• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • telgebo
    Pancakes skrev 2011-03-22 09:45:31 följande:
    Usch, vad tråkigt. Nej, strunta i att säga nåt om du inte vill det. Hon kanske är rädd för att få skit OM det skulle hända dig nåt och hon låtit dig rehabträna fastän man inte får göra det som gravid. Men hon borde ju kunna tala om ordentligt vad riskerna är ju!
    Kärringen säger bara en massa blaj och la tom luren i örat på mig förra veckan då jag försökte diskutera med henne. Hon babblade på om mitt tillstånd men ville inte svara på mina frågor och la på. Jag ringde upp igen och frågade henne vilket tillstånd pratar du om. Fick ett så dåligt svar att jag inte visste om hon var allvarlig eller vad. Din kropp påverkas. Och??? Vad har  det min rehab att gra att JAG måste berätta för alla på rehab att hej jag är gravid i v.9+2. Lite jobbigt om jag skulle få MF då efter jag berättat. Men det får du inte säger sjukgymnasten. Nähä och det kan du garantera alltså frågar jag. Du ska få bebis ju säger kärringen. Ja men du vet ibland går det fel som förra gången tex. vad jag än säger till henne så fattar hon inte, hon vill inte förstå.

Så länge jag inte kommit på mötet på arbetsenheten så kan inget hända och innan jag kommer så långt så hinner det nog bli höst igen. Jag har varit i rehab nu sedan hösten 2008 så det går ju inte undan direkt så då kan ju undra varför jag måste berätta nu på studs om graviditeten.
    Gravid v.9+2 BF 24/10 Efter 21 mån slit och ett MA
  • telgebo
    Nuttans Mamma skrev 2011-03-22 09:45:49 följande:
    Får MAN inte arbträna under graviditet eller får inte DU arbetsträna? Ursäkta frågan!!
    Ingen aning faktiskt. Kärringen påstår det att man inte får, men jag vet faktiskt inte. Tror kärringen kör med att hotelser som finns för att få mig att berätta och allvarligt talat bryr jag mig inte heller för innan jag fått en praktik hinner jag både vänta barn,, föda barn och vara hemme i ett gäng år, det går inte fort direkt.
  • Fru O Mamma Kokkonen
    telgebo skrev 2011-03-22 10:02:05 följande:
    Jo, jag ska också börja med arbetslivsinriktad rehab. Jag har ju varit student innan, sedan fött barn på löpande band och varit mammaledig i typ 1 år med varje barn (har 3 barn) så jag har ju ingen direkt arbetslivserfarenhet. men nu ska jag ut på arbetsmarknaden, något jag varit taggad för och velat. jag mår ju bra psykiskt så, efter att jag och mitt ex (barnens pappa) gick skilda vägar mådde jag dåligt men sucidbenägen har jag inte varit på många många år (hade en period då jag skar mig och tog massa mediciner i rop på hjälp mer)

Jag väntar på att komma fram på arbetsenheten för ett möte om vad jag är intresserad av att jobba med. jag har sagt kök på dagis eller i butik typ ICA eller så. Vill börja lugnt och inte ha nåt jobb som kräver 100% hjärna.
    Innan dess händer inget utan det är samtal och planering, men nu börjar ju försörjningsenheten ifrågasätta om jag inte ska söka sjukersättning typ förtidspesnsion och det mötet ska jag på nu på fredag och jag kan ju inte gå med på det och sedan bara hoppsan då jag kan inte ta emot dom pengarna för då ska man vara sjuk på heltid och det är jag inte och dessutom ska jag få barn i höst och kan man ta hand om barn så är man ju inte sjuk så jag vet inte vad jag ska göra. Varför ska ALLA sånahär livsomställande händelser ske JUST NU för?

Det är jättesvårt men om vi tar rehab, blir stödkontakten sur/läser min journal så ska jag bara säga att jag tyckte det var för tidigt och det är min kropp och jag bestämmer själv när jag vill berätta och jag tyckte inte det var lägligt just då före v.12.

Vet inte om sjukgymnasten menar allvar med sina "hotelser" jag menar hon har inte dokumenterat besöket då jag berättade det den 8 mars än utan ska göra det först nu på fredag, och kan hon väntat så länge så kan hon väl fan vänta i 2-3 veckor till. För övrigt tänker jag avboka mitt besök hos henne nu på fredag och säga att jag har inget behöv av en sjukgymnast som jag inte har nåt förtroende för, det finns andra sjukgymnaster här i kommunen som dessutom inte är lika flummiga och som sysslar med somatsik sjukgymnastik sim jag har behov av och ingen psykosomattisk sjukgymnastik där de påstår att min värk har med mitt psyke att göra...ähhh min artros har då fan inte med mitt psyke att göra kan jag lugnt säga.
    Dit stödkontakt tycker jag borde ha förståelse... "Man" vill ju inte berätta hur tidigt som helst, iaf inte för "myndigheter" och liknande.. Jag skulle aldrig berätta för ams eller fk just i detta läget.. inte deras ensak.. Men sen min läkare är den bästa och hon tyckte det skulle förgylla min vardag om jag blev gravid. Eftersom hon vet hur mycket jag och min sambo längtar efter ett barn!!

Jag skulle avbokat mötet också till sjukgymnasten, skulla aldrig träffa någon jag inte har hundra procent förtroendet för.. därför jag åker 7 mil enkel resa till min läkare, för hon är bäst!

Har du också artros? Jag har spondylos artros, plus diskbråck och diskutbuktning o sånt skoj ;O) Men jag ska inte ha fysiskt tungt arbete.. även om barn innebär tungt arbete.. ;O) Tror du att du kommer klara 100%. Jag tror inte jag klarar det.. Jag är nästan helt säker på att jag inte kommer klara det, tyvärr... Men klarar jag halvtid är jag mer än nöjd!! Hm, man kan undra i vilken kommun du bor i för det låter vrickat...

Men man får arbetsrehabilitera under graviditet?
  • Fru O Mamma Kokkonen
    telgebo skrev 2011-03-22 10:09:37 följande:
    Ingen aning faktiskt. Kärringen påstår det att man inte får, men jag vet faktiskt inte. Tror kärringen kör med att hotelser som finns för att få mig att berätta och allvarligt talat bryr jag mig inte heller för innan jag fått en praktik hinner jag både vänta barn,, föda barn och vara hemme i ett gäng år, det går inte fort direkt.
    Okej, för jag är ju bara i vecka 7... o blev lite orolig när du sa så... men varför skulle man egentligen inte får arbetsrehaba om man är gravid, inte logiskt väl? Jag har ju panik o stress, vilket är inte alls bra för barnet.. :O/ För min rehabperiod kommer gå ut 17/8 -11 och min sjukpenning tar slut 20/10 -11. Sen måste jag vara helt arbetsför? Eller söka något på halvtid? Hjälp!!!
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-22 09:53:11 följande:
    Har du komunen i S i stan ?
    Säger bara dom F*** är hämska !!!
    Ja 1 månad vaddå skulle dom dö av detta likom Skrikandes
    Nu fattar jag inte vad du menar? Södertälje är en kommun ja i Stockholm precis som salem är en, Botkyrka en, Huddinge en.

jag har kontakt med sociala enheten då jag uppbär ekonomisk försörjning från dom då jag inte har någon annan inkomst och för att få det så måste jag ha en planering inför vad komma skall och då blir jag remitterad till den här rehabstället. Jag sa bara att jag ville ut på nåt jobb så länge det inte innebär tunga lyft, utejobb eller stå jobb då jag inte kan stå 8 timmar pga dåliga knän.

Vilka dom är hemska? Menar du försörjningsenheten? Jag har en jättegullig kontakt där, men haft en riktig satkärring men hon har slutat. Däremot har jag en resurs på den där försörningsenheten som jag inte förstår mig på, upplever att hon agerar i bakgrunden och sedan dyeker hon upp då och då och vill ha möten om min framtid och ha en massa papper om min psykiska hälsa...ähhhh psykiska hälsa? Det förs inga sådana journaler om mig, det slutades dom med 1997 tror jag så du kan ju ringa min gamla mottagning då om du vill läsa om vad som skedde 14 år sedan som är totalt inaktuellt nu.

Ja jag menar det, 1 månad, om 1 månad så kan hon snacka om min graviditet i fikarummet på jobbet om hon nu har så jädra stort behov av att outa det. Jag är rasande på den där kärringen och tänker inte ens gå till hnne nåt mer. Borde inte ha sagt något om graviditeten överhuvudtaget till henne, stort BIG mistake av mig.
  • telgebo
    Nuttans Mamma skrev 2011-03-22 10:15:03 följande:
    Dit stödkontakt tycker jag borde ha förståelse... "Man" vill ju inte berätta hur tidigt som helst, iaf inte för "myndigheter" och liknande.. Jag skulle aldrig berätta för ams eller fk just i detta läget.. inte deras ensak.. Men sen min läkare är den bästa och hon tyckte det skulle förgylla min vardag om jag blev gravid. Eftersom hon vet hur mycket jag och min sambo längtar efter ett barn!!

Jag skulle avbokat mötet också till sjukgymnasten, skulla aldrig träffa någon jag inte har hundra procent förtroendet för.. därför jag åker 7 mil enkel resa till min läkare, för hon är bäst!

Har du också artros? Jag har spondylos artros, plus diskbråck och diskutbuktning o sånt skoj ;O) Men jag ska inte ha fysiskt tungt arbete.. även om barn innebär tungt arbete.. ;O) Tror du att du kommer klara 100%. Jag tror inte jag klarar det.. Jag är nästan helt säker på att jag inte kommer klara det, tyvärr... Men klarar jag halvtid är jag mer än nöjd!! Hm, man kan undra i vilken kommun du bor i för det låter vrickat...

Men man får arbetsrehabilitera under graviditet?
    Min stödkontakt vet inget än om inte sjukgymnasten berättat för henne. Sjukgymnasten sa att jag kan vara med på mötet när du ska på samtal nästa gång. nej tack jag är inget barn och jag kan säga orden Jag är gravid på egen hand när jag är REDO för det och det är jag inte före v.12.

Jag har ju kontakt med myndigheter bla familjerätten då pappan vägrar samarbeta (mina födda barn alltså) och dom har man ju duster med kan jag säga då dom påstår en massa skit också och jag vill inte att det läcker ut i hela kommunen att jag är gravid för det känns som vet en då vet alla. jag vill berätta själv när jag känner mig redo eller så syns det ju då om några månader, inte att folk ska läsa om det eller höra det ryktesvägen.

Ja jag har artros i knäna. Förslitningar, nåt medfött samt att det har med mon psoriasis att göra då jag får jobbiga skov ibland och inte kan gå7stå då det sitter på fotsulan. Jag har gjort totalt 7 knäoperationer och det är inte helt bra än, det finns inget mer att operara i knäna nu men det har diskuterats att sätta in protes men jag vägrade det som 25 åring.

Jag kommer inte fixa 100% heltid . Mitt mål är att fixa några timmar kanske 2 dagar i veckan till att börja med och sedan får jag se. Vill inte bli utbränd som jag blev som student.

Jag har som slutmål att fixa halvtid, men det beror också på arbets sysslor. Jag kan tex inte stå långa stunder, sitta på knä långa stunder utan måste kunna variera arbetsställning och då tyckte rehab att typ ICA skulle passa bra för då kan man variera arbetsställning i kassa och så har man rullband, men vissa bygger ju berg och så är det backar och tunga saker, men men.

Jag pajade sönder mitt andra knä inom geriatriken så det ska jag iaf inte jobba med. Skulle lyfta lite upp i en sele och pang sa det i knäet och så var det kört.
  • telgebo
    Nuttans Mamma skrev 2011-03-22 10:17:58 följande:
    Okej, för jag är ju bara i vecka 7... o blev lite orolig när du sa så... men varför skulle man egentligen inte får arbetsrehaba om man är gravid, inte logiskt väl? Jag har ju panik o stress, vilket är inte alls bra för barnet.. :O/ För min rehabperiod kommer gå ut 17/8 -11 och min sjukpenning tar slut 20/10 -11. Sen måste jag vara helt arbetsför? Eller söka något på halvtid? Hjälp!!!
    Jag vet faktiskt inte hur det är. Det kanske skiljer sig från kommun till kommun. Jag är arbetsförmögen fram till september iaf om allt knns bra, men jag har ju haft problem med för tidsbörd förr så jag får se hur det blir.

Men i höst så är du väl mammaledig? Då har du ju föräldrapenning? Eller?

Det är sjukt det här...gissa vem som ringde nyss? Jo dagens möte är inställt pga sjukdom....fy fan helt otroligt.
    Yes då behöver jag inte bli beskylld att inte ha berättat. men kärringen kommer ju dokumentera ändå på fredag och så kommer min stödkontakt tillbaks kanske på månda och läser det där och jag ska inte till stödkontakten förrän den 5 april (1 vecka innan KUB).

Va så skumt nu när tjejen från rehab ringde och sa att det var inställt så sa hon att min stödkontakt ringer dig sedan. Va?? Ähh varför då. Brukar hon aldrig göra, jag har ju bokade tider redan fram till maj så jag vet när jag ska till henne nästa gång så nu börjar jag nojja att tänk om hon redan vet och jag tycker att min samtalskontakt alltid är sjuk, varannan gång ställs det in pga sjukdom.
  • Sir Bubbalots mamma

Odd jag har typ 20 tester jag med bara säg till om du vill ha! Haha

Jag köpte typ 25 å använde 3 innan mitt plus!

• Odetta
    sugarrush skrev 2011-03-22 09:43:32 följande:
    Odd, jag har ett gäng billiga grav-stickor som ligger hemma och samlar damm. Vill du ha dem? Jag kan skicka!
    åh jätte gärna!!! Vad gulliga ni är! Jag inboxar dig med
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Sir Bubbalots mamma

Tegelbo jag lider med dig! Jag har själv nyss avslutat min arbetsträning och är nu sjukskriven igen!blev kommer nog inte få mer pengar av fl TROTS jag har typ ett är med dagar kvar! De e sjukt hur de kan få behandla en! Jag anmälde min handläggare på fk igår då hon behandlat mig riktigt kränkande! Så skriv ner allt som dom gör som e galet! Samla ihop de å sen lämna in en skriftlig anmälan till chefen! Gäller även dom på kommunen! Maila mig om du vill ha konkreta tips på hur du ska gå tillväga både med anmälan som rättigheter å dyligt!

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma