• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • sofy
    Längtan efter liten skrev 2010-08-24 20:03:37 följande:
    håller med fullt ut
    Ja joo.. men jag känner inget mer än ömma bröst och lite molande då och då.. Känner mig ju knappt gravid.

Förutom om vi är o handlar eller så, blir tokvarm, får blodtrycksfall o så då. Men annars, näe..
  • En Elva
    sofy skrev 2010-08-24 19:43:01 följande:
    Hurru du.. Eftersom du e så klok och vet de mesta.. Flört

Mitt gravtest hos BM idag va ungefär lika starkt som förra veckan, lite starkare kanske. Dom har ju den där lilla dosan eller va man ska säga, där dom droppar ner nåra droppar me pipett. Som mäter på 50hcg/ml. Kontrollstrecket e ju tokrött, mörkrött alltså, mitt teststreck där är rött och starkt men inte lika starkt som det kontrollstrecket. Spelar de ngn roll eller tyder de på lågt HCG eller ngt annat fel? :/
    Det var samma för mig, inte lika starkt eller starkare som kontrollstrecket och jag blev orolig men BM sa att gravid är du och det har ingen betydelse. Men ja, det gick ju som det gick så man fundera ju fortfarande på det om det redan var kört där.
  • Mabaja

Sluta leta en massa symptom ni som är "tidigt gravida". Jag var jättefrustrerad över att jag inte hade några symptom... sen kom de med stormsteg och jag spydde till vecka 29...

• Cat79
    Mina tankar går till Daniela07 nu i dagarna - är så ledsen att även hon ska få genomlida detta! Tar bort henne från BF-listan tyvärr.

September 2010
    {#emotions_dlg.flower}
    MB73 - 24 september (1a försöket efter MA)
    Mabaja - 30 september (3e försöket efter MA)

{#emotions_dlg.flower} November 2010 {#emotions_dlg.flower}
    Nataliesliv - 20 nov (1a försöket efter MF)

{#emotions_dlg.flower} December 2010 {#emotions_dlg.flower}
    Majmamman08 - 11 december (1:a försök efter MF)
    2 barns mamma84 - 21 december (1:a försöket efter ett MA 3:e barnet nu)
    Bjornis - 22 december (2 mf och 1 ma. 4:e försöket efter ma)
    Lallan - 23 december (ma v11, mf v 14)
    Pyret12 - 24 december
    Ebebis08 - 27 december (mf 23/3 gravid igen 30/3)
    Anna TheSunshine - 29 december (2: försöket efter MF)
    nyttförsök2010 - 29 december (1:a försöket efter MF)
    gemigsinnesro - 29 december (4 försöket efter mf)

{#emotions_dlg.flower} Januari 2011 {#emotions_dlg.flower}
    No Way - 1 januari -flicka
    Kajsalisa - 1 januari (2:a försöket efter MA jan-10)
    Cat79 - 2 januari (avbryt.grav v 22 nov-09, MA jan-10)
    Mami82 - 4 januari (2:a försöket efter MA jan-10)
    PåvägMotSyskon - 5-6 Januari.
    Rontgensyrran - 7 januari (3:e försöket efter MA dec -09) -Troligvis en flicka
    toksnippa - 8 januari (2:e försöket efter MF) - en pojke!
    Bev - 10 januari (3 mf sen okt 2009)
    GravidElla - 15 Januari ( 1:a försöket efter MA/MF okt. 09 )
    misslouie - 17 januari (5:e fösöket sen MF okt-09)
    fröken SJ - 19 januari (2:a seriösa försökte efter Mf Jan-10)
    Sommaren2005 - 24 januari (1 försöket efter mf april -10, 14:e försöket totalt)

{#emotions_dlg.flower} Februari 2011 {#emotions_dlg.flower}
    Odd - 5 februari (första försöket efter 4 mf på raken)
    Cjes - 10 februari ( 3:e försöket efter MA januari- 10, Hade även MF oktober- 09)
    Inga76 - 11 februari (1:a försöket efter MA mars -10)

{#emotions_dlg.flower} Mars 2011 {#emotions_dlg.flower}
    Smålandsjänta - 5 mars (första försöket efter 2 mf)
    pinklove - 7 mars (första försöket efter mf juni-10)
    Happiness - 15 mars (försökt sen nov -09,1:a försöket efter IVF i juni)
    Färnevik - 28 mars (2:a försöket efter 4 MF/MA. Förhoppningsvis andra barnet
    LittleJunia - 30 mars (4:e försöket efter MA mars-10, samt missfall nov-09)

{#emotions_dlg.flower} April 2011 {#emotions_dlg.flower}
    Längtan efter liten - 3 april (mf 08, mf 09, ma10), andra barnet
    EricaN81 - 19 april (?:e försök efter mf i januari -10)
    Sofy - 26 april (4 MF sen innan)
    Sugarrush - 30 april (2:a försöket efter mf juni -10), första barnet
  • sofy
    Odetta skrev 2010-08-24 20:00:37 följande:
    Haha, testmissbrukare som jag är så har jag bra svar på den frågan

Det spelar absolut ingen roll och betyder ingenting!

Såhär är det: man ska ju inte jämföra olika test från olika märken eftersom alla test är olika känsliga, men vad många glömmer är att faktiskt test av samma märke är olika känsliga också!

När det står att ett test klarar av att upptäcka X hcg/ml så måste testen göras känsligare för att kunna garantera att hålla det dem lovar. Men olika satser av test blir då lite olika känsliga.

Sedan så spelar det roll vad du har ätit, hur mycket du har druckit och när du har kissat sist. Så såvida du inte doppar ett test som du klippt i 2 delar i samma kiss kommer du inte få samma resultat på 2 olika tester, samma märke eller inte.

Sedan veeeeet jag att det är skitsvårt att slappna av och om du inte har tagit fler gravtest hemma så beundrar jag dig! (Själv tog jag ett om dagen till v9 ungefär....) Men jag tror inte att du ska lägga så mycket i styrkan på just det strecket om du tänker på alla faktorer som påverkar. Ditt test var synligt och positivt och tills motsatsen är bevisad så är du faktiskt gravid!

*bamsekram på dig*
    Haha, va bra!

Kanonsvar tycker jag! Utförligt och bra. Nu förstår jag! Hoppas du har rätt då! :D {#emotions_dlg.flower}

Och nä, inge mer test sen i torsdags när jag fick "Gravid 2-3". Jag vågar inte. Vill inte se. Jag är hellre ovetande om det skiljer sig något på dom jag brukar ta, annars skulle jag gå sönder här hemma. Haha ;) Men imorn får vi ju se iallafall, om dom inte kan se ngt då eller så kommer jag testa me digital på fredag igen för o se! :D

Massa kramar och TACK för att du är så klok och svarar så bra!
  • kajsalisa

Erica; jag ringde bm veckan efter jag plussat, men jag går privat och dom har lite väntetid ibland. Vi var på hälsosamtal i v 10 och inskrivning och UL i v 13.

• Bjornis

Kajsalisa: Tack för orden! Du har så rätt. Jobbet löser sig... Idag har jag haft ledarmöte hela dagen och haft jättetrevligt. Det går så upp och ner. Vet dock att stressen kommer tillbaka imorn MEN nu har jag bestämt att jag måste prata ut på jobbet om detta. Det värsta är att jag kommer ant gråta när jag ska prata om det men men, det får väl bli så då. Jag är ju så mesig. Haha.

• rontgensyrran

Barnmorskorna brukar ju ofta referera till denna sida " då det sägs att den stämmer". Där står det lite om ultraljud under graviditet. http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=4910

Här kommer även en annan bra länk. http://www.niomanader.se/content.asp?ID=16

Hoppas det svarar på några frågor. Jag jobbar ju som sagt med bla ultraljudsapparater på jobb men har i denna gravidtet enbart kollat själv 2 ggr. Försöker att vara restriktiv då jag tror att barnet upplever det som stress med ljudvågorna och när jag kollar tittar jag relativt snabbt. Eftersom mina småtittar har ju egentligen inga medicinska skäl utan snarare lugna mig och längta efter bebis.

Men de ultraljud man får inbokade tycker jag man definitivt inte ska oroa sig över. Man får ju se till nyttan med det. Finns ju många på specialmödravård med många missfall i bakgrunden som gå på VUL varannan vecka. Där snackas det ju aldrig om att det skulle vara skadligt.

• rontgensyrran

Även jag har ju gjort 5 ultraljud ( 3 genom CURA och 2 tittar själv) Sen har ytterligare ett UL inbokat sen vet jag att jag kommer be nån läkare på jobb titta efter kön till mig.

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma