens av den, min slemhinna var så tunn, så jag "behövde" inte blöda denna gången.
    Ja, jag längtar jättemycket till en härlig ägglossning och förhoppningsvis att det ska bli befruktat såklart! :)
    www.jenniiiesliv.blogg.se - Jag SKA bli mamma trots PCO!
  • Jennie1987
    snuddi skrev 2010-04-21 21:50:32 följande:
    Jennie1987   hur länge tog det från stt du fick veta att du hade PCO tills du fick hjälp med pregotime?  (om du räknar bort "dötiden" när du var hos dumma läkare) Alltså, hur länge tror du det normalt bör ta?Den där dumma längtan är jobbig värre. inte ett dugg rolig någonstans. Valkyrie; hur skriver man in sig i symtomlistan? testar, men gör jag fel så får du säga till :D
    Oj, det tog lång tid. Jag fick veta att jag hade PCO på hösten 2008, och jag fick Pergotime nu i april 2010. Så det har tagit lång tid att träffa rätt läkare som verkligen ville hjälpa mig!
    Om jag räknar bort "dötiden" och räknar från att jag träffade denna läkaren så fick jag Provera på första besöket för att få igång en mens, som inte kom. Andra besöket fick jag Pergotime och idag på tredje besöket fick jag veta att mitt ägg växt till 12 mm :)
    Så sen jag träffade denna läkaren så har allt tagit mindre än 1 månad!
    Och så har jag väntat i flera år för att få rätt hjälp! Det är otroligt!

Har du fått nån hjälp eller kämpar du på egen hand?
    www.jenniiiesliv.blogg.se - Jag SKA bli mamma trots PCO!
  • snuddi
    Jennie1987 skrev 2010-04-21 22:04:45 följande:
    Oj, det tog lång tid. Jag fick veta att jag hade PCO på hösten 2008, och jag fick Pergotime nu i april 2010. Så det har tagit lång tid att träffa rätt läkare som verkligen ville hjälpa mig!Om jag räknar bort "dötiden" och räknar från att jag träffade denna läkaren så fick jag Provera på första besöket för att få igång en mens, som inte kom. Andra besöket fick jag Pergotime och idag på tredje besöket fick jag veta att mitt ägg växt till 12 mm :) Så sen jag träffade denna läkaren så har allt tagit mindre än 1 månad!Och så har jag väntat i flera år för att få rätt hjälp! Det är otroligt!Har du fått nån hjälp eller kämpar du på egen hand?
    Okej, det lät ju väldigt lovande! Ska lägga de medicinerna på minnet!

Jag sökte läkarvård för en annan sak för 1 månad sedan. Fick då en gynläkare som frågade ang min menscykel. När jag berättade som det var att jag fick mens senast i okt 09 och den aldrig varit regelbunden sa han att de skulle kalla mig inom 2 månader. Nu har 1 månad gått så jag väntar på kallelsen.

Hoppas verkligen att den läkare jag får tar detta på allvar. Men är en rätt bestämd tjej så går inte därifrån innan jag fått hjälp ;)
  • snuddi
    Oregelbunden menstruation med långa intervall eller utebliven mens (gäller alla kvinnor med PCO-S)
    snuddi
    Infertilitet till följd av utebliven ägglossning
    snuddi
    Ökad tendens till acne i vuxen ålder
    snuddi 
    Ökad behåring av manlig typ
    Tunt huvudhår hos unga kvinnor eller håravfall av manlig typ (ovanligt)
    Minskad känslighet i vävnaderna för insulin, något som kan leda till typ 2-diabetes
    Övervikt med framför allt bålfetma (midja/höft förhållandet > 0,8)
    snuddi -(går oerhört lätt upp men är ej överviktig)
    Ätstörningar
    Godissug/sockersug, egentligen sug efter kolhydrater
    snuddi 

10. är det någon mer som kommer på fler så skriv gärna in dom
Svar på tråden vi unga med PCO