• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Mabaja

Vi har som sagt köpt en Emmaljunga duo Edge! Det är nog en av de tyngsta modellerna som finns!

Vi valde den eftersom den är stabil och rejäl, då vi bor lite mer åt det lantliga hållet och kommer gå både på asfalt och grusvägar. Sen är de ju ofta lite sämre på att ploga på vintrarna där det inte är "city". Men den ska vara smidig att styra och dra så de där extrakilona som vagnen väger kommer nog mestadels kännas när vagnen ska i och ur bilen, vilket leder till att jag behöver starkare armmuskler! :) Vi ska hämta vår vagn i början på september!

Just idag har jag tvättat alla bebiskläderna så snart kan jag börja bädda spjälsängen! :) De är näst intill torra, men vill inte bädda förrän vi skruvat fast dörrhandtaget till bebisrummet så vi kan stänga dörren! :)

• Odetta
    Mamma till W skrev 2010-08-10 22:30:03 följande:
    Vi har som sagt köpt en Emmaljunga duo Edge! Det är nog en av de tyngsta modellerna som finns!

Vi valde den eftersom den är stabil och rejäl, då vi bor lite mer åt det lantliga hållet och kommer gå både på asfalt och grusvägar. Sen är de ju ofta lite sämre på att ploga på vintrarna där det inte är "city". Men den ska vara smidig att styra och dra så de där extrakilona som vagnen väger kommer nog mestadels kännas när vagnen ska i och ur bilen, vilket leder till att jag behöver starkare armmuskler! :) Vi ska hämta vår vagn i början på september!

Just idag har jag tvättat alla bebiskläderna så snart kan jag börja bädda spjälsängen! :) De är näst intill torra, men vill inte bädda förrän vi skruvat fast dörrhandtaget till bebisrummet så vi kan stänga dörren! :)
    Det låter som ni valt rätt vagn för era behov Och vad mysigt med bebiskläder...åh.....jag längtar!!!!

Förresten, såg högre upp med din inkomst och FK...guuuud vilket flyt vännen!!! SÅ himla bra! *tummen upp*

Nu ska jag också gå lägga mig, det har varit en låååång dag.

*Nattinattkramisar*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Lallan

Här är en till vagngalning och risken finns nog att jag slår din mamma Odd

Även jag är ett stort fan av Emmaljunga, hade en smart duo till första sonen och en classic till andra sonen. Nu blir det en twin city cross. Sedan är jag ju svag för retrovagnar och har haft en hel drös. Dom nya Emmlajungorna är rejäla men rätt tunga och otympliga. Många retrovahgnar från 70-början av 80-talet är nätta och betydligt lättare. Någon erfarenhet av svängbara framhjul och trehjulingar har jag inte alls då jag inte gilar dom.

Apropå syskonsits så hade vi det då andra sonen föddes och det var perfekt. Platsen räckte gott och väl för lift, åkpåse mm. När lillebror blev lite större och ville se mer satte vi då och då storebror i vagnen och lillebror i sitsen och platsen räckte bra även till storebror. Har kvar våran classic vagn med sits och har tänkt använda den framöver då barnen blivit större och man bara ska iväg på kortare turer. 

• Mabaja
    Odetta skrev 2010-08-10 22:44:57 följande:
    Det låter som ni valt rätt vagn för era behov Och vad mysigt med bebiskläder...åh.....jag längtar!!!!

Förresten, såg högre upp med din inkomst och FK...guuuud vilket flyt vännen!!! SÅ himla bra! *tummen upp*

Nu ska jag också gå lägga mig, det har varit en låååång dag.

*Nattinattkramisar*
    Ja ibland hamnar man på rätt sida om gränsen! och 2 dagars marginal, ja det är verkligen att hänga på håret! :)

Det är kul med bebiskläderna! Nu ska vi bara bädda sängen! :) sen självklart flytta över sängen till sovrummet, men det gör vi inte förrän bebisen kommit! :)

Ja jag tror också att vi valt rätt vagn för våra behov. Jag kanske säger annat i höst när jag har mjölksyra i armarna när vagnen ska i och ur bilen hela tiden. haha.
  • Lallan

Shit, ber om ursäkt över alla stavfel. Ser att jag slarvat en hel del när jag läser igenom vad jag själv skrivit.

Grattis till lyckade rul Så härligt med alla positiva resultat.

Längtan efter liten: Håller fortfarande stenhårt på att allt är normalt och kommer att se fint ut på vul.

• toksnippa
    kajsalisa: haha, jag har inte nämt min moderkaka, men den ligger faktiskt i framkant den med Så det stämmer fast du säkert blandade ihop  mig med någon annan! Inte lätt o hålla reda på alla, man blir bra snurrig emellanåt! Ingen fara iallafall, förstår att du ser fram emot det - vi får bara vänta lite längre vi

fröken SJ: växtvärk kommer o går, får också mer värk i samband då jag egentligen skulle haft mens - är nog rätt vanligt. Flytningar är inte roliga om de kommer i mängder, men använd du trosskydd men glöm inte att lufta dig emellanåt Som att sova med bomullstrosor alt. naken om det kanske funkar om det är lugnare med flytningar då.
  • MB73
    kajsalisa skrev 2010-08-10 22:04:22 följande:
    Haha, har ju inget. Är mitt första barn... ;)
    Hej på Er!

Har inte varit inne på ett tag, men nu har jag avslutet 5 veckors semester och börjat jobba igen...*suck* motivationen är verkligen noll....vet inte hur jag ska överleva 4 veckor till på jobbet.

Angående vagnar så är jag ett stort BRIO fan. Har haft BRIO enkel och syskonvagn, och nu har jag köpt en BRIO SIng den här gången. Känns som en bra stadsvagn, separat ligg & sittdel, och dessutom kompatibel med BRIO Primo babyskydd, så man kan sätta det på shassit och låta bebis sova vidare om den somnat i bilen på väg in till stan.

Här har lilleman lagt sej till rätta med huvudet neråt, och moderkakan har flyttat sej uppåt (var föreliggande på RUL, så jag var på ett extra UL förra veckan), så nu är det bara att vänta...33+4 idag =)!

KRAM till Er alla!
  • Nataliesliv

Hinner inte med att läsa allt i den här tråden, men såg att ni disskuterade barnvagnar. Vi har faktiskt två vagnar. Lite onödigt och lyxigt, men vi har fått båda, själva skulle vi nog aldrig komma på tanken!
    Det som är bra är att vi har en stor, tung och stabil vagn till promenader. Och en liten, smidig och lätt vagn som vi har i bilen där bilbarnstolen går att "klicka på".

Den stora vagnen (vi har även en liggdel)
    http://barnvagnsguiden.se/index.php/Quinny/Singelvagn/3-hjuling/Duovagn/Vandbar-sittdel-eller-handtag/Quinny-Freestyle-3-XL.html

Tror detta är den mindre vagnen, har inte så bra koll
    http://barnvagnsguiden.se/index.php/Graco/Singelvagn/Sma-hjul-fram-och-bak/Kombivagn/Ej-vandbar/Graco-Vivo.html

• Nataliesliv
    Nataliesliv skrev 2010-08-11 09:22:01 följande:
    Hinner inte med att läsa allt i den här tråden, men såg att ni disskuterade barnvagnar. Vi har faktiskt två vagnar. Lite onödigt och lyxigt, men vi har fått båda, själva skulle vi nog aldrig komma på tanken!
    Det som är bra är att vi har en stor, tung och stabil vagn till promenader. Och en liten, smidig och lätt vagn som vi har i bilen där bilbarnstolen går att "klicka på".

Den stora vagnen (vi har även en liggdel)
    barnvagnsguiden.se/index.php/Quinny/Singelvag...

Tror detta är den mindre vagnen, har inte så bra koll
    barnvagnsguiden.se/index.php/Graco/Singelvagn...
    Nej, kan inte vara den lilla vagnen, för vår är vändbar (tror jag iaf). Aja, den ser typ ut så där iallafall. Den har vi dock ingen liggdel till. När bebben sover så får den ju ligga i bilstolen, och det tar inte så många månader innan den kan sitta upp. Vi har ju en liggdel i den stora vagnen när det behövs
  • Lallan

Mabaja: Grattis till högre fp.

En sak som kan vara bra att tänka på och testa är om man senare än 180 dagar gått upp i tid så kan man skicka brev till fk och förklara läget och om man tex antas fortsätta med den högre anställningsgraden efter fp så kan man ändå få fp grundad på det senare. Med första sonen fick jag anställning på 60% ca 180 dagar före bf men mindre än 2 månader före bf fick jag anställning på 100% och fick då fp beräknad på det.

Nataliesliv: Vi kommer också att ha två vagnar, en retro som är superskön att köra men tar för stor plats ihopfälld och en nyare Emmaljunga. Båda är dock relativt stora men å andra sidan känns det ofrånkommligt då det är dubbelvagn som är aktuellt.

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma