Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Plus igen efter mf/ma

Det känns som stark mensvärk i magen, försöker tänka att det är livmodern som växer men det är svårt.

Gravid v.5+0 BF 24/10
  • telgebo
    needtobreathe skrev 2011-02-21 07:24:50 följande:
    Gomorron tjejer!

Har försökt läsa ikapp men de är så jäkla mycke.. puh!

Va inne på förlossningen igår igen pga jordens värsta huvudvärk ever, flimmer för ögonen o illamående. Ingen HF iallafall, gött de! Kan varit migränanfall men ja.. jag vet inte.. den hänger kvar fortfarande så knaprar citodon nu!

Idag blir de spec mvc kl 9 för fortsatt förlossningsplanering, spännande att se vad han säger nu! OM jag blir igångsatt när vi pratat om det är de ju bara 5 veckor kvar!! Herregud. Jaja, vi får se vad som sägs!
    Lycka till idag Sofy.

Låter inget vidare med den huvudvärken, men skönt att det inte är havandeskapsförgiftning.

Här fortsätter det onda långt ner i magen och tröttheten och ändå vaknar jag strax före 07.30, förstår inte varför. Det var samma sak under förra graviditeten också. Någon mer som vaknar tidigare och inte kan somna om förrän en bra stund efter?

Ska göra ett nytt försök att sova lite till.
    Gravid v.5+1 BF 24/10
  • telgebo
    needtobreathe skrev 2011-02-21 08:12:31 följande:
    Tackar! :)

Näe, jag hatar huvudvärk, värsta jag vet. Hade de nåra veckor tidigare i graviditeten men då hade jag ju skitdåliga värden så låg inne för de (pga hyperemesis). Nu kräks jag iofs igen men får ändå i mig lite näring så.. jaja! :)

Känner igen de där från i början ;) Vaknade dock alltid runt 4-5 men sen däckade jag senare under dan för en powernap.. vaknar fortfarande så tidigt o bebis också så tror de är därför! :D
    Hoppas det gick bra idag.

Lycvkades somna om och sov till 11 så jag var visst rejält trött trots att jag vaknade så tidigt. Har vaknat såhär tidigt sedan några dagar före jag testade positivt, det är precis som jag inte vill sova bort graviditeten. Kommer nog ändras längre fram. Jag känner inte så mycket idag heller men är mer andfådd och tungandad så det kanske hör ihop med graviditeten då fast jag inte är så långt gången än.

Har ingen vidare matlust och jag som var så jättehungrig precis ibörjan och kunde äta non-stop.

Stackare som kräks, det har jag lyckligtvis sluppit än så länge iaf, men jag mådde hemskt illa i lördags och trodde jag skulle spy inne på nattaffären när jag var och handlade, inte lätt att handla då inte.
    Gravid v.5+1 BF 24/10
  • telgebo
    acure skrev 2011-02-21 08:57:19 följande:
    Tjejer, förlåt för detaljer nu men jag är lite nojig och måste fråga någon. Jag är ju inne i en ond cirkel med svampinfektioner och har nu använt canestens vagiatorier i två kvällar i rad, ska ta sista ikväll men grejen är att det gör så VANSINNIGT ont att föra in tabletten. Hela underlivet och sidan är så svullet så jag blir rädd. Vad jag kunde googla mig till är det kroppen som förbereder sig inför förlossningen genom att slemhinnorna svullnar, men jag tänker bara hur f-n det ska kunna komma ut en bebis där när det är så svullet att jag knappt kan föra in en vagiator? Jag som tänkte testa på den berömda färdknäppen men det törs jag inte nu med denna smärta. Är det någon som känner igen sig? Jag fungerade på om det kan vara så att canestens tabletter är så hårda och sträva och helt enkelt för torra för att de ska vara lätta att föra in, pevaryls tabletter är ju mer glatta och mjuka men dessa gillar inte min kropp. Borde väl ringa min Bm men ni brukar ha bättre svar! :)
    Jag kan inte ge ett så bra svar men det låter ju verkligen jobbigt för dig.

Jag kan berätta att jag när jag väntade mitt förra barn för 3  år sedan så var jag så fruktansvärt svullen där nere tatt det inte var klokt och vrålförstoppad så när jag hade suttit på toa i kanske 10 min och försökt bajsa så svullnade underlivet upp till en boll, det var precis som en bebishuvud, så svullet var det och jag överddriver inte. Aldrig sett och känt mig så svullen i underlivet som då. Jag hade antagligen åderbråck i underlivet för jag hade bra ont.

Jag var precis som du väldigt orolig för förlossningen hur det skulle gå att föda med så svullet ubnderlivet men det gick alldeles strålande och ut kom den lilla på mindre än 3 timmar enbart med hjälp av profylax och lite lite lustgas till BM stora förvåning för det gick fort på slutet, 30 min tidigare var jag öppen 5 cm och 29 min senare var min lilla född och svullnaden i undderlivet var helt försvunnen dagen efter.

Jag tycker du borde prata med din BM , men jag tror inte det är något farligt utan bara väldigt obehagligt.
    Gravid v.5+1 BF 24/10
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-21 09:38:23 följande:
    Hemorojder kan man få fast man inte är gravid.
    Och det var det jag skrev kanske därför du blödde
    Jo. jag vet att det kan blöda. Hade det när jag var gravid men då blödde det inte. Hade jätteont bara. Fick receptbelagda stolpiller och kräm då samt bedövingssalva för att kunna gå på toa. Det fösvann någon dag efter förlossningen då.

Idag verkar det som det jag kände med toapappret försvunnit, hoppas för gott.
    Marlyn skrev 2011-02-21 09:50:52 följande:
    Där jag bor är det BM som gör det, iaf förra gången jag var gravid. Så det är nog olika. Vi har ju inget VUL eller läkare här heller.
    Jag måste åka iväg för att få mitt VUL.
    Jag hoppas att jag har roliga saker att berätta om imorgon...
    Det är alltid läkare som utför VUL, BM har inte den utbildningen att göra VUL så tidigt i graviditeten så det är läkare. Det är det jag har fått förklarat för mig iaf på MVC.

Det var imorgon du skulle på ditt VUL? Håller mina tummar.
    Gravid v.5+1 BF 24/10
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-21 10:08:13 följande:

Är det någon eller finns det någon som gjort utbildning eller är barnmorska ?
    Tänkte på att jag vill ta en utbildning och vill veta lite ..

Fråga inne på studerande på allmänna, där finns det säkert folk som kan svara dig. Jag vet att man i Sverige iaf måste vara utbildad sjuksköterska och jobba några år som det innan man kan söka till BM-utbildningen.
    Marlyn skrev 2011-02-21 10:27:21 följande:
    Eftersom ni visat hur duktiga ni är så måste jag ju också =)

Detta påslakanet gjorde jag från ett gammalt lakan och målade med tvättbara färger när jag väntade dottern.

Vad fint och gulligt påslakan.
    needtobreathe skrev 2011-02-21 11:53:28 följande:
    Förlossningsplaneringen gick kanon! :) Vi gick igenom mitt TUL + flöde och allt såg "ovanligt bra ut" enligt överläkaren, skönt att höra! :D Han ville boka in ett nytt TUL i v 36 för att se så de ser bra ut då också, sen kör vi CTG kurva o sånt i samma veva. I v 38+0 (om 48 dgr) kör vi hinnsvep (möjligen från 37+0, det bestäms 36+0) och om de då inte startar av sig själv kör vi igångsättning nån dag eller två senare! :) Känns riktigt bra! Så.. countdown då - 48 dgr.. yiho!
    Snart har du bebis hos dig Inte ett dugg avis
    Gravid v.5+1 BF 24/10
  • telgebo
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-02-21 12:09:25 följande:
    tillbaka från läkaren.... suck....
    vilken jävla nöt! allt jag fick fram från henne var: åhhh vilken fiin mage!! (jaha spelar det roll undrar jag!?!) vad spelar det för roll hur min mage ser ut när jag ska träffa läkaren av massa andra anledningar?
    sen så fick jag bara svar på mina frågor -ja det är normalt

frågorna jag hade:
    * varför är jag så bortdomnad på magen?
    *varför gör det sååå ont på höger sida vid revbenen
    *igångsättning vid 40+0
    *hinnsvepning

svaren
    *nerv troligen, vanligt, rörde ej magen
    *troligen levern som blir utsatt och gör ont vid SD och sparkar RÖRDE EJ MAGEN
    *12,3% över kurvan är HEEELT normalt och man sätter inte igång förlossningen då, vi 30% var det annat sa hon. Enligt henne behövde jag riktiga värkar för att få ut ett stort barn inte vi läkemedel, MEN JAG VILL INTE FÖDA ETT STORT BARN!
    *hinnsvepning gör läkaren på MVC, men inte nu (38+1) utan jag skulle vänta till TYP 41+några dagar! för att få igång det sa hon vila och ha sex, va faan.....

Gick där ifrån och hade nog inte fattat vad hon sagt för när jag satta mig i bilen bröt jag ihop totalt, satt och storlipade ett bra tag innan jag kunde köra hem... Väl hemma började jag lipa igen när sambon frågade hur det var, fick inte fram ord och stackarn trodde att bebisen var död eller något.... Usch nu vet jag inte hur jag ska få ur mig hur jag känner för detta med förlossning, har bara lust att skita i allt! sambon tycker jag ska prata med min BM jag ska träffa imorgon, men jag vet att jag inte kommer kunna formulera mig och få fram vad jag känner, kommer bara nick med och säga okej tack......

är så besviken på mig själv att jag inte får fram vad jag känner/vill.....

ska läsa ikapp allt ni skrivit när jag varit borta nu tänkte jag, återkommer.
    Vilken idiot till läkaren. Vaddå nerv? Vaddå 12.3% fattar ingenting och förstår att du är asförbannad och total besviken.  Vissa människor borde inte ens jobba som läkare som inte ens verkar intressera sig för männsikor.
    Gravid v.5+1 BF 24/10
  • telgebo

Måste fråga er med mer koll.

När jag skulle sova igår så kände jag hur det stack till nere i underlivet några gånger. Några som vet vad det kan vara? Känner inte igen det från min förra graviditet 07/08 och inte från den då jag fick MA.

Kändes som det trycktes neråt och så stack det till kanske sammanlagt 6-7 gånger och försvann sedan. Har inte känt något av det idag men man vill ju få förklaring vad det kan vara och om jag borde kolla upp det.

Gravid v.5+1 BF 24/10
  • telgebo

och dessutom hade jag skitont nere i magen igår som riktig ordentlig mensvärk och så fortsatte mensvärken imorse också men försvann efter jag hade sovit 3 timmar och är helt borta.

Har massa vita flytningar och stundtals rinner det till och man blir ju gråtfärdig varenda gång man känner att det rinner nåt för det känns precis som det vore blod men lyckligtvis så är det bara en massa vita flytningar *tackar min lyckliga stjärna*

Gravid v.5+1 BF 24/10
  • telgebo

Nu kommer sn sjuk fråga, men jag måste få veta. Nuí med MA hur många dagar/veckor dröjde det innan det började blöda eller upptäcktes? Jag gick i 2 eller 3 veckor.

jag är så fruktansvärt nervös att mitt är dött och att det är därför symtomen försvunnit och så ska man boka VUL och så länngta ihjäl sig till det bara för att dagen innan få ringa och avboka det pga blödningar eller få beskedet man inte vill ha en gång till.

Jag vill bara veta att det ser bra ut. Jag kan inte bara leva med att svaret att symtomen växlar som att jag hade inga och var gravid och fick 5 barn eller jag sopydde varje dah och fick MA osv. Jag håller på att gå under av denna ovisshet. Ett graviditetsttest visar ju inte heller säkert, mitt var ju positivt trots MA så.

Gravid v.5+1 BF 24/10
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma