• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • acure

Sötfilur: blir så trött på att alla ska tycka så mycket om ens mage, det räcker väl att säga ett den är fin och fråga hur man mår, vilken vecka man är i osv... men ytterligare synpunkter ska man bara låta bli. Jag har säkert poppat ur mig lite grodor när jag själv inte var gravid men nu har jag en annan förståelse. Sen vecka 15 har jag fått frågan om jag ska ha tvillingar. Det är inte kul för någon med tidigare ätstörningar att höra. Ändå ligger jag under medel på sf-kurvan. Det hela beror väl på hur man bär helt enkelt och det är ju så individuellt. Din mage är perfekt precis som den är, just för att det är just DIN mage.

• mallanis
    Pancakes skrev 2011-02-08 14:21:46 följande:
    Ja, sen vecka 12 ungefär och konstant fram tills nu har jag haft lätt för att blöda näsblod och torr i näran på nåt sätt. Snyter mig då och då som om jag vore förkyld fastän jag inte är det. Ja, det är nåt med hormoner och näsväggar som mjukas upp om jag inte minns fel samt sköra slemhinnor tror jag.
    Åh du också.... Blir lite trött på det men ja ja har man det inte värre kanske man inte ska klaga ;) Funderade på om det kan vara så att man lättare blöder vid förlossning då också?  Har ju även käkat albyl minor som ska vara blod"förtunnande" om det kan ha bidragit? Har du käkat dem också? Har iaf slutat med dem nu.... nästan helt iaf ;)
    Tredje gången gillt!?
  • Pancakes
    mallanis skrev 2011-02-08 15:50:03 följande:
    Åh du också.... Blir lite trött på det men ja ja har man det inte värre kanske man inte ska klaga ;) Funderade på om det kan vara så att man lättare blöder vid förlossning då också?  Har ju även käkat albyl minor som ska vara blod"förtunnande" om det kan ha bidragit? Har du käkat dem också? Har iaf slutat med dem nu.... nästan helt iaf ;)
    Nej, jag käkar dem inte så mitt beror nog på hormoner eller nåt. Ja, det är lite tröttsamt men som du skriver så får man vara glad när man inte drabbats av värre saker än så. Det hänger säkert inte ihop med att blöda lättare vid förslossning. Jag skar mig i fingret häromdagen och blödde inte mer än vanligt då i alla fall :) Och har du slutat med Albyl Minor nu är det nog ingen fara inför förlossningen, det är ju låååångt kvar!
  • Evve81

Sötfilur: Vi har bröllopsdag på alla hjärtansdag så vi ska väl laga en god middag fast det är på måndag och vi ska jobba HELA fagen.

Jag tror gränsen för järntabletter går vid typ 120. Jag äter ju järn fast mitt blodvärde är 133. Det är ju mitt ferritinvarde som är dåligt...

• färnik
    Längtan efter liten skrev 2011-02-08 12:35:56 följande:
    färnevik: så dum jag är... vet ju hur du ser ut och du har ju en jätte fin mage.!!
    och det är ju från din söta dotter ju.. Kram
    He he, jag tänkte väl det. Vi har ju följts åt iom att vi ligger så nära i tiden! Går in i v 35 på torsdag, nu kan bebis faktiskt få komma när den vill!
    Evve81 skrev 2011-02-08 16:19:50 följande:
    Jag tror gränsen för järntabletter går vid typ 120. Jag äter ju järn fast mitt blodvärde är 133. Det är ju mitt ferritinvarde som är dåligt...
    Under 110 räknas som brist när man är gravid tror jag, men inte förän under 100 anses det vara ngt allvarligare. jag låg strax under 100 med dottern då jag inte kunde ta järn, och det var inget de bekymmrade sig om. dock vill de väl gärna att man börjar med järn i god tid, innan det hinner bli för lågt. Jag fick börja äta vid 116, och låg senast på 112 med järntillskott.

Vid 133 förstår jag dock inte varför du prommis ska äta järn, 133 är ju rätt högt...
  • needtobreathe
    Pancakes skrev 2011-02-08 13:56:39 följande:
    Sofy, trist med järntabletterna. Hoppas du inte mår illa av dem du som haft problem med det tidigare. Men behöver man ta järn vid HB 116 verkligen? Jag trodde det var under 100 eller nåt sånt. Till mig sa hon att 128 var jättebra och det är ju inte långt ifrån dig ju.
    Nje fast mår illa nu igen, kaskadkräktes häromdan som fan, o mår allmänt ruttet hela tiden nu. Urk! Men men, de e bara härda ut inte långt kvar! :) Jo men ja låg på 130 för en månad sen, o nu 116.. o de e ju bra o få upp de lite innan förlossningen så lika bra o börja i tid så de inte dippar alltför mycket :) Är ju helt läskigt trött o har huvudvärk emellanåt så de är väl pga det..

Skönt dock att han har huvudet ner o verkar stanna så, duktig kille! :)
  • Evve81

Färnevik: Jag har låga järndepåer. Mitt Ferritinvärde låg på 17 och det var tydligen lite lågt. Vet inte vad det egentligen ska vara på. Sedan har jag ju en tarmsjukdom så min tarmdoktor hade också sett att jag har små blodplättar tror jag det var. Men jag bör inte äta järn så länge för det är inte bra för min tarm så jag ska prata med BM om det. Nu hoppas jag att både blodplättar och ferritinvärde går upp innan förlossningen och det är ju länge kvar så jag kan ju hoppas!

Sofy: Kan ju vara bra att få upp det innan förlossningen om du skulle tappa mycket blod eller så. Är det som gör mig lite oroad även om jag inte förlorat mycket blod vid mina andra förlossningar med mina dåliga depåer och små blodplättar för blodplättarna ska ju hjälpa till att läka ev sår och så tror jag.

Jag är ju i v 15 (16 imorrn ) och jag tror jag har känt bebis några gånger men nu var det några dagar sedan så jag har såklart hunnit bli lite nojjig som tur är har jag nog känt idag för det är ju mest fladder så här från början. Mår dessutom så illa fortfarande men halsbrännan är bättre så jag ser illa måendet som en positiv sak för annars skulle det bli jobbigare än vad det är

• needtobreathe
    Evve81 skrev 2011-02-08 19:15:07 följande:
    Sofy: Kan ju vara bra att få upp det innan förlossningen om du skulle tappa mycket blod eller så. Är det som gör mig lite oroad även om jag inte förlorat mycket blod vid mina andra förlossningar med mina dåliga depåer och små blodplättar för blodplättarna ska ju hjälpa till att läka ev sår och så tror jag.

Jag är ju i v 15 (16 imorrn ) och jag tror jag har känt bebis några gånger men nu var det några dagar sedan så jag har såklart hunnit bli lite nojjig som tur är har jag nog känt idag för det är ju mest fladder så här från början. Mår dessutom så illa fortfarande men halsbrännan är bättre så jag ser illa måendet som en positiv sak för annars skulle det bli jobbigare än vad det är
    Jepp! I know :) Jag har trombocytfunktionsdefekt = mina blodplättar finns men fungerar inte som dom ska. Så hoppas blödningarna vid förlossningen håller sig i schack, kommer ju få mediciner innan o så iallafall. Men skönt ändå me ett ok Hb värde.
  • sugarrush

Vad jobbigt att du fortfarande mår så dåligt Sofy!
    Men skönt att det inte är så många veckor kvar till killen kommer ut.

Ni som är lite längre gångna, jag undrar, blir det bättre med nattsömnen efter första trimestern?
    Känns som jag inte får en blund alls på nätterna, antingen ska man upp och kissa eller så ska man upp och stoppa in progesteron. Och varje gång vaknar jag till och kan inte somna om på en timme. SUCK! Idag fick jag sjukskriva jag mig på eftermiddagen för att jag var så förskräckligt trött...

Fjärde gången gillt?
  • needtobreathe
    sugarrush skrev 2011-02-08 19:31:32 följande:
    Vad jobbigt att du fortfarande mår så dåligt Sofy!
    Men skönt att det inte är så många veckor kvar till killen kommer ut.

Ni som är lite längre gångna, jag undrar, blir det bättre med nattsömnen efter första trimestern?
    Känns som jag inte får en blund alls på nätterna, antingen ska man upp och kissa eller så ska man upp och stoppa in progesteron. Och varje gång vaknar jag till och kan inte somna om på en timme. SUCK! Idag fick jag sjukskriva jag mig på eftermiddagen för att jag var så förskräckligt trött...
    Ja, eller igen snarare - blä! Klagosång men de har inte varit roligt senaste veckan. Mycke i huvudet o jag vill fixa ALLT NU men får ju inte fixa för mycke för alla SD så då måste ja vänta på mannen som kommer hem men då vi har inneboende mån-tors varje vecka nu (hans syrra + dotter) så är de trångt o fullt hus här o vi har ingen lust o fixa iordning för vår kommande grabb. Men förhoppningsvis bara en vecka till o sen ska dom va härifrån! Puh. Och så har mina föräldrar separerat för tillfället, kom som en käftsmäll o de är inge kul alls. Dom som hållt ihop sen dom va 17, i 30 år. Men hoppas de löser sig.

Och hahaha, vill du ha ärligt svar? Nej fyfan sömnen suger nu senare i grav! Han ligger ju med huvudet långt ner o bökar, de gör ont. Kissar hela tiden. Eller så sparkar han precis överallt o tycker jag ska vara vaken så då vaknar jag av det, ont i lungorna om ja ligger på rygg o jobbigt o andas, då ligger ja på högersidan/halvt på magen men då blir han galen o sparkar loss o borrar ner huvudet mer, så nä.. de blir många powernaps på dagtid kan jag lova!

{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma