• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Muffe80

Ha, vad bra att höra. Man litar ju egentligen på sin bm, men mitt förnuft säger att det inte är bra att äta tabletter om man inte behöver.
    Det känns bättre att försöka få i sig det natuligt.
    Nu har ju mitt bldovärde sjunkit från 140 till 128 och kanske fortsätter sjunka, men det är ju först DÅ som man borde ta tablett ju.... Galet!

För vad kan hända om det helt plötsligt nu blir för lågt? Det drabbar väl mest mig och inte bebisen?

• färnik
    Muffe80 skrev 2011-01-14 16:19:35 följande:
    För vad kan hända om det helt plötsligt nu blir för lågt? Det drabbar väl mest mig och inte bebisen?
    Det händer ingenting, kanske blir du lite trött. Först när HB är riktigt lågt, typ en bit under 100, brukar det anses som viktigt att få det höjt. Med första barnet låg jag strax under 100 hela tiden, kunde inte äta järn, och visst var jag lite trött och kanske lite blek, men mer var det inte...
  • Mabaja

jag slutade äta järntabletter när mitt hb var uppe på 110... :) Visst var jag lite trött men då var jag "normaltrött"... Så jag skulle inte oroa mig om jag var dig Muffe!

Prinsessa 101010, mabaja.blogspot.com
  • acure
    Muffe80 skrev 2011-01-14 16:19:35 följande:
    Ha, vad bra att höra. Man litar ju egentligen på sin bm, men mitt förnuft säger att det inte är bra att äta tabletter om man inte behöver.
    Det känns bättre att försöka få i sig det natuligt.
    Nu har ju mitt bldovärde sjunkit från 140 till 128 och kanske fortsätter sjunka, men det är ju först DÅ som man borde ta tablett ju.... Galet!

128 är ju jättebra! Konstigt att hon ville att du skulle äta 4 tabletter om dagen. Jag behöver bara äta en tablett om dagen och då brukar mitt värde ligga runt 100. Det är ju bättre om de håller koll på värdet och sen börjar du äta tabletter OM du behöver. Rigga upp med blodpudding och broccoli  (om du äter sånt) istället medan värdena är så bra. Själv är jag vegetarian (med undantag för fisk) så jag måste i stort sett ta tabletter då jag inte får upp värdet tillräckligt genom kosten. 
  • acure
    mallanis skrev 2011-01-14 14:52:47 följande:
    du med, =) vi är tom några i tråden som har det! Fast läste idag att ca 1 milj svenskar har RLL.... Prova mjölken tycker det hjälper!

Ja jag funderar på att ta järntabletterna på em någon gång man ska ju helst inte ta dem i samband med mat och inte med mjölk och så dricker jag ett stort glas juice (c-vitaminen) som ska göra att järn upptaget blir optimalt.
    Duktig du är som tar tabletten utan mat. Jag blir helt förstörd i magen om jag gör det. Försöker dock att inte dricka mjölk till lunchen utan ett glas juice istället så hoppas jag att nånting blir rätt ändå. haha
  • maria204
    Odetta skrev 2011-01-14 15:24:34 följande:
    Förresten...en annan rolig sak med mitt BM besök. BM berättade att när man går in i datorn och tittar på min journal, då står det "TV-Mamma" som en notice till förlossningen....så jag hamnar i rätt rum (de har ju riggat speciella rum med kameror och så) Hahahaha....TV-MAMMA
    Jag ser fram emot programmet! När börjar de sända? Jag har sett reklamen som du länkade till och letade febrilt efter BM som förlöste min minsting. Jag såg henne inte

• rontgensyrran
    Bjornis skrev 2011-01-11 20:24:52 följande:
    Visst är det utmattande? Sixten hade två såna nätter för några dar sen och sen tre superbra nätter och så igår natt var han så där kinkig och orolig igen. Vi som trodde att "yes! nu så" men inte. Haha. Nu är jag nervös igen för inatt. Haha. En killkompis som var och hälsade på idag sa att så fort man tror att det är på ett visst sätt så kommer det bli annorlunda. Hehe.
    Va skönt att du har din mamma. Vi har funderat över det där här hemma, vad gör man om man inte har nån som kan avlasta? Så strongt! Vad skulle jag gjort nu om maken skulle gått tillbaka till jobbet (vilket han skulle om det inte var så att han haft jullov och nu fortf har sina 10 dar kvar)? Klart att han skulle hjälpt till ändå men nu känns det OK att väcka honom och be honom byta blöja eller att han låter mig sova och går ut med knodden till vardagsrummet och tröstar. Jag förstår inte att jag om 2 veckor ska va ensam med knodden på dagarna??? Det går ju inte! Haha. Tänk om man på det hade haft en 1,5 åring också eller nåt? Förvånad Jag hade antagligen dött av kombinerat magsår och hjärtstillestånd. Gött. Antar att man glömmer även den här tiden lika snabbt som förlossningen?!
    Verkligen! Var hos bvc ssk igår och hon sa då att hon tycker att det låter som kolik :/ Hon är helt utom sig på kvällarna och spänner sig som bara den. Och inte nog med det så har hon inte gått upp tillräckligt så troligtvis har min mjölk börjat sina efter min maginfluensa som jag åkte på. Så nu är det intensiv amning som gäller, dvs varannan timme dygnet om i 3 dagar. Miniform droppar innan varje amning. Sempermagdroppar och spädbarnsmassage vid blöjbyte. Så här är det high life! Och kommer mjölken till igen och hon fortfarande har ont så blir det att jag ska äta en komjölksfrikost! Kommer inte mjölken till blir det ersättning som jag fått recept på från apoteket som också är mjölkfritt.

Så vi får se vad som händer. Förhoppningsvis är det nåt övergående. :/
  • Mabaja

Måste bara få säga en rolig grej från middagens samtal...

Jag "åååh vad det är jobbigt med denna förbannade halsbränna"

min man: "men du är väl gravid igen"

Jag: "men det går ju inte, jag har inte haft mens, jag är inte trött, jag mår inte illa eller nåt sånt"

min man: "nej men det är ju för att du är så van så du känner inte"..

Prinsessa 101010, mabaja.blogspot.com
  • Happiness
    rontgen: Jag vet att min son kunde vara väldigt lessen efteramning. Gav också minifom...Han låg hos mig i sängen på nätterna och ammade. Jag var för trött och slut för att studsa upp och ner. Han sög konstant. Stor kille med stort sug och mat behov.

Kom på att han inte fick rapat ordentligt när vi ammade på natten. Bara lite men sen förstod jag att det verkligen skulle komma avgrundsvrål ...Klart att han fick ont i magen. Så efter det var jag tvungen efter varje måltid ställa mig och han upp i lodrätt läge och eftr det mådde han mycket bättre.

Kommer inte riktigt ihåg men finns det inte andra livsmedel som kan påverka mjölken så bebisen får ont i magen. Komjölk...men det finns fler grejer.

*KRAM*
  • Happiness
    BEV-GUMMAN.......Längtar efter att du ska höra av dig i tråden Så spänd på hur allt har gått med dig och din knodd Skriv,skriv,skriv

Sofy: Hur har det gått idag. Har det blivit någon extreme homemakeover?
    Spänd på bilderna.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma