• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • kajsalisa

Ska genast fixa och lägga in i trådstarten, även om det kommer dröja ett tag tills vi bli aktiva där!

• Happiness
    kajsalisa skrev 2010-08-24 14:56:14 följande:
    Hej finingar!
    Besök hos BM idag och allt såg finfint ut. Fick höra bebisens hjärta och det låg så fint på 152 bpm. Dock är mina järnvärden lite låga, så imorgon bär det av till apoteket för att inhandla järntabletter. Det är tydligen rätt vanligt att man behöver det efter v 20. Vad är er erfarenhet?

Sofy: Fortsätter hålla alla tummar så hårt jag kan!
    Härligt kajsa! Skönt att allt ser så fint ut. Ja, det är många som äter järntabletter.

Jag har förbuggt mycket med babyspenat som är fullknökat med järn. Det funkar bra. Sen fins det ju blutsaft också om nu magen strejkar. jag blir väldigt hrd i magen av järntabletter. Åt det vid sonens graviditet. Och jag har för mig att BM gav mig det vid 105. Men som sagt kosten kan göra mycket och är mer skonsamt. Sen kan man ta lite linfrön eller köpa lite laktulos på apoteket. Jag har redan börjat ta laktulos för tarmaktiviteten har lagt av trots att jag inte äter järntabletter. Katrinplommon är ju också ok. Mincrolax ska man passa sig för som gravid.

Min mage har nog lagt av pga illamåendet, dpå jag är mycket sängliggandes. Hoppas det går bra med tabletterna. KRAM vännen!
  • Dag och natt

kajsalisa: Det är verkligen en flitig tråd, jag blir alltid förvånad när jag kommer hem från jobbet och får backa bandet 10 sidor för att se vad som hänt under dagen, glömmer ju bort att kommentera 70 % av det bara därför! Cool

Apropå det där med järntabletter och sånt. När jag fick veta om mitt mf hade jag ett blodvärde på 154, jag hade absolut noll koll på det innan men hon sa att det var jättebra. Så nån brist på järn verkar inte jag lida iaf! Men nu tar jag de här Mitt Val Kvinna pga folsyran, men de innehåller också järn. Jag har då märkt att jag har fått problem med hård mage senaste tiden och är nästan övertygad att det måste bero på järnet. Detta har lett till att "rumpan" har tagit stryk av det och besök på toan har inte varit så kul om vi säger så.  Men nu verkar det gå åt rätt håll när jag verkligen försöker dricka mycket vatten och få i mig mer fibrer. 

Förresten så blev jag så glad imorse när en vååååg av illamående sköljde över mig när jag var på väg ner i t-banan! Bara känslan tack och lov, men det var tillräckligt för att jag skulle ringa och be sambon skjutsa mig till jobbet istället. Tycker inte att jag har känt så mkt symptom senaste dagarna och man vill ju ändå känna en del...! Fast trött är jag fortfarande och vill gå och lägga mig redan kl 21! Cool

• kajsalisa
    Happiness: Tack för tipsen!!

Tjejer, nu ligger länken till fortsättningstråden i trådstarten. Vet att många av oss har en bit kvar, men snart kommer det börja drälla in bebisar, och då kan det vara kul att ha någonstans att ta vägen där det finns några bekanta nickar.
  • Längtan efter liten

är det farligt med täta ultraljud?
    nu blir jag nästan nojig över det...
    kanske inte ska gå på det på tisdag i så fall...

Längtan efter liten är stor
  • sofy
    Dag och natt skrev 2010-08-24 16:30:42 följande:
    kajsalisa: Det är verkligen en flitig tråd, jag blir alltid förvånad när jag kommer hem från jobbet och får backa bandet 10 sidor för att se vad som hänt under dagen, glömmer ju bort att kommentera 70 % av det bara därför! Cool

Apropå det där med järntabletter och sånt. När jag fick veta om mitt mf hade jag ett blodvärde på 154, jag hade absolut noll koll på det innan men hon sa att det var jättebra. Så nån brist på järn verkar inte jag lida iaf! Men nu tar jag de här Mitt Val Kvinna pga folsyran, men de innehåller också järn. Jag har då märkt att jag har fått problem med hård mage senaste tiden och är nästan övertygad att det måste bero på järnet. Detta har lett till att "rumpan" har tagit stryk av det och besök på toan har inte varit så kul om vi säger så.  Men nu verkar det gå åt rätt håll när jag verkligen försöker dricka mycket vatten och få i mig mer fibrer. 

Förresten så blev jag så glad imorse när en vååååg av illamående sköljde över mig när jag var på väg ner i t-banan! Bara känslan tack och lov, men det var tillräckligt för att jag skulle ringa och be sambon skjutsa mig till jobbet istället. Tycker inte att jag har känt så mkt symptom senaste dagarna och man vill ju ändå känna en del...! Fast trött är jag fortfarande och vill gå och lägga mig redan kl 21! Cool
    HB värde på 154? Inte bra! För högt! Högsta övre är på 146. Jag har 154 och jag måste få ner det. :)
  • kajsalisa
    sofy skrev 2010-08-24 16:33:11 följande:
    HB värde på 154? Inte bra! För högt! Högsta övre är på 146. Jag har 154 och jag måste få ner det. :)
    Min BM sa idag att allt mellan 50 och 150 klassas som normalt...
  • sugarrush

Jag har vanligtvis järnvärde mellan 105 och 115. Så nu äter jag duroferon, för det står att gravida kan äta dem mot järnbrist. (Efter mitt MF hade jag HB 90!)

Är det farligt att ha lågt järnvärde när man är gravid?

• sofy
    kajsalisa skrev 2010-08-24 16:35:13 följande:
    Nja, e man gravid ska man ligga mycke lägre än så. Kan leda till fosterdöd i magen annars om man ligger högt hela tiden. 154 är i överkant..
  • Odetta
    sofy skrev 2010-08-24 16:33:11 följande:
    Samma här,  jag håller mitt hb NERE! Vet du vad jag kan rekomendera? Förutom att undvika all kost som innehåller järn då, så drick ett glas mjölk eller annan calciumrik mat till den maten. Calcium hindrar kroppen från att ta upp skiten...

*kram*
    kajsalisa skrev 2010-08-24 16:35:13 följande:
    nja...inte ett hb på 50...då har du enorm blodförlust Det som inte får överskrida 146 är HB. Järndepån är den som är bra över 60.

et jag tänkte på är att även om det är bra att dem håller koll på järndepån, så är det HBet som är viktigt at hålla koll på. Jag har ett ferratinvärde (depån) på 13 vilket egentligen KRÄVER minst 1 niferex om dagen fram till förlossningen. MEN, mitt hb sticker iväg trots att min depå är så låg så jag FÅR inte äta niferex! (förjade äta det men mådde skit och som sagt, hb stack iväg)

Ett för högt hb (allt över 146 som gravid) är farligt ocg gör att man ska klassas som riskgravid! Tyvärr vet många BM inte om detta dock...

Det var därför jag underade. Jag vet att dem kan vara väldigt snabba med att säga att man ska äta järn, men för mycket är faktiskt inte bra.

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma