• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Mabaja

pvms: du är INTE den enda som kämpat så du slipper känna dig ensam iaf! svamp på brösten nu i 10-11 veckor! men biter ihop så går det, :)

Prinsessa 101010, mabaja.blogspot.com
  • PåvägMotSyskon
    Bjornis skrev 2011-01-11 20:24:52 följande:
    Visst är det utmattande? Sixten hade två såna nätter för några dar sen och sen tre superbra nätter och så igår natt var han så där kinkig och orolig igen. Vi som trodde att "yes! nu så" men inte. Haha. Nu är jag nervös igen för inatt. Haha. En killkompis som var och hälsade på idag sa att så fort man tror att det är på ett visst sätt så kommer det bli annorlunda. Hehe.
    Va skönt att du har din mamma. Vi har funderat över det där här hemma, vad gör man om man inte har nån som kan avlasta? Så strongt! Vad skulle jag gjort nu om maken skulle gått tillbaka till jobbet (vilket han skulle om det inte var så att han haft jullov och nu fortf har sina 10 dar kvar)? Klart att han skulle hjälpt till ändå men nu känns det OK att väcka honom och be honom byta blöja eller att han låter mig sova och går ut med knodden till vardagsrummet och tröstar. Jag förstår inte att jag om 2 veckor ska va ensam med knodden på dagarna??? Det går ju inte! Haha. Tänk om man på det hade haft en 1,5 åring också eller nåt? Förvånad Jag hade antagligen dött av kombinerat magsår och hjärtstillestånd. Gött. Antar att man glömmer även den här tiden lika snabbt som förlossningen?!
    åh håller me dig om de du skriver.

Själv har vi en på lite mer än 3½ och en på 21 månader också... Å de blir tufft kan ja lova =/ iaf i början då de e skitjobbigt för mig (läsovan inlägg)

Nätterna känns jobbigast för mig genom amningen, då ja fått sår o kämpar me 1 bröst mest.. då 1 går bra o amma på. Ammar du något??

SÅ jag sover i största sonens säng i hans o störebrors (dem 2 äldsta) rum.. så sover de i vårat me pappan.. känns tråkigt, men då e man ostörd me allt man gör.. nu blir de pumpning för min del. Annars har ja nu i 2? eller 1 natt fått ringa/väcka honom för o komma.. o han e som en zombie, vi alla e de =/

Sköt om er. Kram
    ♥♥prins 2007♥♥Prins 2009♥♥ Prins 2011♥♥
  • PåvägMotSyskon
    Mamma till W skrev 2011-01-11 22:24:37 följande:
    pvms: du är INTE den enda som kämpat så du slipper känna dig ensam iaf! svamp på brösten nu i 10-11 veckor! men biter ihop så går det, :)
    Nej jag är förmodligen inte den enda. Men herrejävlar om ja får svära hur mitt vänstra ser ut. du skulle svimma, som ja sa till min DÅ(förl-bm) o tyckte ja vände mig helt rätt för pump.

Har du svamp som bör du nog kontakta dem, för de ska du ju inte gå dragandes med.

iaf så ska jag dit igen imorgon för o kolla amningen me lillkillen o de känns super. även om han tar fint, så e de bra att hon vill se. Sen om min rodnad på bnröstet inte va borta imorgon sa hon (på vänster sida där de e stockning) så ska vi ta prov för o se så de inte e  bakterier i såret.

De går å bita ihop en viss del, men me mitt sår, tror ingen vill se bild.. så gjorde jag de rätta för mig o mitt bröst skull..
    ♥♥prins 2007♥♥Prins 2009♥♥ Prins 2011♥♥
  • Mabaja
    PåvägMotSyskon skrev 2011-01-11 22:31:06 följande:
    Nej jag är förmodligen inte den enda. Men herrejävlar om ja får svära hur mitt vänstra ser ut. du skulle svimma, som ja sa till min DÅ(förl-bm) o tyckte ja vände mig helt rätt för pump.

Har du svamp som bör du nog kontakta dem, för de ska du ju inte gå dragandes med.

iaf så ska jag dit igen imorgon för o kolla amningen me lillkillen o de känns super. även om han tar fint, så e de bra att hon vill se. Sen om min rodnad på bnröstet inte va borta imorgon sa hon (på vänster sida där de e stockning) så ska vi ta prov för o se så de inte e  bakterier i såret.

De går å bita ihop en viss del, men me mitt sår, tror ingen vill se bild.. så gjorde jag de rätta för mig o mitt bröst skull..
    jag har behandlat det men så fort jag slutar så kommer det tillbaka. nu är det "överkomligt", kliar och flagnar så är väldigt röd! När jag var in till amningshjälpen såg det ut som bröstvårtorna skulle ramla av för var sår i skarven mellan vårta/vårtgård... plus illröd och sårig och blödde!.

Jag har gett upp nu så blir det värre så slutar jag att amma, håller det såhär så är det någorlunda... Börjar göra ont igen när jag ammar men funkar!

Så har hittills kört med vichyvatten, salva och tabletter för att läka ut min svamp, likaså lufta och använda bomull... så tror att den enda medicinen för att få det att läka ut helt är att sluta amma, men biter ihop ett tag till!
    Prinsessa 101010, mabaja.blogspot.com
  • Längtan efter liten

Hej tjejer. 3/4d gick bra igår. Nu är jag mer kär än någonsin i min lilla tjockis i magen. Ja för på viss a bilder såg han ut att må vääldigt bra. Ha ha helst på kinderna.

Längtan efter liten är stor
  • Muffe80

Godmorgon!

Min bm ville att jag skulle börja äta järntillskott även fast värdena var bra, konstigt?
    jag sa att jag inte ville det och behövde då inte göra det förrän värdena sjunker mer ...

Imorse halkade jag och nu har jag ont i huvudet, men det ska väl inte vara fara för barnet men man känner ju hur man spänner magen när man ramlar.
    Sen undrade jag om bebis tänkte komma ut imorse, fick nån jätteond sammandragning när ja duschade så jag fick sätta mig ner... läskigt var det!

I dag blir det barnvagnsshopping, Emmaljunga City Cross troligen. vi vill komma fram bra i skog och mark
    Hade det inte varit för shoppingen som måste ske idag så hade jag nog stannat hemma från jobbet, är jättehes och känner mig lite seg faktiskt. Rädd att bli sjuk...

• Odetta
    Muffe80 skrev 2011-01-11 18:56:56 följande:
    Jag var nog också A Rhd neg...
    men vet inte vad bebis har och det verkade inte om de skulle kolla det?
    Hur kollar man det?
    Det kollar dem när bebis föds Jag är Rh0- och här har det varit hälften hälften av barnen som varit neg och andra hälften pos. När dem har varit positiva så har jag fått en spruta....mer än så är det inte.

Dem kollar en ju också en extra gång under graviditeten, så det är inte så mycket "mer" att vara neg längre. Däremot är det viktigt att man vid mf också får en spruta, eftersom man vid mf ju inte vet vad barnet hade eller skulle ha. Detta för att vara på den säkra sidan att inte bilda antikroppar vid framtida graviditeter.

Så det är inget att oroa sig över.

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Pancakes
    Muffe80 skrev 2011-01-12 08:32:41 följande:
    Godmorgon!

Min bm ville att jag skulle börja äta järntillskott även fast värdena var bra, konstigt?
    jag sa att jag inte ville det och behövde då inte göra det förrän värdena sjunker mer ...

Imorse halkade jag och nu har jag ont i huvudet, men det ska väl inte vara fara för barnet men man känner ju hur man spänner magen när man ramlar.
    Sen undrade jag om bebis tänkte komma ut imorse, fick nån jätteond sammandragning när ja duschade så jag fick sätta mig ner... läskigt var det!

I dag blir det barnvagnsshopping, Emmaljunga City Cross troligen. vi vill komma fram bra i skog och mark
    Hade det inte varit för shoppingen som måste ske idag så hade jag nog stannat hemma från jobbet, är jättehes och känner mig lite seg faktiskt. Rädd att bli sjuk...
    Vad skumt..Jag tror faktiskt jag hade precis samma järnvärde som du i måndags men enligt BM skulle jag inte ta extra järntillskott. Men jag hade högt värde på nånting på F som jag inte kommer ihåg vad det var men det hade med blod och järn att göra och det var tydligen bra.

Kul med barnvagn! Har inte kollat än men precis som du vill jag ha nåt för promenader på landet eftersom vi flyttar snart. Hur är det nu...då innebär det att det blir en ganska tung och stadig vagn och inte en lätt liten cityvagn så är enkelt att gå in i bilen typ? Man skulle ju vilja ha allt liksom; stadig och rejäl men ändå lätt och smidig som tar liten plats i bakluckan. Existerar det?
  • Pancakes
    Evve81 skrev 2011-01-11 19:47:56 följande:

Härligt men lyckade UL och VUL och bm besök!!!!

Sedan undrar jag om någon har ett tips att ge mig. Jag är fruktansvärt trött på kvällarna är i v10+6 idag och jag klarar i alla fall att jobb men när jag kommer hem däckar jag i soffan och sover flera timmar. Har ju 2 barn innan och jag får jag tacka min käre make för att han sköter ALL markservice här hemma. Visst borde det bli bättre snart???? Jag äter ju postafen på morgonen men om jag inte gör det mår jag PEST och kräks så jag behöver ju dem!

Jag var precis likadan och sov verkligen i timmar efter jobbet och vad sen helt mosig hela kvällen. För mig försvann det nästan pang bom så där i vecka 12 och då blev jag jättepigg och mådde som vanligt ända fram tills nu (vecka 21). Jätteskönt men lite kusligt när man är i spökveckorna och känner nada. Men nu är jag väldigt tacksam för det när man läser om allt annat jobbigt andra är med om.

Så håll ut, det kan gå över vilken dag som helst! Se till att sova ut riktigt ordentligt på helgerna, det hjälper att klara jobbdagarna tycker jag.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma