• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • needtobreathe
    Happiness skrev 2011-01-13 22:36:40 följande:
    Ser framemot morgondagen då Lycka till med alla göromål...Det kommer bli så fint. Glöm inte att tacka lilla pappsen för hjälpen!

kan du inte försöka sova nu då? KRAM
    Haha jaa, gör det! Dags o rensa ur klädkammaren på all skit, slänga o ner i förrådet. Städa hela lägenheten o vika in kläder i garderoberna. Möblera om o se om det blir bra som jag tänkt mig ;) Puh. Men de kommer bli skönt när de är klart! :D Just nu är de väl inte direkt någe o ta kort på, haha.. grejer överallt.. typ! Men ska göra mitt bästa för o fixa allt imorn o slänga upp sen! Före och efter.. roligast så ;)

Nu är jag inte trött längre.. blä! Men ligger i sängen ändå, ska kolla nån film o somna till trorjag..
  • Bjornis

Kajsalisa: Mitt tips mot onda bröst är vetevärmare! Jag går runt med min som en snuttefilt!

• Pancakes

Åh, det är sån action i tråden. Har inte hunnit läsa ikapp riktigt.

Odd, förstod jag dig rätt att både svärmor och din egen mamma ska vara med på förlossningen??? Skönt att du fått ett tidigare datum! Snart är du där vännen!

Det där med onda bröst verkar jobbigt. Tar till mig av alla bra tips ni kommer med här!

Mallanis, min bebis är stilla jättelånga perioder ibland och blir lite ängslig hela tiden. Har inte kännt nåt alls idag än så länge. Igår var det stilla nästan hela dagen men sen blev det action på kvällen när jag traskade omkring på Bauhaus och sen på gymmet la han/hon sig på tvären och verkade protestera lite mot mitt tränande. Eller så är det välbefinnande...ingen aning. Men jag tror precis som andra säger att den har så gott om plats än så länge så den kanske är längre in i perioder och då känner man inget. Sen sover de typ 15 timmar eller nåt tror jag.

• Muffe80

Hej tjejer, är rätt glad just nu för jag fick nyss reda på att jag får föräldrapenningstillägg från mitt jobb.
    så jag vill se om ngn är matematiskt smart här inne och kan hjälpa mig och se om min uträkning på hur stort belopp det blir, verkligen stämmer?

Jag får 10 % av min lön i en stor utbetalning när bebis kommer inkl,. semesterersättning.
    säg att jag får ut 17500 kr per månad.
    Jag får dessa 10 % för de första 150 dagarna.

Vilket belopp får jag ut i maj då?

Någon mer som har hemska kramper i vaden på nätterna? I natt tror jag att sambon trodde att bebis skulle komma för jag vaknade jag skrek haha!

• Muffe80

Jag ringde bm idag och frågade om två saker, bland annat om missfall, nya barnet och rh negativ.

Jag hade ju missfall  i v 10 och bm sa att man borde gett mig en spruta redan då, vid missfallet, för att undvika att min kropp bildar antikroppar vid denna graviditet. En miss från dem.
    Dock tog de nu blodprov och det visade sig turligt nog att min kropp inte hade bildat dessa antikroppar mot barnet jag nu har i magen.

Är inte detta jättedåligt att de missar? Har inte hört talas om att de med missfall får spruta, eller att man kollar deras blod speciellt...? Jag fick inte lämna prov då i alla fall.

Vad innebär det om min kropp hade bildat antikroppar mot barnet i magen nu? Blri det skadat, eller är det så blodbyte är aktuellt?

• Odetta
    Pancakes skrev 2011-01-14 09:00:58 följande:

Åh, det är sån action i tråden. Har inte hunnit läsa ikapp riktigt.

Odd, förstod jag dig rätt att både svärmor och din egen mamma ska vara med på förlossningen??? Skönt att du fått ett tidigare datum! Snart är du där vännen!

Det där med onda bröst verkar jobbigt. Tar till mig av alla bra tips ni kommer med här!

Mallanis, min bebis är stilla jättelånga perioder ibland och blir lite ängslig hela tiden. Har inte kännt nåt alls idag än så länge. Igår var det stilla nästan hela dagen men sen blev det action på kvällen när jag traskade omkring på Bauhaus och sen på gymmet la han/hon sig på tvären och verkade protestera lite mot mitt tränande. Eller så är det välbefinnande...ingen aning. Men jag tror precis som andra säger att den har så gott om plats än så länge så den kanske är längre in i perioder och då känner man inget. Sen sover de typ 15 timmar eller nåt tror jag.

Nä, min mamma ska vara med och svärmor ska passa vår lilleman
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    Muffe80 skrev 2011-01-14 10:25:50 följande:
    Jag ringde bm idag och frågade om två saker, bland annat om missfall, nya barnet och rh negativ.

Jag hade ju missfall  i v 10 och bm sa att man borde gett mig en spruta redan då, vid missfallet, för att undvika att min kropp bildar antikroppar vid denna graviditet. En miss från dem.
    Dock tog de nu blodprov och det visade sig turligt nog att min kropp inte hade bildat dessa antikroppar mot barnet jag nu har i magen.

Är inte detta jättedåligt att de missar? Har inte hört talas om att de med missfall får spruta, eller att man kollar deras blod speciellt...? Jag fick inte lämna prov då i alla fall.

Vad innebär det om min kropp hade bildat antikroppar mot barnet i magen nu? Blri det skadat, eller är det så blodbyte är aktuellt?
    Hade du börjat bilda antikroppar hade dem hållt extra koll på dig och bebis och så hade det, om det vill sig illa, varit aktuellt med blodbyte, ja.

Visst är det dummt att dem missar sånna viktiga saker? Jag har ju vetat att jag är RHneg så jag har alltid sagt till....men det är störande att man som patient ska ha mer koll än dem som behandlar en och som ska vara dem som kan ämnet liksom.

Men nu kan du slappna av tycker jag. Det är verkligen inget konstigt med att vara RHneg. Dem kommer göra en ny blodgruppering på dig mot slutet av graviditeten och troligtvis kommer den se bra ut också. Sedan när bebis föds så kollar dem vilken blodgrupp bebis har och är bebis pos så får du innom 72 timmar efter förlossningen en spruta och är bebis som dig neg så slipper du sprutan (den ges i skinkan). Sedan är det inget mer

Just det....angående kramp i benen. Då saknar du lite magnesium....ät bananer eller magnesiumtillskott (finns på apoteket) så kommer kramperna försvinna

*kramkram*
  • Odetta

Nu ska jag iväg till BM...syns i eftermiddag/kväll!

*kramisar*

• Pancakes
    Odetta skrev 2011-01-14 10:36:43 följande:
    Nä, min mamma ska vara med och svärmor ska passa vår lilleman
    Hehe, jag tänkte väl. Inte många som skulle vilja ha med svärmor på förlossningen liksom. Tänker på Solsidan och sista avsnittet när bebisen föds och svärmor kommer in på rummet och vill vara med och har med sig passerad kalops till henne. Haha, det är så himla roligt :)
  • Odetta
    Pancakes skrev 2011-01-14 10:45:28 följande:
    Hehe, jag tänkte väl. Inte många som skulle vilja ha med svärmor på förlossningen liksom. Tänker på Solsidan och sista avsnittet när bebisen föds och svärmor kommer in på rummet och vill vara med och har med sig passerad kalops till henne. Haha, det är så himla roligt :)
    Ja, solsidan är hysterisk!

Jag skulle faktiskt inte ha nått emot att ha med henne...frågade mannen min om han denna förlossning vill att hon ska vara med eller om han hellre har med min mamma...han valde min mamma
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma