• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • rontgensyrran
    Happiness skrev 2011-01-14 22:19:01 följande:
    rontgen: Jag vet att min son kunde vara väldigt lessen efteramning. Gav också minifom...Han låg hos mig i sängen på nätterna och ammade. Jag var för trött och slut för att studsa upp och ner. Han sög konstant. Stor kille med stort sug och mat behov.

Kom på att han inte fick rapat ordentligt när vi ammade på natten. Bara lite men sen förstod jag att det verkligen skulle komma avgrundsvrål ...Klart att han fick ont i magen. Så efter det var jag tvungen efter varje måltid ställa mig och han upp i lodrätt läge och eftr det mådde han mycket bättre.

Kommer inte riktigt ihåg men finns det inte andra livsmedel som kan påverka mjölken så bebisen får ont i magen. Komjölk...men det finns fler grejer.

*KRAM*
    Jodå finns en hel massa annat som också påverkar clementiner, äpplen, jordgubbar, lök, bönor, broccoli , choklad och en hel massa mer. Jag försöker även på nätterna att rapa henne tillräckligt men inget hjälper. Nätterna är väl okej när hon väl har somnat och man väcker och ammar. Kvällarna och tidig natt är då skriken är som värst. Jag hoppas innerligen att det nåt övergående...är sjukt jobbigt. Skrikig bebis som är så hjärtskärande samt intensivamning och sen dessutom ev plocka bort alla komjölksprodukter ur min kost, dvs min choklad ryker :( Tack för kramen den behövs.
  • Happiness
    ODD: Grattis till kort-datum....och fina siffror! Ser du ljuset i tunneln?

Ego: Har varit extremt trött idag. Typ trött gråtfärdig! Vet inte vad det är som tagit så på krafterna....antagligen att jag fått en sak till att tänka på och ta hänsyn till. Grav.diabetesen...

Var på spec.dagvården idag och jag vet inte men ALLT bara korvade ihop sig. Först var jag försenad och fick köra som en dåre. Sen stod det att mötet skulle vara 2timmar och så länge sa jag direkt att det kan jag inte stanna för jag var tvungen att i ilfart hämta min son från fritids och köra honom till tennisen.

Allt kan ju inte bara stanna upp och haverera bara för att jag är gravid. Det finns andra saker att ta hänsyn till också....ja ja betalningen blir en fin liten flicka. Men hålla på att stressa runt så här är inte bra. Kroppen har sagt ifrån idag. Ont lite här och var och helt slut.

I vilket fall....testade att sticka mig själv i fingert och fick instruktioner på hur jag ska göra med maskinen. 6 gånger per dag. Får se om jag ställer upp på detta . Har stuckit mig själv 4 gånger idag och nej det gör inte ont men det är ett jädra meck. Blodsockret har legat väldigt lågt, så jag funderar om min BM har mätt helt galet.

Sen gav en annan BM kost råd. Och mycket riktigt....detta är är kusligt nära en diet. All mjölk ska bort. Inga flingor. Bara det allra mörkaste grovaste bröd. Massor av proteiner självklart och vid varje måltid halva tallriken med sallad. 2 frukter gick bra gröna. Osvosvosv

En sak som störde mig var att de inte hade läst min journal innan......hoppas att det inte händer vid förlossningen. Men det får man säkert räkna med. Så så fort jag kommer in och till varje BM jag möter ska jag bara säga: "hej, har du läst min journal" Har de inte de så kan de lika gärna gå.

Ja som ni märker är jag lite pissed off. Men på det stora hela så gick det bra.Men det märktes ju att de inte hade järnkoll på kost och det stör mig. Kollade dem lite genom att säga ja men då är väl det bra att jag tar bort alla kolhydrater typ ris, potatis, pasta och bara äter proteiner. Ja men det är ju jätte bra sa de. Haha ja med det totala energi intaget skulle det innebära en viktnedgång. Och det absolut värsta man kan göra när man väntar barn är att banta liksom.

Får se hur jag lägger upp det hela...men man ska gå upp i vikt när man är gravid. Det är liksom hela pointen.
    Hon sa iallafall att hypotyreos och gravdiabetes hänger ihop.

För att inte bli fullständigt uppslukad av mattänk (vilket jag har extremt lätt för att hamna i ) så ska jag ta det lugnt nu och komma på en strategi som funkar. 3 huvudmål där jag mäter blodet i fingret före och 1,5 timme efter sen 2 stycken mellanmål.... Köra avocado och keso...Jag har bantat och strulat med min stackars kropp så tål inte längre räkor,tonfisk och ägg är på gränsen...Kyckling går fortfarande bra och nötkött.

Ja ni hör hur förbenat trött jag är på kost......risken är överhängande att jag blir fanatisk. Knappar som man inte ska väcka till liv eller trycka på.

Sen sa hon att bebisen kan ha väldigt låga blodsockervärden vid födseln och därför måste de sticka barnet. Herregud vad slutar det liksom.....nej dett akänns inte bra. Det var på vippen att jag tackade nej till PUK provet på sonen dels för att tanken av hans DNA finns förvarat till forskning var olustig och dels för att jag tycker bara tanken på att sticka en bebis är outhärdlig. Många tackar nej till K-vitamin sprutan...och jag får se om vi tar den.

Ska läsa på mer om den då ny forskning kring det framkommit. Sen avnavling har vi iallafall bestämt oss för .

*KRAM*
  • Happiness
    rontgensyrran skrev 2011-01-14 22:25:54 följande:
    Jodå finns en hel massa annat som också påverkar clementiner, äpplen, jordgubbar, lök, bönor, broccoli , choklad och en hel massa mer. Jag försöker även på nätterna att rapa henne tillräckligt men inget hjälper. Nätterna är väl okej när hon väl har somnat och man väcker och ammar. Kvällarna och tidig natt är då skriken är som värst. Jag hoppas innerligen att det nåt övergående...är sjukt jobbigt. Skrikig bebis som är så hjärtskärande samt intensivamning och sen dessutom ev plocka bort alla komjölksprodukter ur min kost, dvs min choklad ryker :( Tack för kramen den behövs.
    Ja då är vi två om att ta bort det. Fast jag får ta youghurt alltid något Håller med dig. Det roliga i livet är choklad. Center är min favorit men det är ett minna blått. BM sa att det från och med nu är 70 procentugt som gäller. HAha och jag som tycker den smakar så beskt och äckligt.

Tycker du gör helt rätt som ammar oftare. Många bebisar skriker och skriker för att de är lite småhungriga. Ammade nog sonen varje timme när han var nyfödd. På med värme på tuttarna drick mycket vatten. Ät ordentligt och sitt ner i soffan och amma järnet. Låt henne ta bösten så ofta hon vill. Erbjud hela tiden, rapa och låt henne sova i din famn. Tills hon vaknar och vill suga igen. Testa någon dag och se om det hjälper. En bebis kan aldrig amma för mycket men skulle det vara kolik ja det verkar ju bara så jobbigt. Hoppas verkligen inte det. Skönt att din mamma finns hos dig....

Hoppas din lilla skrutta slutar att vara ledsen snart

*KRAMAR TILL ER*
  • Odetta

sötaste Happi, vilken dag du har haft! *kramar om*

Jag tror att det känns extra jobbigt för det är ju en flodvåg av information du försöker att ta in, men jag tror att maten och sticken kommer falla sig naturligt bara innom någon vecka. du verkar ju dessutom inte ha så grav diabetes eftersom du inte fått några direkta känningar eller så...så det kommer att gå bra vännen!

Och att dem ska sticka lilla Sofia är ju inte kul, men det sticket kommer vara precis som nr du sticker dig själv och kommer altsp inte att kännas för henne. Och har hon lågt blodsocker så ger dem nog henne lite sockerlösning (det gör dem ju också vid PKU provet) och då blir hon en glaaaaad bebis. Dem ÄLSKAR den där sockerlösningen

Massor med kramar till dig vännen. Det ÄR jobbigt nu och jag förstår det, men det kommer att bli bra i slutändan! Dessutom...vilket försprång du kommer att ha med att gå ner alla gravidkilon sedan när du är expert på att äta rätt redan...fusk ju

*bamsekram*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • needtobreathe
    Happi;

Jaa de blev de faktiskt! Dock inte full makeover, min rygg pajade och jag fick jättemycke onda SD, så fick lugna ner mig o ta de värsta. Fortsätter i helgen med att rensa o fixa ännu mer, men de blev iallafall ok, och jag tog bilder ändå ;) Lägger in dom i min blogg under morgondagen, innan eftermiddan! :) Promise.

Kom nyss hem, varit iväg me killen hela kvällen, träffat vänner o käkat, puh! Nu - sängen!

Ps.

Läser igenom tråden imorn tjejer.. orkar inte nu, helt schlutt!
  • mallanis

Hjälp tjejer!

Nu är jag inne på dygn två utan att känna bebissparkar!!! Är det verkligen normalt, jag försöker buffa och puffa men ingen respons =(  förra veckan var jag så säker på att jag kände rejäla sparkar men nu...... är ju i vecka 20 och borde känna bebis ännu mer..... nu börjar jag verkligen bli orolig!!! Gråter

Tredje gången gillt!?
  • needtobreathe
    mallanis skrev 2011-01-15 09:53:51 följande:
    Hjälp tjejer!

Nu är jag inne på dygn två utan att känna bebissparkar!!! Är det verkligen normalt, jag försöker buffa och puffa men ingen respons =(  förra veckan var jag så säker på att jag kände rejäla sparkar men nu...... är ju i vecka 20 och borde känna bebis ännu mer..... nu börjar jag verkligen bli orolig!!! Gråter
    H*n ligger nog o sparkar mot ryggen, dom är väldigt små o har vääldigt mycke plats fortfarande, så de är nog ingen fara alls! Jag har varit inne för de också nåra ggr och nu senast hade han så mycke fostervatten så han inte "nådde upp" till min mage. Då är jag ändå i v 27 nu, (igår).

Vissa känner inte ens första sparkarna osv förrän runt 22-24.

Kram!
  • needtobreathe
    Mallanis;

Min grabb därinne är envis.. jag kan buffa REJÄLT, men vill han inte vakna då skiter han fullständigt i allt jag gör, vare sig ja hoppar runt, dricker iskallt, buffar eller så ;) Han har en egen vilja o vaknar när han har lust.. haha! I vecka 23 gick jag nästan 1 v utan o känna av honom.. men han e livs levande därinne. Förstår oron men de är ingen fara. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma