• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • mallanis
    Muffe80 skrev 2011-01-14 09:50:05 följande:
    Hej tjejer, är rätt glad just nu för jag fick nyss reda på att jag får föräldrapenningstillägg från mitt jobb.
    så jag vill se om ngn är matematiskt smart här inne och kan hjälpa mig och se om min uträkning på hur stort belopp det blir, verkligen stämmer?

Jag får 10 % av min lön i en stor utbetalning när bebis kommer inkl,. semesterersättning.
    säg att jag får ut 17500 kr per månad.
    Jag får dessa 10 % för de första 150 dagarna.

Vilket belopp får jag ut i maj då?

Någon mer som har hemska kramper i vaden på nätterna? I natt tror jag att sambon trodde att bebis skulle komma för jag vaknade jag skrek haha!
    kass på matte så där kan (orkar ;) ) jag inte hjälpa dig! ;)
    Vad det gäller vaderna så har jag också kramper och ett tips på att dricka ett stort glas mjölk innan man går och lägger sig! Kan tyda på kalkbrist och tydligen kan det även lätta på dem som har "restlest legs" (har lite känningar av det också) med att dricka mjölk , jag tyckte det funkar ganska bra men tyvärr så brukar jag ta järntabletterna  (om magen är ok) på kvällen när jag går och lägger mig och till dem ska man inte dricka mjölk! Så just nu väljer jag mellan restlest legs och järntabletterna...

När tar ni andra järntabletterna?
    Tredje gången gillt!?
  • Pancakes
    Odetta skrev 2011-01-14 10:49:14 följande:
    Ja, solsidan är hysterisk!

Jag skulle faktiskt inte ha nått emot att ha med henne...frågade mannen min om han denna förlossning vill att hon ska vara med eller om han hellre har med min mamma...han valde min mamma
    Wow, vad coola ni är! För mig är det fullkomligt otänkbart med någon annan i rummet överhuvudtaget, framför allt svärmor även om hon är supergullig. Men ni har ju filmteam och allt till och med så ni är nog inte lika lättgenerade som jag :)

Jäklar, det är ju snart dags för dig! Vad spännande!!! Jag har lååååång tid kvar.
  • Muffe80

Jag har restless legs också, men det är nästan lite bättre nu som gravid (ngt positivt haha) kanske är för att jag dricker massa mjölk nu

Hoppas ngn orkar hjälpa mig med räkningen.... jag får det till en summa som jag tror är för bra för att vara sann

• airamanna
    Muffe80 skrev 2011-01-14 09:50:05 följande:
    Hej tjejer, är rätt glad just nu för jag fick nyss reda på att jag får föräldrapenningstillägg från mitt jobb.
    så jag vill se om ngn är matematiskt smart här inne och kan hjälpa mig och se om min uträkning på hur stort belopp det blir, verkligen stämmer?

Jag får 10 % av min lön i en stor utbetalning när bebis kommer inkl,. semesterersättning.
    säg att jag får ut 17500 kr per månad.
    Jag får dessa 10 % för de första 150 dagarna.

Vilket belopp får jag ut i maj då?

Någon mer som har hemska kramper i vaden på nätterna? I natt tror jag att sambon trodde att bebis skulle komma för jag vaknade jag skrek haha!
    om jag fattat rätt, 10 % av 5 månadslöner a´ 17 500, borde ge 17 500 * 5 * 0,1 = 8750
  • 3 barns mamma84
    Odetta skrev 2011-01-13 22:50:19 följande:
    Vart har du ont gumman?
    Jag har fått en vatten bubbla (Stor) på min Lilltå och svullnat till som fasiken .. det är som trummor i lilltån
    Fick igår och tog sönder med nål tog ut vattnet o la plåster men på eftermiddagen hade nytt vatten vätska kommit och bubblan blivit större så nu gör jag  ...
    Låter den bara va så den själv går sönder .
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3 barns mamma84

Hade 5 veckors läkar kontroll med Elias och jag gick dit iaf ont som fan i sitt ben men vadå ett barn är viktigare !!
    Han har fått torsk i sin mun men det tar jag bort med ramlösa bara och kokar napparna och flaskorna och ser till att jag inte får det i min vårta haha
    Han växer som OGRÄS !!!

8 dec födde vikt 4150g och 51cm
    12 dec 4000g
    5 Jan 4300g och 53cm
    14 jan 4660g och 58cm !!

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • mallanis
    Muffe80 skrev 2011-01-14 11:25:27 följande:
    Jag har restless legs också, men det är nästan lite bättre nu som gravid (ngt positivt haha) kanske är för att jag dricker massa mjölk nu

Hoppas ngn orkar hjälpa mig med räkningen.... jag får det till en summa som jag tror är för bra för att vara sann
    Det borde ju bli en nätt liten summa iaf första månaden då ;) får man altså de 10% i klumpsumma?
    Började räkna men sen såg jag att du skulle få för 150 dagar och inte på månad  som din månadslön var på så då brakade min hjärna ;) hhaha näe men koncentrationen på en fredag är ju inte den bästa....

men det borde väll bli ca 6 månader (1750kr  i månaden)  och 10.000 drygt (men räknar man på brutto eller nettolönen?) är det på brutto blir det ju mer!  sen + föräldra penning på 80% av bruttolönen ....?
    Tredje gången gillt!?
  • Muffe80
    airamanna skrev 2011-01-14 11:41:06 följande:
    om jag fattat rätt, 10 % av 5 månadslöner a´ 17 500, borde ge 17 500 * 5 * 0,1 = 8750
    kanske blir så!?
    sambon räknade på det och menade att antalet dagar (150) skulle vara de arbetade dagarna per månad men vet inte om jag håller med. Då fick vi det till ca 12.000 kr istället. 17500 kr/22 arbetade dagar per månad ger ca 800 kr per dag. 800 * 150 = 120 000 kr och 10 % på det är ca 12,000 kr.

Men jag tror nog mer ditt alternativ är rätt tänkt.
  • Längtan efter liten
    Muffe80 skrev 2011-01-14 10:25:50 följande:
    Jag ringde bm idag och frågade om två saker, bland annat om missfall, nya barnet och rh negativ.

Jag hade ju missfall  i v 10 och bm sa att man borde gett mig en spruta redan då, vid missfallet, för att undvika att min kropp bildar antikroppar vid denna graviditet. En miss från dem.
    Dock tog de nu blodprov och det visade sig turligt nog att min kropp inte hade bildat dessa antikroppar mot barnet jag nu har i magen.

Är inte detta jättedåligt att de missar? Har inte hört talas om att de med missfall får spruta, eller att man kollar deras blod speciellt...? Jag fick inte lämna prov då i alla fall.

Vad innebär det om min kropp hade bildat antikroppar mot barnet i magen nu? Blri det skadat, eller är det så blodbyte är aktuellt?
    när jag födde dottern fick jag en spruta och även vid mitt missed abort i vecka 10 fick jag en spruta efter skrapningen.

det kan vaa skadligt för barnet om ditt blod bildar antikroppar. då kan man få byta blod vad jag hört... men nu var det ju inte så i ditt fall, så var glad. men försök att vara uppmärksam på det när du föder ditt barn, då ska du ha spruta.
    Längtan efter liten är stor
  • airamanna
    Muffe80 skrev 2011-01-14 11:47:38 följande:
    kanske blir så!?
    sambon räknade på det och menade att antalet dagar (150) skulle vara de arbetade dagarna per månad men vet inte om jag håller med. Då fick vi det till ca 12.000 kr istället. 17500 kr/22 arbetade dagar per månad ger ca 800 kr per dag. 800 * 150 = 120 000 kr och 10 % på det är ca 12,000 kr.

Men jag tror nog mer ditt alternativ är rätt tänkt.
    fast är det arbetsdagar så blir det ju mer, jag tänkte hela månader.... verkar väl egentligen mer rimligt med arbetsdagar... och då stämmer det att det blir ca 12 000 kr.

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma