• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • 3 barns mamma84
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-02-12 13:54:09 följande:
    Är det någon nybliven mamma i tråden idag som kan svara på mina undringar/frågor??

Hur kändes era magar på slutet? Det spänner och drar något ******* i min, inte i huden så det går ej klia utan innuti. Typ mitten där hormonranden går och så är jag super öm där om jag tar på magen, även naveln är super öm!!
    Inte nybliven *Fnissar* men en på 2 mån
    Ja jag kommer ihåg detta inte kul alls fy 17 vad jobbigt det var
    Ja kliade som attans aj aj aj trodde jag skulle bli galen i huvet!!
    Precis vid hormonranden + bristningarna som jag hade innan denna graviditet som kom sen shit asså.
    Och om var jag men jag fick snitt men öm jag jag så fort man hostade eller någon tog i min mage så bar det värta skriket från mig me inte för snittet utan jag var bara öm efter graviditeten.
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Smålands jänta i storstaden

Ja hosta funkar inte alls tror magen ska spricka då! Får trycka händerna mot magen och typ hålla emot när jag måste hosta, men ändå skönt att höra att det inte är ovanligt!

Jag har en tendens att nojja över saker, framförallt nu mot slutet då det inte får hända min skatt något! Ska till BM på måndag igen och ska nog kolla detta med henna ändå.. Tack snälla ni för svar!!

• Evve81

USCH! Måste nog tycka lite synd om mig själv. Jag tror jag har fått magsjuka Det hade jag när jag väntade dottern med och då gick det aldrig över så jag fick ligga en vecka på sjukan....... Dessutom är maken på bio ikväll och jag är ju en väldigt bra mamma när jag är sjuk. Nu hoppas jag barnen somna lungt itan protester ikväll....

• Miltons Mamma

Tack för alla gratulationer:) Vi är superglada nu..Äntligen..
    Nervösa med men ska försöka njuta så gott jag kan nu.

:)

• färnik
    Evve81 skrev 2011-02-12 08:03:36 följande:
    När har ni som har barn berättat för dem att de ska få syskon?????
    Våran dotter (4 år) listade ut det själv i v 9 när jag låg på sjukhus...
  • Odetta

Prommis:

Jag berättade för töserna med det samma denna gången. Hade ju töserna just då och ville själv berätta så då hade jag inget val än att göra det med det samma. Töserna var då 9år, 7år och 4 år gamla De tyckte det var spännande med gravtesten som jag tog varje dag, att se strecket bli starkare...haha. Lilleman har vi dock inte aktivt pratat om bebisen förrens nu mot slutet, men han är ju inte ens 2 år gammal, så det var därför.

Med lilleman berättade vi också tidigt för töserna, just eftersom jag då också hade dem. Kommer inte ihåg vilken vecka jag var i dock, v7 tror jag...eller 8

När jag väntade minstingtösen så pratade jag med en kompis i telefon och tänkte mig inte för, berättade att jag var gravid och stora tösen (som då var 5 år gammal) hade koll på läget och utbrast "Do you have a baby in your tummy mamma?!" Haha...då var jag också i typ v7 eller 8.

*kram*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Muffe

Nu har vi nog äntligen bestämt hur vi ska vara föräldralediga, men det är ju en djungel att förstå detta ju...
    Jag kommer nog vara hemma från mitten av april till första september 2012... Känns bra med två somrar :) Sen är sambon hemma ca 6 månader som det ser ut just nu.

När börjar barn normalt på dagis? Är 19 mån en ok ålder?

Ang. att jag hade ont i magen i helgen så var det nog en släng av mild magsjuka,mår dock bra nu igen!

• Evve81

Sötfilur: Vad skönt att du är piggare. Mina barn har börjat dagis när de varit 1,5 år och det har gått bra.

NU kommer jag nog bli arbetslös så jag tror att jag kommer ta den mesta föräldraledigheten. Maken har varit hemma med de andra men det känns som att jag inte kan vara arbetslös och han jobba..... Vi får se. Sedan har vi konstaterat att det blir mycket rännande. Har inte bestämt om sonen 3,5 år ska vara hemma eller på dagis när jag är hemma. De får vara 8-11 och det är ju typ ingenting dessutom har vi dottern som börjar föskoleklass och ska vara mellan 8-13.20 så det kommer bli mycket promenerande ev har vi kvar sonens plats för att ha garanterat på vårt närmaste dagis MEN han lär nog inte vara där nå mycket 1-2 dagar i veckan MAX. Ska i alla fall säga upp dagis platserna över sommaren och söka om den sedan jag kan göra nåt MYCKET roligare för de pengarna

Ja nu vet ju mina barn att de ska få ett syskon. SJälv mår jag fortfarande USELT. Vet dock inte hur man ska skilja på graviditetsillamående och magsjuka nu. Dottern har såklart också åkt sit men hon är piggare än mig. Jag var hemma onsdag - fredag förre veckan med sonen och nu blir jag hemma IGEN åtminstone måndag och tisdag ev längre. Jag har ju en tarmsjukdom med och när min mage klatrar lite så brukar jag få JÄTTEONT i lederna så nu sitter jag är med SUPERONT i vänster fotled. Jag har inet gjort illa mig eller nåt men jag jag undrar om man kan äta alvedon när man är gravid????

• färnik
    Muffe skrev 2011-02-13 13:11:26 följande:
    När börjar barn normalt på dagis? Är 19 mån en ok ålder?
    Från 12 månader får de börja. Själv kan jag inte tänka mig att lämna mina barn på dagis innan de tar sig fram bra (går och springer, inte bara kryper/"tultar"), äta själva och kan göra sig skapligt förstådda också, så för min del har det aldrig varit aktuellt med dagis så tidigt. Dottern var dryga 22 månader när hon började för att det passade oss bra, det kändes helt ok men jag skulle nog kunnat vänta ytterligare några månader egentligen.

19 månader är en helt ok ålder tycker jag (även om jag själv skulle velat vänta ytterligare ett halvår. Flört)
  • färnik
    EGO: sista dagarna har jag spytt rätt mkt, flera gånger varje dag och oftast så mkt att magen blivit helt tom. Inget vidare alltså. Obestämd

Har haft besök av en övernattande vän, E, i helgen, jättetrevligt tycker jag, men ett problem med dottern (snart 5 år). Jag vet inte vad det är som inte fungerar, men så fort den här vännen är här blir dottern som förbytt, hon är sur, arg, ledsen och gnällig, vill ingenting, kan ingenting... Är grinig och ibland rent otrevlig mot E.

Jag har försökt prata med dottern om det här, och hon säger att hon tycker om E, men att det är jobbigt ändå när hon är här. Varför kan hon inte sätta fingret på. Det är aldrig sådana här problem med ngn annan, varken vuxen eller barn som kommer på besök, det brukar alltid fungera väldigt bra, och dottern tycker då det är jätteroligt med besök...

Kanske beror det på att första gången E var här så var jag väldigt sjuk och låg bara i sängen medan E gjorde allt som jag annars brukar göra. Det vet jag att dottern tyckte var väldigt jobbigt, både med min sjukdom och att ngn annan tog över det som hon såg som mammas uppgifter... Men varför sitter då detta fortfarande i? Det har gått lång tid sedan dess, och nu är det ju inte alls på det viset...

Känns jättejobbigt när det är så här, både för att det naturligtvis är jobbigt med dotterns gnäll, gråt och bråk, men även för att jag ju gärna vill att mina vänner ska tycka om min dotter, ngt som blir helt omöjligt när hon faktiskt är en liten plåga när E är här... Obestämd
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma