• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • färnik

Själv kan jag absolut inte tänka mig en vagn med snurrande hjul, mest för att jag bor på landet och här är det blöta/gropiga grusvägar, segt gräs, lera och snö som måste forceras hela tiden. Vagnar med snurrande hjul blir som att köra jättetung kundvagn då. Flört

• Nataliesliv
    färnik skrev 2010-08-11 16:54:19 följande:
    Själv kan jag absolut inte tänka mig en vagn med snurrande hjul, mest för att jag bor på landet och här är det blöta/gropiga grusvägar, segt gräs, lera och snö som måste forceras hela tiden. Vagnar med snurrande hjul blir som att köra jättetung kundvagn då. Flört
    Precis, det beror ju på vad/vart man ska använda vagnen i huvudsak!
  • färnik

Jag var inne och kikade på MamaMias hemsida, de har ju mottganing i Gbg, dit jag har 15 mil ca. De gör tydligen vanligt UL, inte VUL, från v 8 för att kolla graviditetslängd, antal foster, levande foster etc? Någon som har erfarenhet av det? Visste inte att det gick, för sjukhusen gör ju alltid Vaginalt så tidigt?

• Nataliesliv
    färnik skrev 2010-08-11 16:57:10 följande:
    Jag var inne och kikade på MamaMias hemsida, de har ju mottganing i Gbg, dit jag har 15 mil ca. De gör tydligen vanligt UL, inte VUL, från v 8 för att kolla graviditetslängd, antal foster, levande foster etc? Någon som har erfarenhet av det? Visste inte att det gick, för sjukhusen gör ju alltid Vaginalt så tidigt?
    Jag gjorde UL i vecka 7, då var det VUL. Trodde det var "standard". De kanske kan göra VUL om du ber om det? Men om de nu kan göra vanligt UL och se lika bra så gör det väll inget? Jag var på MamaMia i Stockholm en gång, de var bra där iallafall... Gjorde vanligt UL i vecka 16..
  • rontgensyrran
    färnik skrev 2010-08-11 16:57:10 följande:
    Jag har hört att efter v 10 så gör man UL. Innan dess VUL. Vet inte var jag har fått informationen i från. Men har för mig att jag har hört det på flera ställen.

Men står det så, så borde de kunna se det bra. Kanske viktigt då att inte gå på toa innan bara. Så att man har någorlunda fylld blåsa så att vätska gör att man ser bättre. Förstår verkligen din oro. Efter mitt VUL var jag såklart lättad men detta var en övergående känsla och oron tog tyvärr vid igen efter som jag haft ett bra VUL som ändå slutade i MA. Så som tur var kunde jag då tjuvkika på jobb och sluta upp med min som tur är obefogade oro. Efter KUB har min glädje kommit och jag har äntligen börjat hoppas på riktigt och den känslan har förstärkts med RUL och bebisen som rör sig i magen :)

Hoppas du snart kan koppla av och njuta. Det förtjänar verkligen vi alla!!! Kramar
  • färnik
    "Tidig bestämninga av graviditetslängd.
    Ultraljudet utföres abnominellt (utanpå magen) från graviditetsvecka 8 och ger svar på graviditetslängd, levande foster samt antal foster."

...står det på hemsidan... Har skickat ett mail och frågat om hur det fungerar, i alla fall. Flört
  • Mabaja
    färnik skrev 2010-08-11 17:12:15 följande:
    Ultraljudet utföres abnominellt (utanpå magen) från graviditetsvecka 8 och ger svar på graviditetslängd, levande foster samt antal foster."

...står det på hemsidan... Har skickat ett mail och frågat om hur det fungerar, i alla fall. Flört
    Vissa privata kliniker har vanligt ul från 8 fullgångna veckor!
  • Odetta
    färnik skrev 2010-08-11 17:12:15 följande:

när jag gått till specMVC förut (med lilleman och det som blev MA) så gjorde dem UL redan i v8....det beror heeeeeelt på vad dem har för maskiner

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • färnik

Privata klinker kanske ha bättre maskiner än den vanliga sjukvården...

Fick just reda på, att en bekant som uttryckt sig rätt illa och klumpigt vid mina missfall och gjort mig väldigt ledsen, och som jag därmed inte pratat med på kanske ett halvår, nu också fått ett MA. Har lite dubbla känslor ang det. Naturligtvis är det alltid hemskt när det blir såhär, men med tanke på kemmentarerna jag har fått... så kan jag inte hjälpa att den lilla elaka tanken att "nu kanske hon äntligen fattar"...  *skäms*

• Cat79

SHit vad ni skriver... har inte varit inne på 2 dgr och nu har jag läst allt nytt.

Vilken härlig positiv våg med alla VUL och UL, så det ska se ut. Läntan efter liten: stor kram till dig!

Mabaja: Härligt med föräldrarpenningen, alla pengar är ju välkomna!

Det kommer att bli många janauribebisar här i denna tråd och för vissa andra så är det inte långt kvar...spännande.

Jag träffade min läkare igår för att ha en liten avstämning ang graviditeten och hon visste att RUL visade jättebra. Hon ville ändå titta på vår liten med egna ögon så igår fick vi se vår ögonsten igen - underbart! Vår läkare var så nöjd att allt såg kanon ut och nu skulle vi njuta fullt ut :) Hon frågade om vi hade kort från tidigare UL och det har vi ett gäng men ändå fick jag 4 st helt ljuvliga kort från henne, hon är så grym och vänlig.

KRAM

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma