• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Muffe80

"föräldrapenningstillägget utges för så många kalenderdagar som föräldraledigheten omfattar, maximalt 90 dagar"
    Så står det i en gammal skrift från 2004 som jag hittade på jobbet. 90 dagar verkar nu blvit 150 dagar och det är ju bra men jag förstår inte om det blir arbetsdagar eller vanliga dagar....

• acure
    mallanis skrev 2011-01-14 10:52:14 följande:
    kass på matte så där kan (orkar ;) ) jag inte hjälpa dig! ;)
    Vad det gäller vaderna så har jag också kramper och ett tips på att dricka ett stort glas mjölk innan man går och lägger sig! Kan tyda på kalkbrist och tydligen kan det även lätta på dem som har "restlest legs" (har lite känningar av det också) med att dricka mjölk , jag tyckte det funkar ganska bra men tyvärr så brukar jag ta järntabletterna  (om magen är ok) på kvällen när jag går och lägger mig och till dem ska man inte dricka mjölk! Så just nu väljer jag mellan restlest legs och järntabletterna...

När tar ni andra järntabletterna?
    Jag tar mina järntabletter till lunchen då jag tar annan medicin till natten, gillar inte att blanda tabletter. Tidigare tog jag järn på morgonen men då mådde jag så fruktansvärt illa under förmiddagen så jag knappt kunde jobba. Det funkar kanonbra att ta dem till lunchen då jag som regel äter en större portion mat då.

Har också problem med RLS på nätterna, jag blir vansinnig, måste prova mjölktricket. Eller har jag redan gjort det kanske? Igår kväll sent åt jag nämnligen en smörgås med mjölk till och inatt har jag sovit förvånandsvärt bra, kanske var det just mjölken? Vore skönt för den här sömnbristen RLSen medför gör mig galen. 
  • mallanis
    acure skrev 2011-01-14 14:42:49 följande:
    Jag tar mina järntabletter till lunchen då jag tar annan medicin till natten, gillar inte att blanda tabletter. Tidigare tog jag järn på morgonen men då mådde jag så fruktansvärt illa under förmiddagen så jag knappt kunde jobba. Det funkar kanonbra att ta dem till lunchen då jag som regel äter en större portion mat då.

Har också problem med RLS på nätterna, jag blir vansinnig, måste prova mjölktricket. Eller har jag redan gjort det kanske? Igår kväll sent åt jag nämnligen en smörgås med mjölk till och inatt har jag sovit förvånandsvärt bra, kanske var det just mjölken? Vore skönt för den här sömnbristen RLSen medför gör mig galen. 
    du med, =) vi är tom några i tråden som har det! Fast läste idag att ca 1 milj svenskar har RLL.... Prova mjölken tycker det hjälper!

Ja jag funderar på att ta järntabletterna på em någon gång man ska ju helst inte ta dem i samband med mat och inte med mjölk och så dricker jag ett stort glas juice (c-vitaminen) som ska göra att järn upptaget blir optimalt.
    Tredje gången gillt!?
  • Odetta

Hemma igen från SISTA BM besöket

v36+2

vikt: 94 kg
    bt: 125/75
    hb: 123
    glukos: 3.8
    sf: 37cm
    bebis: rörlig
    hjärtat: 140

Så med andra ord perfekta värden. Ja förutom mitt låga blodsocker...när BM såg det sa hon "du ska nog gå äta lunch nu" Hon kände och klämde på magen och höll med om att det nästa vecka nog inte kommer vara en pyttebebis som föds, och det känns bra att inte vräka en mini. Mitt hb hade gått upp igen precis som jag misstänkte. Jag kom ju på varför det sjönk...åt ju gaviscon som godis nästan. Men det har jag slutat med och äter nu enbart till natten och se där, mitt järnvärde blev bra

Så, 6 dagar kvar då *woohoo*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • airamanna
    Muffe80 skrev 2011-01-14 13:35:46 följande:
    "föräldrapenningstillägget utges för så många kalenderdagar som föräldraledigheten omfattar, maximalt 90 dagar"
    Så står det i en gammal skrift från 2004 som jag hittade på jobbet. 90 dagar verkar nu blvit 150 dagar och det är ju bra men jag förstår inte om det blir arbetsdagar eller vanliga dagar....
    står det kalenderdagar är det nog inräknat helger också, så skulle jag tolka det. men vilket som så blir det minst nästan 9 000 och om du har tur nästan 12 000, båda är ju rätt trevligt :)

• Odetta

Förresten...en annan rolig sak med mitt BM besök. BM berättade att när man går in i datorn och tittar på min journal, då står det "TV-Mamma" som en notice till förlossningen....så jag hamnar i rätt rum (de har ju riggat speciella rum med kameror och så) Hahahaha....TV-MAMMA

• Muffe80

Det är jättetrevliga summor som jag faktiskt inte hade räknat med alls Trodde inte mitt företag hade det!

Mitt blodvärde var 128 sist, skulle ni äta järntablett då? Min bm tyckte man kunde göra det i förebyggande syfte men jag tackade nej och hon sa att det gick bra tills nästa gång Varför äta ngt om värdet är OK?

• Pancakes
    Muffe80 skrev 2011-01-14 15:35:41 följande:
    Mitt blodvärde var 128 sist, skulle ni äta järntablett då? Min bm tyckte man kunde göra det i förebyggande syfte men jag tackade nej och hon sa att det gick bra tills nästa gång Varför äta ngt om värdet är OK?
    Ja, skumt. Jag hade ju samma värde men BM sa ingenting om det till mig. Avvakta till nästa gång och se om det är någon förändring kanske?
  • Muffe80

Ja jag tänker avvakta, det var det som bm sa efter ett tag också när jag erkände att jag har svårt att svälja tabletter. Dessutom ville hon att jag skulle ta 4 st per dag!!! När värdet itne ens är kasst.... Nej nej...

• Odetta
    Muffe80 skrev 2011-01-14 15:35:41 följande:
    Det är jättetrevliga summor som jag faktiskt inte hade räknat med alls Trodde inte mitt företag hade det!

Du ska absolut inte äta järn när ditt värde är så bra...för högt hb är INTE bra! Och tyvärr är detta också en sådan sak som många BM inte är uppmärksamma eller utbildade i. Men högt hb (kring 146 och uppåt) anses som farligt för gravida för det ökar risken för blodproppar i moderkakan.

Så nej nej nej...ät inget järn, ditt hb är jätte bra!

*kram*
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma